Most drogowy łączący Solec Kujawski z Czarnowem, system zapór na Wiśle, szybka kolejka na trasie Toruń-Bydgoszcz, połączenia powietrzne ze wszystkimi krajami Europy.
<!** Image 2 align=right alt="Image 3571" >A wszystko w ciągu najbliższych... kilkudziesięciu lat.
Bydgoski Port Lotniczy tętni życiem. Oblężone są obydwa nowoczesne terminale pasażerskie. Tłoczno również na pobliskiej stacji szybkiej kolejki BiT City, którą z Torunia można dojechać tutaj w niecałe 30 minut.
Być może ta futurystyczna koncepcja ziści się szybciej niż mogłoby się wydawać. Oczywiście jeżeli Toruń i Bydgoszcz zostaną ujęte jako jeden obszar metropolitarny w Koncepcji Przestrzennego Zagospodarowania Kraju na lata 2007-2013.
Szansa dla regionu
- A jest to już praktycznie pewne - twierdzi Andrzej Potoczek, zastępca dyrektora departamentu rozwoju regionalnego Kujawsko-Pomorskiego Urzędu Marszałkowskiego w Toruniu. Aglomeracja bydgosko-toruńska została powszechnie zaakceptowana przez międzyresortowy zespół, który analizował tę sprawę przez kilka ostatnich miesięcy. Tym samym obszar stanie się niebawem 9 polską metropolią.
A to oznacza duże pieniądze. W latach 2007-2013 na rozwój Polski ze środków unijnych trafić ma blisko 600 miliardów złotych. Najwięcej otrzymają oczywiście miasta, które uzyskały status metropolii. Ale nie tylko o unijne fundusze tutaj idzie.
- Powstanie aglomeracji jest ogromną szansą na zdynamizowanie naszego regionu - dodaje dyrektor Potoczek. - 800-tysięczny „europol”, czyli spójny obszar miejski o znaczeniu europejskim, stanowić będzie łakomy kąsek dla inwestorów.
Być może wreszcie powstaną warunki sprzyjające realizacji wielkich, planowanych od dawna inwestycji. Takich jak chociażby budowa drugiego stopnia wodnego na Wiśle w okolicach Nieszawy, który odciążyłby wreszcie tamę we Włocławku. W dalszej perspektywie jest budowa kolejnych elementów tzw. Kaskady Dolnej Wisły, która uregulowałaby ostatecznie bieg rzeki.
Kolejny most
Na tym nie koniec. Powstanie również długo oczekiwany drugi most drogowy w Toruniu oraz sieć dróg ekspresowych łączących oba miasta. Najbardziej śmiałe koncepcje zakładają również budowę kolejnego mostu, który połączyłby Solec Kujawski z Czarnowem
- Należy wspomnieć tutaj również o daleko idącej informatyzacji metropolii, kompaktowym systemie kierowania służbami ratunkowymi oraz zintegrowanym systemie bezpieczeństwa - zaznacza Piotr Całbecki, dyrektor wydziału rozwoju i projektów europejskich w toruńskim magistracie.
Rozbudowany zostać ma również bydgoski Port Lotniczy. W pierwszej kolejności powstać miałby terminal bagażowy (cargo).
- Nie może być mowy o metropolii bez lotniska z prawdziwego zdarzenia. Dlatego sądzę, że na widowiskowe inwestycje nie będziemy musieli czekać kilkadziesiąt lat - zapowiada Tomasz Makowski, prezes zarządu Portu Potniczego. - Prawdę mówiąc już w 2006 roku sporo się zmieni.
Jeszcze bardziej wypięknieć może przy okazji również toruńskie Stare Miasto, jako główna atrakcja turystyczna aglomeracji.
- Jeżeli miałbym wybiec w przyszłość o kilkadziesiąt lat, to widziałbym naszą Starówkę tak - mówi Lech Narębski, toruński konserwator zabytków - gruntownie zrewitalizowane zabytki, restauracja „Zamkowa” zbudowana od nowa, no i przede wszystkim ciąg podziemnych, strategiczno rozmieszczonych parkingów, które wyprowadziłyby samochody z tych starych, ciasnych uliczek.
