https://expressbydgoski.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Dziur przybywa, pieniędzy - nie

Andrzej Karnowski
Gdyby gmina wygospodarzyła nawet kilka milionów złotych, to i tak nie udałoby się zaspokoić wszystkich drogowych potrzeb.

Gdyby gmina wygospodarzyła nawet kilka milionów złotych, to i tak nie udałoby się zaspokoić wszystkich drogowych potrzeb.

<!** Image 2 align=right alt="Image 48622" sub="Zdaniem specjalistów, powstawanie ubytków w drogach powiatu wiąże się ze złym stanem nawierzchni bitumicznych">Tegoroczna łagodna zima ze skokami temperatury dała się mocno we znaki drogom. Wybudowana 5 lat temu obwodnica drogi krajowej nr 10 nie rozwiązała problemu. Przez centrum Nakła codziennie przejeżdżają setki samochodów ciężarowych. Skutki tego są fatalne, nie tylko dla stanu nawierzchni. Tymczasem perspektywa budowy kolejnej obwodnicy miasta, na osi północ-południe, wydaje się być coraz bardziej odległa.

Gmina ma 120 km dróg zaliczanych do kategorii gminnych, z czego 41 znajduje się w mieście. Musi o nie dbać, zarządzać nimi. Trzeba na to ogromnych nakładów finansowych, znacznie przekraczających możliwości szczupłego budżetu Nakła.

Za słabe dla ciężarówek

<!** reklama left>- Drogi o nawierzchni gruntowej wymagają wyrównania, z ewentualnym uzupełnieniem nawierzchni żużlem paleniskowym. Na niektórych odcinkach konieczne jest wzmocnienie konstrukcji nawierzchni, na przykład kruszywem, aby mogły jeździć ciężarówki, maszyny rolnicze. Na drogach o nawierzchni bitumicznej występuje dużo ubytków. Wymagają naprawy. Długi czas eksploatacji bez wymaganych modernizacji, rosnące natężenie ruchu sprzyjają powstawaniu dziur - twierdzi Marek Michalak, naczelnik Wydziału Gospodarki Przestrzennej UMiG w Nakle.

W budżecie gminy na rok 2007 na wydatki związane z utrzymaniem dróg zarezerwowano około 450 tysięcy złotych.

Łatanie i równanie

Z kwoty tej 100 tys. zł zostanie przeznaczone na remont cząstkowy nawierzchni bitumicznych na terenach wiejskich, a 200 tysięcy złotych na remont placu Konopnickiej i ulicy Dąbrowskiego (I etap). Pozostałe fundusze będą przekazane, między innymi, na utrzymanie gminnych dróg gruntowych, a więc równanie dróg (kruszywem, żużlem), niwelację poboczy gruntowych, naprawę drogi w Sucharach i Ślesinie (dojazd do przepompowni).

Od ubiegłego roku zamknięty jest mostek na Rokitce. Mieszkańcy kilku gospodarstw w Małocinie muszą nadkładać niemało drogi. Wszystko wskazuje na to, że w tym roku most na rzeczce zostanie przebudowany. Władze gminy zarezerwowały na ten cel w budżecie 250 tysięcy złotych.

Wróć na expressbydgoski.pl Express Bydgoski