Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

COACHING - Ujarzmić czas i zespół

Marzena Cholerzyńska
ASY, MARUDERZY I ŚWIEŻAKI - TE TRZY TYPY PRACOWNIKÓW TWORZĄ CIEKAWĄ MIESZANKĘ. Teraz ty, szefie, musisz się nagłowić, jak podzielić między nich swój czas, żeby uzyskać jak najlepsze efekty.

Kiedy prowadzisz zespół, musisz wiedzieć, w jaki sposób podzielić między pracowników swoją uwagę. Jak to zrobić, żeby mieć jak najlepsze efekty? Po pierwsze, trzeba się zastanowić, kogo aktualnie zatrudniamy. Można oceniać podwładnych pod względem wiedzy, umiejętności i chęci do działania. Jeżeli zatrudniasz osoby, które mają wszystkie trzy czynniki na wysokim poziomie, to jesteś na bardzo dobrej pozycji. Dzięki takim jednostkom zespół ma siłę napędową, bo to oni przejawiają największą inicjatywę. Chętnie dzielą się z innymi sposobami na realizację celów. Masz pewność, że ich praca będzie wykonana w terminie. Można powiedzieć, że to sielanka i samograj.

OGARNIAJ ŚWIEŻAKÓW

Natomiast w przyrodzie takie zjawisko, jak zespół stworzony z samych ideałów, występuje rzadko. Pewna za to jest inna sprawa. Rotacja w zespole. A co za tym idzie, konieczność szkolenia i wdrażania świeżaków. Nowo napływające do firmy osoby mogą uczyć się od pierwszej grupy, bo zazwyczaj mają dużo zapału, ale nie mają jeszcze wiedzy. W kontakcie z najbardziej zaangażowanymi nie zostaną na dzień dobry zasypani narzekaniem, które może stłamsić motywację. Nowe osoby są jak delikatne roślinki. Chcą szybko wystartować. Trzeba o nich odpowiednio zadbać, żeby mogły wykorzystać swój potencjał. Tylko czy można porzucić wszystko i wszystkich na rzecz nowych? O, nie. Reszta szybko upomni się o swój czas.

STARZY WYJADACZE

Starzy maruderzy to nieciekawa część firmowej układanki. Co prawda mają duży staż, wiedzę i umiejętności, ale motywacja po latach uciekła gdzieś w kąt. Niby im źle, ale odejść nie chcą. Pracują tyle, żeby się utrzymać. Kiedy chcesz wprowadzić zmiany, masz jak w banku, że z tej grupy odezwą się komentatorzy. Krytykowanie decyzji szefa - to też ich działka. Zmiany to dla nich zło wcielone, temat do kolejnego biadolenia. Przez takie zachowanie starzy wyjadacze negatywnie wpływają na atmosferę w zespole. Wszystkie trzy typy pracowników tworzą ciekawą mieszankę. Teraz ty, szefie, musisz się nagłowić, jak podzielić między nich swój czas, żeby mieć jak najlepsze efekty.

ZAPOBIEC KATASTROFIE

Najczęściej pierwsza grupa zostaje pozostawiona sama sobie, bo przecież świetnie sobie radzą. Więcej uwagi poświęca się maruderom, żeby nie wzniecali nowych pożarów. Niestety, w tym momencie nasze asy mogą się poczuć zaniedbane. Po jakimś czasie może to doprowadzić do katastrofy. Twój mistrz może przejść na ciemną stronę mocy i zasilić szeregi maruderów. Oczywiście, z tymi ostatnimi trzeba zrobić porządek i to jak najszybciej. Stanowią oni zagrożenie w obu przypadkach. Zabierają czas dla najlepszych i źle wpływają na młodych. Nastawiają ich negatywnie do pracy i powodują już na starcie niepewność. Jeżeli masz zespół, który stoi przed nowymi wyzwaniami i ma w swoim gronie mniej doświadczonych pracowników, działaj szybko i konsekwentnie. Koryguj niepożądane zachowania. W razie braku poprawy, usuwaj z zespołu. W przypadku pierwszej grupy - pamiętaj o docenieniu i chwaleniu. Wzmacniaj to, co jest dobrze wykonywane. Pytaj o opinie. Angażuj do wprowadzania młodych w szeregi zespołu. Pozwól na swobodę w wykonywaniu pracy. Deleguj im zadania. I co najważniejsze, stawiaj nowe wyzwania, żeby nie osiedli na laurach. A dla młodych przygotuj ścieżkę nauki. Ucz osobiście tyle, ile możesz. Wskaż też osoby, od których można uczyć się przez obserwację. Pamiętaj o regularnym udzielaniu informacji zwrotnej. I mam tu na myśli zarówno tę pozytywną, jak i negatywną. Trzymaj rękę na pulsie, monitoruj, co się dzieje. Doceniaj postępy w nauce. Po szkoleniu wstępnym możesz zapewnić im opiekę coacha.

Pamiętaj, że najważniejsze są efekty pracy zespołu. Zastosuj zasadę 80 procent czasu poświęcam najlepszym i młodym, a tylko 20 procent maruderom. Dzięki temu masz pewność, że zainwestowany czas przyniesie efekty zamiast chaosu. Zespół będzie miał dobrą opiekę.

*Marzena Cholerzyńska

coach, mówca motywacyjny, trener sprzedaży, autorka bloga  http://marzenacholerzynska.pl/

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!