Pod koniec lipca unieważniono przetarg na budowę układu drogowego przy powstającej nowej siedzibie AM. Było to pokłosie zlecenia wcześniej wykonanie opinii o stanie środowiska gruntowego. – Na podstawie wyników przeprowadzonych analiz chemicznych stwierdzono min.:
- zawartość metali ciężkich w próbkach jest powyżej wartości dopuszczalnej dla gruntów grupy IV;
- zawartość wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych w próbce O2/1,5 m jest powyżej wartości dopuszczalnej dla gruntów grupy IV – poinformowali drogowcy.
– Dzwonią do mnie mieszkańcy zaniepokojeni tą sytuacją. Lokalizacja hałdy przy nowo powstającym kampusie to kolejne ognisko budzące w Bydgoszczy niepokój – uważa Grażyna Szabelska, radna PiS. W materiałach przetargowych znajdowała się opinia geotechniczna z 2019 roku, która mówiła, że na tym terenie występuje „nasyp niekontrolowany zbudowany z piasków drobnych, humusu, żużla, kamieni oraz odpadów komunalnych”, ale te warunki nie miały być przeszkodą w prowadzeniu inwestycji.
– Opinia geotechniczna z 2019 roku powinna stanowić podstawę do wykonania badań i zgłoszenia problemu do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska. Dlaczego miasto tak długo zwlekało? Proces remediacji dawno mógł się rozpocząć – stwierdza.
– Miasto przekazało grunt i zobowiązało się do budowy dróg i to wykona. Z inicjatywą budowy nowej siedziby Akademii Muzycznej wyszło Miasto w 2014 roku. Niestety rząd PIS, mimo ujęcia inwestycji w kontrakcie terytorialnym, zwlekał przez wiele lat z jej rozpoczęciem. Pani radna otrzymała informacje o podejmowanych działaniach związanych z wykonaniem układu dróg na potrzeby AM – przekazuje Marta Stachowiak, rzeczniczka prezydenta Bydgoszczy.
Odnosząc się do opinii z 2019 roku, przypomina, że nie wykazała ona skażenia terenu, a kompletowanie materiałów do zlecenia specjalistycznych badań rozpoczęto niezwłocznie po otrzymaniu wyników badań zleconych w 2023 r. przez ZDMiKP. Miasto poprosiło AM o udostępnienie materiałów opracowanych ich zlecenie.
– Badania już trwają, czekamy na ich wyniki wraz z niezbędną analizą, która będzie podstawą planu remediacji. Plan zostanie uzgodniony z RDOŚ. Będzie również istotny dla wprowadzenia korekt w dokumentacji związanej z budową infrastruktury drogowej – informuje Marta Stachowiak.
Nowoprojektowany układ drogowy mają tworzyć:
- ulica prostopadła do Gdańskiej przebiegająca po północnej stronie boiska szkoły;
- ulica o łamanym przebiegu i łącznej długości ok. 500 m zapewniająca bezpośrednią obsługę terenu przylegającego do Akademii, a także połączenie z ul. Kamienną na wysokości budynku ENEA.
Umowę na budowę nowego kampusu podpisano w styczniu 2022 r. Za realizację inwestycji odpowiada firma Unibep SA. Koszt całego zadania, finansowanego z budżetu państwa, to blisko 400 mln zł. Prace budowlane mają zakończyć się w 2026 roku.
