Wracamy do problemu, który poruszył jeden z naszych Czytelników. Pytał o to, jakie były powody likwidacji przejść dla pieszych w centrum Bydgoszczy.
- Od kilku lat mieszkam w Śródmieściu - mówił pan Piotr. - W ostatnich miesiącach dużo się tu działo w związku ze zmianami i reorganizacją ruchu związaną z poszerzeniem strefy płatnego parkowania. Malowano nowe przejścia dla pieszych, pasy oznaczające wyłączenia części jezdni z ruchu oraz przede wszystkim wyznaczano nowe miejsca parkingowe i postojowe. Zauważyłem jednak, że niektóre przejścia zniknęły.
Mieszkaniec bydgoskiego centrum wskazuje ulicę Chrobrego, a dokładniej rejon przy skrzyżowaniach z ulicą Wileńską i przy Placu Piastowskim. - Były tu znaki pionowe D-6 i poziome, czyli tzw. zebry - mówi pan Piotr. - Często chodziłem tędy z moim pięcioletnim synkiem. Staram się uczyć go zasad bezpiecznego przechodzenia przez ulicę. Teraz jednak te przejścia zniknęły. Szkoda. Dlaczego tak się stało? Co komu przeszkadzały przejścia w tych miejscach - dopytuje mieszkaniec centrum.
Przejścia tylko tam, gdzie największy ruch
Tomasz Okoński, rzecznik Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy, wyjaśnia, iż przejścia dla pieszych zostały częściowo usunięte na ulicach zlokalizowanych w strefach ruchu uspokojonego w związku ze zmianami organizacji ruchu w Strefie Płatnego Parkowania.
- Projektant organizacji ruchu w SPP zaprojektował nowe strefy ruchu uspokojonego, czyli strefy ograniczonej prędkości do 30 km na godzinę i strefa zamieszkania oraz wprowadził zmiany w organizacji ruchu w obszarach istniejących strefach wprowadzając skrzyżowania równorzędne, progi zwalniające, zawężenia szerokości jezdni poprzez np. ustanowienie pasów postojowych na jezdni, mijankowo zlokalizowanych pasów postojowych - mówi Tomasz Okoński.
Zmiany w organizacji ruchu służą, jak wyjaśnia rzecznik ZDMiKP, spowolnieniu prędkości przejazdu pojazdów a co za tym idzie zwiększeniu poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego.
- Projektant zdecydował o likwidacji części przejść dla pieszych zlokalizowanych w strefach ruchu uspokojonego dając swobodę pieszym w wyborze miejsca przekraczania jezdni - dodaje Tomasz Okoński. - Projektant pozostawił jedynie przejścia dla pieszych gdzie koncentracja ruchu pieszego jest bardzo wysoka oraz w obrębie szkół. W miejscach likwidowanych przejść dla pieszych powstały przejścia tzw. sugerowane.
Warto wyjaśnić, że pojęcie przejścia sugerowanego pojawiło się w Prawie o ruchu drogowym we wrześniu 2022 roku. W ustawie "Prawo o ruchu drogowym" jest mowa o tym, że przejście sugerowane to "nieoznakowane, dostosowane technicznie miejsce umożliwiające przekraczanie jezdni, drogi dla rowerów lub torowiska przez pieszych, niebędące przejściem dla pieszych".
Przechodzenie przez jezdnię lub drogę dla rowerów poza przejściem dla pieszych jest dozwolone na przejściu sugerowanym albo poza przejściem sugerowanym jeżeli odległość od przejścia dla pieszych przekracza 100 m.
