Dacia Duster vs SsangYong Korando. Stylistyka nadwozia i wnętrze

Aktualnie oferowany model Dacia Duster prezentuje się atrakcyjnie - po prostu. To samochód o interesującym designie, z kilkoma ciekawymi elementami stylistycznymi. Jeśli ktoś zdecyduje się na nieco wyższą wersję wyposażenia z atrakcyjnym lakierem i felgami, otrzyma pojazd, który jest przyjemny dla oka. Chociaż nie otrzymamy tutaj pięknych reflektorów LED z unikalnym podpisem świetlnym, wyszukanych przetłoczeń ani imponujących kształtów, należy pamiętać, że jest to jeden z najbardziej przystępnych cenowo crossoverów w segmencie B/C, więc trudno oczekiwać wyrafinowanych linii. Jednak Dacia Duster przyciąga uwagę nieco surowym stylem, który nadaje mu pewną terenową agresywność. Na przedniej części zastosowano solidną nakładkę, przypominającą terenowe orurowanie, podobne rozwiązanie zastosowano również z tyłu. Dodatkowo, liczne nakładki na progi i zderzaki wykonane z czarnego tworzywa sztucznego nie tylko mają praktyczne zastosowanie, ale także podnoszą wizualnie prześwit samochodu. Ciekawie prezentuje się również nakładka przy przednim nadkolu oraz kwadratowe światła z tyłu w kształcie "X", które przypominają te znalezione w modelu Jeep Renegade.

O ile na zewnątrz Dacia Duster w odpowiedniej konfiguracji może się podobać, tak we wnętrzu kończy się ciekawa stylistyka i zaczyna nuda i funkcjonalność. Deska rozdzielcza jest dość płaska, poprowadzona poziomo bez większych stylistycznych zawirowań. W centralnej części może znajdować się niewielki ekran systemu info-rozrywki, konsola środkowa jest poprowadzona nisko. Odrobiny pozytywnego zamieszania wprowadzają prostokątne nawiewy. Auto ma być rozsądne cenowo, a nie zachwycające i jeśli ktoś podchodzi od Dustera raczej zadaniowo i bez większych wymagań, na pewno nie będzie rozczarowany. Pojemność bagażnika to 411 litrów (1614 litrów po złożeniu oparć). A jak prezentuje się SsangYong Korando?

Podoba mi się szczególnie przednia część. Dość muskularna, symetryczna i geometryczna, z ładnymi liniami i srebrnymi wstawkami, które dodają smaczku, ale nie przytłaczają. Linia boczna również jest przyjemna dla oka, mamy tu połączenie ostrych przetłoczeń z delikatnym uwydatnieniem tylnego nadkola, ładnie prezentuje się również słupek C, który za sprawą cienkiej czarnej listwy odcina się od dachu. Tył również jest ciekawy, ale pod pewnymi kątami wydaje się trochę ociężały, co potęguje srebrna listwa, która wchodzi pod światła. A wnętrze?

Fortepianowa czerń jest na całym panelu przed pasażerem, na boczkach drzwi, przy podłokietnikach na drzwiach w miejscu, gdzie zazwyczaj spoczywa dłoń, na konsoli centralnej, na przyciskach od panelu klimatyzacji, na lewarku zmiany biegów itp. Sytuacji nie ratuje również podświetlenie nastrojowe z efektem 3D. Na szczęście na ogromny plus zasługuje ergonomia. Wszystko jest usytuowane logicznie i z głową. Tacka na smartfona z ładowarką indukcyjną w idealnym miejscu i pod idealnym kontem – widać ekran, łatwo się do niego sięga itp. Ekran systemu info-rozrywki jest w dobrym miejscu, nie wystaje nad konsolę centralną, choć jego jakość jest średnia. Tunel środkowy ma pokrętło do zmiany trybów jazdy, wygodny przełącznik hamulca elektrycznego z opcją Auto Hold, duże przyciski do podstawowych funkcji itp. Są uchwyty na kubki i obszerny podłokietnik. Bagażnik ma pojemność 551 litrów, a po złożeniu oparć kanapy – 1248 litrów.
Dacia Duster vs SsangYong Korando. Dane techniczne, osiągi i spalanie
Pod maską Dacii Duster pracuje silnik 1.3 TCe o mocy 150 KM i z momentem obrotowym 250 Nm. To naprawdę świetne parametry jak na auto, które waży 1382 kilogramy. Napęd trafia na wszystkie koła za pośrednictwem przekładni manualnej o 6 przełożeniach. Pod względem dynamiki, jest naprawdę wystarczająco. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 10,4 sekundy a prędkość maksymalna to 198 km/h. Średnie spalanie? Według producenta (i normy WLTP) jest to 6,8 l/100km.
SsangYong Korando ma nieco bardziej imponujące parametry. Pod maską pracuje jednostka o pojemności 1.5, której moc 163 KM i moment obrotowy 280 Nm rekompensują wyższą masę i gabaryty. Napęd również trafia na obie osie za pośrednictwem manualnej przekładni, a prędkość maksymalna to 191 km/h. Spalanie? Zdaniem producenta to około 7,5 l/100 km, ale auto waży 1495 kilogramów, więc różnica wynosi ponad 100 kilogramów.
Dacia Duster vs SsangYong Korando. Ceny i wyposażenie

Dacia Duster w naszym zestawieniu to model z silnikiem 1.3 TCe o mocy 150 KM, przekładnią manualną i napędem na cztery koła. Najtańsza wersja z wyposażeniem Journey to koszt 110 700 złotych. W tej cenie dostajemy już m.in.:
- system nawigacji z ekranem 8-calowym;
- aluminiowe 17-calowe felgi;
- czujnik martwego pola;
- fotel kierowcy z regulacją wysokości i podłokietnikiem;
- kamerę cofania;
- modułowe relingi dachowe;
- automatyczną klimatyzację.
Dopłacić możemy m.in. za:
- podgrzewane fotele – 900 złotych;
- koło zapasowe – 700 złotych;
- kamery 360-stopni – 1400 złotych;
- system bezkluczykowy – 1000 złotych.

Za SsangYonga Korando z silnikiem 1.5 Turbo o mocy 163 KM z manualną skrzynią biegów i napędem na cztery koła zapłacimy co najmniej 117 490 złotych. Będzie to bazowa wersja Crystal, która w standardowym wyposażeniu posiada m.in.:
- 17-calowe felgi aluminiowe;
- kierownicę wielofunkcyjną;
- 7 poduszek powietrznych;
- dwustrefową klimatyzację;
- centralny podłokietnik ze schowkiem;
- czujnik zmierzchu i deszczu.
Można jeszcze dokupić kilka dodatków i pakietów m.in.:
- Pakiet Comfort (skórzana kierownica, podwójna podłoga bagażnika, 18-calowe felgi itp.) – 5700 złotych;
- jasną tapicerkę – 1000 złotych;
- elektryczną klapę bagażnika – 3500 złotych.
Podsumowanie
Porównanie tych dwóch aut dało dość ciekawe rezultaty. Dacia Duster to wciąż bardzo korzystna cenowo propozycja, ale trzeba przyznać, że różnica do konkurencji niebezpiecznie stopniała. Dość blisko mamy SsangYonga Korando, który jest zdecydowanie większy, lepiej wykonany, wygodniejszy i nowocześniejszy. Fakt, cena jest o kilka procent wyższa, ale jeśli ktoś szuka mocniejszego i dojrzalszego auta, warto rozważyć rezygnację z kilku dodatków, aby otrzymać auto o rozmiar większe.
Dacia Duster vs SsangYong Korando podstawowe dane techniczne:
| Dacia Duster 1.3 TCe 150 KM 4x4 (MT6) | SsangYong Korando 1.5 Turbo 163 KM 4x4 (MT6) |
Wysokość (mm) | 1621 | 1620 |
Rozstaw osi (mm) | 2676 | 2675 |
Długość/szerokość (mm) | 4341/1804 | 4450/1870 |
Pojemność bagażnika (l) | 411/1614 | 551/1248 |
Cena (zł, brutto) | od 110 700 | od 117 490 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | crossover/5 | crossover/5 |
Liczba miejsc | 5 | 5 |
Masa własna (kg) | 1382 | 1495 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 50 | 50 |
Układ napędowy | spalinowy | spalinowy |
Rodzaj paliwa | benzyna bezołowiowa | benzyna bezołowiowa |
Pojemność (ccm) | 1333 | 1497 |
Liczba cylindrów | 4 | 4 |
Napędzana oś | 4x4 | 4x4 |
Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń | manualna, 6-biegowa | manualna, 6-biegowa |
Osiągi |
|
|
Moc (KM) | 150 | 163 |
Moment obrotowy (Nm) | 250 | 280 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 10,4 | b.d. |
Prędkość maksymalna (km/h) | 198 | 191 |
Średnie spalanie (l/100 km) - dane fabryczne | 6,8 | 7,5 |
Emisja CO2 (g/km) | 153 | 191 |
Wyposażenie seryjne wybranych wersji:
| Dacia Duster 1.3 TCe 150 KM 4x4 (MT6) | SsangYong Korando 1.5 Turbo 163 KM 4x4 (MT6) |
Poduszki powietrzne | 6 | 7 |
Układ ABS | S | S |
Układ ESP | S | S |
Wspomaganie układu kierowniczego | S | S |
Centralny zamek | S | S |
Elektrycznie sterowane szyby p/t | S/S | S/S |
Lusterka zewnętrzne sterowane elektr | S | S |
Klimatyzacja manualna/automatyczna | -/S | -/S |
Radioodtwarzacz /CD/MP3 | S/-/S | S/-/S |
S wyposażenie standardowe
O wyposażenie za dopłatą
- wyposażenie niedostępne
* opcje dostępne w pakietach wyposażeniowych
Nasza ocena:
| Dacia Duster 1.3 TCe 150 KM 4x4 (MT6) | SsangYong Korando 1.5 Turbo 163 KM 4x4 (MT6) |
Przestronność wnętrza | + | |
Silnik | + | + |
Osiągi | + | + |
Podwozie | + | + |
Poziom hałasu (odczuwalny) |
| + |
Zużycie paliwa | + | |
Wyposażenie |
| + |
Cena | + | |
Wynik końcowy | +++++ (5) | ++++++ (6) |
