Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Czy można poprawić bezpieczeństwo na skrzyżowaniu Gajowej i Głowackiego w Bydgoszczy?

Jarosław Więcławski
Jarosław Więcławski
Podstawowym problemem na skrzyżowaniu jest fakt, że nie wszyscy kierowcy uważają na znaki.
Podstawowym problemem na skrzyżowaniu jest fakt, że nie wszyscy kierowcy uważają na znaki. Arkadiusz Wojtasiewicz
W połowie maja na skrzyżowaniu ulic Głowackiego i Gajowej na Bartodziejach w Bydgoszczy doszło do zderzenia dwóch samochodów. Cztery lata temu w tym samym miejscu doszło do śmiertelnego wypadku, w którym zginął pieszy.

Nagranie ze zdarzenia opublikował profil Bydgoszcz 998. Na filmie widać, że kierujący autem, który jedzie ulicą Gajową, nie ustępuje pierwszeństwo pojazdowi poruszającemu się ul. Głowackiego. Samochód wjeżdża na przejście dla pieszych oraz chodnik, po czym ląduje na pobliskim trawniku. Jak dowiadujemy się z wpisu, jeden z kierowców został niegroźnie poszkodowany, ale sytuacja mogła skończyć się dużo gorzej. Na szczęście nikt w tym nie momencie nie znajdował się ani na zebrze, ani na chodniku.

W lipcu 2019 roku na tym samym skrzyżowaniu doszło do podobnego zdarzenia. Jeden z kierowców nie ustąpił pierwszeństwo, doprowadzając do zderzenia dwóch aut. Kierowca, który jechał prawidłowo, chąc uniknąć wypadku, wjechał na chodnik, uderzając w znak drogowy. Ten spadł na głowę 29-letniego mężczyzny, który z poważnymi obrażeniami trafił do szpitala. Tam, mimo udzielonej pomocy medycznej, zmarł.

Po śmiertelnym wypadku mieszkańcy spotkali się z drogowcami oraz policjantami, aby dyskutować o możliwych rozwiązaniach poprawiających bezpieczeństwo. Chodziło przede wszystkim o to, aby nie ucierpieli kolejni piesi. W okolicy znajdują się przystanki komunikacji miejskiej, Zespół Szkół Handlowych, a nieco dalej Zespół Szkół Samochodowych. Przejścia dla pieszych bywają tu mocno oblężone. Na zmiany, które wprowadzono na początku 2020 roku wydano ponad 50 tys. zł.

– Trzeba pamiętać, że przyczyny wypadków nie można zawsze upatrywać w złym oznakowaniu czy złej konstrukcji drogi. Kilka lat temu dostawiliśmy w tym miejscu dużo elementów zwiększających bezpieczeństwo – wymalowaliśmy dodatkowe oznakowanie na jezdni, zrobiliśmy dodatkowe znaki na dużym podkładzie fluorescencyjnym, zrobiliśmy wyspy spowalniające z jednej i drugiej strony skrzyżowania – wymienia Tomasz Okoński, rzecznik Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy.

Choć w ostatnich latach widać poprawę, jeśli chodzi o bezpieczeństwo na skrzyżowaniu na Bartodziejach, to ograniczenia prędkości, dodatkowe oznakowanie poziomie i pionowe czy wyspy zwalniające nie na wszystkich kierowców działają. Wciąż nie brakuje takich, którzy na skrzyżowaniu łamią przepisy będąc przekonanym, że jadąc z Gajowej w kierunku Kamiennej mają pierwszeństwo. Wymuszenie to podstawowy problem. Drugim jest prędkość – co z tego, że jest tu ograniczenie i wyspy, skoro niektórzy omijają je wjeżdżając na chodnik lub przejeżdżając środkiem po dwóch pasach.

– W tej chwili nie planujemy więcej zmian w tym miejscu, ale pamiętajmy, że wprowadziliśmy wszystkie możliwe rozwiązania, aby poprawić tam bezpieczeństwo. Zastosowaliśmy wyspy, a nie progi na całą szerokość jezdni, ponieważ kursują tam autobusy. Jeżeli kierowca jedzie ostrożnie i uważnie spogląda na znaki, bez problemu pokona skrzyżowanie. Nie jesteśmy w stanie wymusić na każdym, aby zawsze przestrzegał przepisów – dodaje Tomasz Okoński.

Wolniej i bezpieczniej

Skrzyżowanie ulic Gajowej i Głowackiego nie jest jedynym miejscem, które mieszkańcy wskazują jako niebezpieczne. Do drogowców co roku dociera wiele uwag dotyczących miejsc, gdzie mieszkańcy chcieliby, aby poprawiono bezpieczeństwo, ograniczając prędkość czy montując progi zwalniające. Nie wszystkie prośby są uzasadnione, ale też wprowadzenie zmian na każdej ulicy w mieście, w krótkim terminie nie jest realne.

Przy coraz większej liczbie bydgoskich szkół pojawiają się wyniesione skrzyżowania, progi zwalniające czy duże znaki na fluorescencyjnym podkładzie. W maju ogłoszono przetarg na kolejne, ale nie wpłynęła żadna oferta. W ostatnich latach progi wyspowe zainstalowano m.in. na ulicach Jesionowej, Dworcowej, Gdańskiej przy Chodkiewicza czy Zimorodkowej. Innym rozwiązaniem są minironda – tych w Bydgoszczy pojawiło się około dziesięciu. W ramach BBO rondo powstało na skrzyżowaniu na Szwederowie (Bielicka, Inowrocławska, Brzozowa).

W ostatnich latach w Bydgoszczy liczba wypadków i kolizji spadła o kilkanaście procent. W 2022 r. policjanci odnotowali 4649 zdarzeń drogowych, w tym 117 wypadków. W 2018 roku było ich blisko 6000 (172 wypadki), a jeszcze w 2021 r. – 5424 (122). Wśród ulic, gdzie dochodzi do największej liczby zdarzeń drogowych są: Fordońska (294 w 2022 r.), Wojska Polskiego (167), Toruńska (152) Wyszyńskiego (143), Grunwaldzka (128) i Jagiellońska (127).

od 7 lat
Wideo

Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera