Informacja o wznowieniu wycinki pojawiła się na facebookowym profilu S10 poświęconym budowie tej drogi: "Jest decyzja RDLP, że może być kontynuowana wycinka na odcinku 2 budowanej S10 od Emilianowa do Solca".
Wycięto tylko zgodnie z planem
- Na razie nie mamy żadnych nowych informacji na ten temat. Wycinka na drugim odcinku (Emilianowo - Solec) została wstrzymana - uspokaja Julian Drob z bydgoskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Na pozostałych trzech odcinkach prace cały czas trwają zgodnie z harmonogramem. Na odcinku trzecim w większość jest już zakończona. - Na czwartym nie ma zbyt wiele wycinek, bo będą one poprowadzone w śladzie rezerwy, który powstał prawie dwie dekady wcześniej - wylicza rzecznik GDDKiA. - Na odcinku pierwszym – Bydgoszcz – Emilianowo prace prowadzone są zgodnie z planem.
- Wycinki trwają tam, gdzie prowadzone są prace przygotowawcze w oparciu o decyzję środowiskową wydaną przez Regionalną Dyrekcje Ochrony Środowiska – potwierdza Honorata Galczewska, rzeczniczka toruńskiej Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Toruniu.
Pod topór poszły nie tylko sosny
Poprosiliśmy Lasy Państwowe o informacje dotyczące ilości wyciętego drewna pod budowę drogi. Z danych, które otrzymaliśmy wynika, że najwięcej drzew wyciętych zostało na terenie Nadleśnictwa Cierpiszewo - 29 748 m sześciennych. Las w Nadleśnictwie Bydgoszcz skurczył się o 17 294 m sześciennych drewna, natomiast najmniej ucierpiały zasoby Nadleśnictwa Solec Kujawski, w którym wycięto 5 997 m sześciennych.
Ponad 90 proc. wyciętych drzew stanowiły sosny kwalifikowane jako "grubizna" (drewno wielo- i średniowymiarowe). Pozostałe to głównie dęby i brzozy.
Aby lepiej oddać skalę, warto dodać, że sosna w wieku 90-100 lat może mieć wysokość 24-27 metrów, co oznacza 0,9-1 m sześciennych.
Wycinka pod S10 - w czym problem?
Zeszłej jesieni rozpoczęła się wycinka drzew w celu budowy odcinka trasy S10. Pierwotnie planowano, że drwale wytną korytarz przez Puszczę Bydgoską na obszarze nadleśnictw Cierpiszewo, Solec Kujawski, Bydgoszcz i Gniewkowo, z zamiarem zakończenia przed wiosennym okresem lęgowym ptaków. Prace nad tym projektem zostały zatrzymane 19 stycznia z powodu protestów. Chodziło zwłaszcza o planowane przecięcie cennych pod względem przyrodniczym źródlisk w Wypaleniskach i Rudy pod Solcem Kujawskim.
Trasa S10, o długości 50 kilometrów, ma zostać wybudowana na południe od Torunia i Bydgoszczy, obejmując ponad 750 hektarów. Mimo że Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska wydała zgodę na wycinkę drzew w 2022 roku, nie wszystkie drzewa na tym obszarze mają zostać usunięte, ponieważ trasa ma częściowo pokrywać się z istniejącą DK10.
Wcześniejsze negatywne opinie wyrażone przez RDLP w Toruniu nie przeszkodziły w zatwierdzeniu projektu przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska w Bydgoszczy, co skutkowało wydaniem decyzji środowiskowej. W listopadzie rozpoczęto wycinkę na terenie Nadleśnictwa Solec Kujawski od przyszłego węzła Solec do węzła Toruń Zachód.
Obrońcy przyrody apelują o korektę planów, sugerując przesunięcie trasy o kilkaset metrów, aby ominąć źródliska i zaoszczędzić środki przeznaczone na budowę estakady nad nimi.
