Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Coraz więcej pasażerów na lotnisku w Bydgoszczy. Niestety - może być drożej

Wojciech Mąka
Wojciech Mąka
W II kwartale br. PLB obsłużył 94 114 pasażerów - to ponad 150 procent wykonania w porównaniu z analogicznym okresem 2022 roku.
W II kwartale br. PLB obsłużył 94 114 pasażerów - to ponad 150 procent wykonania w porównaniu z analogicznym okresem 2022 roku. Tomasz Czachorowski
Prognoza opracowana na zlecenie Urzędu Lotnictwa Cywilnego dotycząca ruchu pasażerskiego do 2040 roku jest optymistyczna i wskazuje na ciągły jego wzrost. Ten - choć liczbowo nieduży - widać także w Porcie Lotniczym Bydgoszcz.

Zobacz wideo: Niesamowite widowisko multimedialne na Kanale Bydgoskim

od 16 lat

- Prognoza ruchu lotniczego dla Polski w 2040 r. jest optymistyczna; w wariancie bazowym polskie lotniska obsłużą 96 mln pasażerów - stwierdził prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Piotr Samson. Najnowsza prognoza ruchu lotniczego wykazuje duże wzrosty również w przewozach cargo.

Prognoza ruchu lotniczego na lata 2022-2040 powstała na zlecenie ULC przy współpracy z profesorami Uniwersytetu Gdańskiego.

Ruch lotniczy wciąż w fazie odbudowy

Jak mówił szef ULC, mimo iż ruch lotniczy w Polsce nadal jest w fazie odbudowy po epidemii COVID-19, która spowodowała największy w historii kryzys przewozów lotniczych, prognoza ruchu lotniczego dla Polski jest optymistyczna.

- W 2025 roku przewidywane jest obsłużenie 54,5 mln pasażerów, w 2030 – 69,6 mln, w 2035 – 85,1 mln, a w roku 2040 – 96,4 mln, zgodnie z wariantem bazowym. To wskazuje na bardzo duży potencjał polskiego rynku transportu lotniczego pod względem liczby obsługiwanych pasażerów. Podobnie, według prognozy, będzie rosnąć liczba realizowanych operacji, jak również ilość przewożonych towarów i poczty – powiedział Piotr Samson.

Prognozy dla największych polskich lotnisk wyglądają ta:

  • W 2040 roku na lotniskach w samej aglomeracji warszawskiej może zostać obsłużonych ok. 45 mln pasażerów w porównaniu do blisko 17,5 mln w roku 2022;
  • Port Lotniczy Kraków-Balice może w 2040 r. obsłużyć 15,1 mln pasażerów (7,4 mln w 2022 r.);
  • Port Lotniczy Gdańsk im. L. Wałęsy może osiągnąć wynik 10,8 mln pasażerów (4,6 mln w 2022 r.);
  • Port Lotniczy Katowice-Pyrzowice obsłuży ok. 10,3 mln pasażerów (4,4 mln w 2022 r.);
  • Port Lotniczy Wrocław-Strachowice może odnotować 6,8 mln pasażerów (2,9 mln w 2022 r.);
  • Port Lotniczy Poznań-Ławica może obsłużyć w 2040 r. ponad 5 mln pasażerów (2,2 mln w 2022 r.);
  • Pozostałe porty lotnicze mogą odnotować łącznie ok. 3,5 mln pasażerów (2 mln w 2022 r.).

W PLB liczba pasażerów rośnie

O takich wzrostach w Porcie Lotniczym Bydgoszczy nawet nie ma co marzyć, choć widać wciąż systematyczną poprawę.

W II kwartale br. PLB obsłużył 94 114 pasażerów - to ponad 150 procent wykonania w porównaniu z analogicznym okresem 2022 roku - oraz blisko 85 procent II kwartału 2019 roku na Lotnisku Bydgoszcz. W ostatnich trzech miesiącach zrealizowane zostały z lotniska 2853 operacje lotnicze.

- Kolejne wzrosty liczby obsłużonych pasażerów świadczą o dalszej odbudowie rynku lotniczego w Porcie Lotniczym Bydgoszcz S.A. - podkreśla Mateusz Dul, rzecznik PLB. - II kwartał to przede wszystkim początek rejsów czarterowych z regionalnego lotniska. Pierwszy raz touroperatorzy zaoferowali wycieczki z wylotem już w kwietniu. W ofercie znalazły się takie destynacje jak Antalya, dwie greckie wyspy – Kreta i Rodos oraz Burgas w Bułgarii. W czerwcu do siatki połączeń dołączył także kierunek realizowany przez Polskie Linie Lotnicze LOT – Kraków.

Mniej przelotów nad polską, koszty wyższe

Jak podkreśla prezes ULC, według przewidywań ekspertów, w bieżącym roku liczba pasażerów będzie na podobnym lub wyższym poziomie niż w 2019 roku. - Zgodnie z przedstawioną prognozą, w tym roku w polskich portach lotniczych może zostać obsłużonych 48,1 mln pasażerów lub nawet do 58,1 mln pasażerów - wskazał stwierdził.

Prezes ULC przedstawił również prognozę Eurocontrol na lata 2023-2029, która wskazuje, że liczba przelotów nad terytorium Polski może nie powrócić do stanu z 2019 r. przed rokiem 2029, co może mieć wpływ na podniesienie wysokości opłat nawigacyjnych w zakresie przelotów nad Polską. - Rezultat tego może być taki, że niestety, dla linii lotniczych koszty przelotów nad Polską będą wyższe - ocenił Samson.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo