Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Co dziesiąty Polak wydaje ponad 500 zł miesięcznie na zakupy w sieci

Kamil Kusier
Kamil Kusier
Materiały prasowe
Blisko 60 procent konsumentów w Polsce robi drogą elektroniczną zakupy kilka razy w miesiącu. Niemal połowa zostawia w sklepach online od 100 do 300 złotych miesięcznie, a co 10. Polak wydaje o 200 złotych więcej. Najczęściej kupowanymi produktami są dodatki i odzież. Po te produkty sięga 62 procent osób badanych przez Izbę Gospodarki Elektronicznej.

Jak podaje Izba Gospodarki Elektronicznej, w sieci zakupy regularnie robi 60 procent internautów. Polski rynek e-commerce należy do najszybciej rozwijających się w Europie, a jego wartość w 2021 roku przekroczyła już 100 miliardów złotych.

Według danych Krajowego Rejestru Sądowego w Polsce od trzech lat średnio przybywa 25 procent sklepów internetowych. Dziś ich liczba wynosi 51 tysięcy, to jednak z uwagi na sytuację epidemiologiczną w Polsce aż 75 procent właścicieli skarży się na złą lub bardzo złą sytuację finansową. Ma to związek zarówno z pandemią, jak i skutkami, które za sobą niesie, jak np. problemy z dostawą.

- Powszechną bolączką polskiego handlu elektronicznego jest założenie, że do sukcesu i efektywnej sprzedaży wystarczy otworzenie sklepu internetowego oraz jego uruchomienie i wystawienie towarów - mówi Rafał Gadomski, prezes Advox Studio, prezes polskiego software house’u, który zrealizował ponad 120 projektów sklepów internetowych. - Tymczasem właściwe określenie grup docelowych i dostosowanie do nich działań marketingowych, poznanie potrzeb, zainteresowań i przyzwyczajeń konsumentów oraz zrozumienie, co zachęca i zniechęca ich do zakupów w danym sklepie, jest absolutnie kluczową kwestią w prowadzeniu tego typu biznesu.

Jak przyznaje Patrycja Sass-Staniszewska, prezes Izby Gospodarki Elektronicznej, podczas pandemii polscy konsumenci nie tylko przenieśli swoje wydatki z offline do online w ramach tych samych zaufanych marek, ale też skierowali się do wcześniej nieznanych, specjalistycznych i branżowych e-sklepów. To z kolei daje ogromne szanse na rozwój małych firm w sektorze digitalowym.

Blisko 30 procent internetowych konsumentów kupuje online raz w tygodniu lub częściej

Aż 28 procent kupuje przez internet raz w tygodniu lub częściej, a 3 procent nawet codziennie - wynika z raportu Advox. Większość, bo blisko 60 procent, robi to raz lub kilka razy w miesiącu. Aż 44 procent przyznaje, że na zwiększenie częstotliwości robienia przez nich zakupów w internecie znaczny wpływ miała pandemia.

Spośród osób, które zauważyły tę zależność, 61 procent na skali od 0 do 10, gdzie 0 oznaczało, że ta częstotliwość nie zwiększyła się prawie wcale a 10, że robią zakupy już tylko przez internet, wskazało wartości 6 lub wyższe.

Blisko połowa kupujących online przeciętnie wydaje tą drogą między 101 a 300 złotych miesięcznie. Ponad 20 procent wydaje pomiędzy 301 a 500 złotych miesięcznie, a niecałe 20 procent pomiędzy 51 a 100 złotych. Niecałe 10 procent wydaje powyżej 500 zł miesięcznie.

Polacy nadal nie przekonali się do aplikacji zakupowych

Najpopularniejszymi urządzeniami, za których pośrednictwem Polacy robią zakupy w internecie, pozostają komputer stacjonarny lub laptop, wskazane przez ponad połowę badanych.

Blisko 25 procent używa do tego przeglądarki na smartfonie lub tablecie, a niemal 20 procent korzysta z aplikacji mobilnych i platform zakupowych. Coraz więcej osób, szczególnie młodych, ceni sobie wygodę robienia zakupów w dowolnym miejscu i czasie, dlatego mobile commerce, zwany też mCommercem, jest dziś niezwykle ważnym aspektem działań proklienckich.

- Z mobilnych aplikacji zakupowych, które w Polsce dopiero rosną w siłę, korzysta już 70 procent użytkowników smartfonów na świecie - komentuje Rafał Gadomski.

Co najczęściej kupują Polacy?

Polacy przez internet kupują już w zasadzie wszystko, nawet ubezpieczenia, które wskazało 20 procent badanych, oraz samochody i części samochodowe, wskazane przez 24 procent respondentów.

Najczęściej kupowanymi online kategoriami produktów od lat pozostają odzież i dodatki, które w raporcie Advox wskazało 62 procent badanych. Na drugim miejscu znalazło się obuwie, które uzyskało 56 procent wszystkich odpowiedzi, a na trzecim kosmetyki i perfumy - 49 procent.

Najrzadziej kupowane online produkty to oprogramowanie komputerowe - tylko 13 procent odpowiedzi oraz materiały budowlane i wykończeniowe, które kupuje 14 procent badanych.

Już co piąty internetowy konsument robi tą drogą zakupy spożywcze. W sumie aż 80 procent internetowych konsumentów po zakupach dodaje swoje recenzje produktów na stronach sklepów internetowych.

- Wiele sklepów nie chce dawać klientom możliwości recenzowania swoich produktów, obawiając się negatywnych wypowiedzi, ale to błąd - dodaje Rafał Gadomski, CEO Advox Studio. - Możliwość zapoznania się z opiniami zwykłych użytkowników zwiększa zaufanie klientów do sprzedających.

Jak przyznaje Patrycja Sass-Staniszewska z Izby Gospodarki Elektronicznej można wyrażać zadowolenie, że rynek rozwija się tak dynamicznie, jednakże w kontekście problemów wskazanych przez konsumentów z dokonywaniem zakupów w sieci uważa się, że to dobry moment, aby zacząć mówić o konieczności poprawy doświadczenia zakupowego.

- W końcu wszystkim nam zależy, aby ten okres prosperity e-commerce trwał jak najdłużej -mówi Patrycja Sass-Staniszewska. - Do tego natomiast niezbędna jest wiedza o internautach - konsumentach kupujących cyfrowo. Pandemia ma się ku końcowi - mamy taką nadzieję - a Polacy pozostaną sprytnymi smart konsumentami i ostatecznie wybiorą takie rozwiązania i formę zakupów, które będą dla nich najwygodniejsze. Czy będzie to e-commerce? No właśnie.

Rynek e-commerce rozwija się niezwykle szybko, to jednak jak wynika z badań, dopiero rok 2022 - o ile wolny będzie od zagrożeń związanych z pandemią, a także wolny będzie od problemów z terminami dostaw - pokaże, czy polski rynek sklepów online nadal zachowa swoje tempo rozwoju, zaś sytuacja e-sklepów przeżywających obecnie swoje problemy finansowe polepszy się czy też część firm nie udźwignie kolejnych miesięcy zastoju w sprzedaży.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Michał Pietrzak - Niedźwiedź włamał się po smalec w Dol. Strążyskiej

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Co dziesiąty Polak wydaje ponad 500 zł miesięcznie na zakupy w sieci - Dziennik Bałtycki