Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Co dalej z wiaduktami Warszawskimi i Węzłem Wschodnim w Bydgoszczy? Postępowanie przetargowe w toku

Jarosław Więcławski
Jarosław Więcławski
Przeprowadzone w latach 2021-2022 prace naprawcze pozwalają na użytkowanie wiaduktów przez kolejne 10 lat.
Przeprowadzone w latach 2021-2022 prace naprawcze pozwalają na użytkowanie wiaduktów przez kolejne 10 lat. Dariusz Bloch
Od otwarcia ofert w przetargu dotyczącym wiaduktów Warszawskich i Węzła Wschodniego w Bydgoszczy minęło 1,5 miesiąca. Nadal nie jest znane jego rozstrzygnięcie.

Postępowanie dotyczyło opracowania dokumentacji projektowej dla zadania pn. „Przebudowa Węzła Wschodniego w Bydgoszczy. Inwestycja ma być zlokalizowana w ciągu ul. Fordońskiej od skrzyżowania z ulicami Kamienną, Sporną i Pod Wiaduktem do skrzyżowania z ulicami Konduktorską i Kapliczną wraz z adaptacją skrzyżowań i niezbędnym kompleksowym zagospodarowaniem terenu.

Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej przewidywał wydatek 1,6 mln zł, ale wszystkie ceny ofert potencjalnych wykonawców były znacznie wyższe. Najniższą cenę zaoferowała Pracownia Projektowa MID z Gdańska – 2,47 mln zł. Więcej oczekują pozostali oferenci – konsorcjum firm BAK z Bydgoszczy i AXIAL z Poznania 3,07 mln zł, Multiconsult z Warszawy blisko 4,5 mln zł, a Biuro Projektów Drosystem ponad 4,8 mln zł.

Oferty w przetargu otwarto 5 września i od tej pory zapadła cisza. Zapytaliśmy drogowców czy podjęto decyzję w tej sprawie, a jeśli nie, to kiedy można spodziewać się rozstrzygnięcia. – W odpowiedzi na poniższe zapytanie pragniemy poinformować, że postępowanie przetargowe jest w toku – przekazał Tomasz Okoński, rzecznik ZDMiKP.

W ramach zadania drogowcy chcą przygotować dokumentację projektową zupełnie nowych wiaduktów Warszawskich. Projektanci mają zaproponować warianty, które będą zawierały po 3 pasy ruchu w obu kierunkach (w tym buspas), nowe chodniki, pełnowymiarowe drogi rowerowe, zatoki autobusowe, odwodnienie i oświetlenie. Koncepcje muszą uwzględniać zlokalizowaną w okolicy infrastrukturę kolejową i dalsze inwestycje kolejowe na tym odcinku.

– Zależy nam, aby docelowo upłynnić ruch i zwiększyć bezpieczeństwo na skrzyżowaniu ulic Fordońskiej, Spornej i Kamiennej. W ramach opracowania miałoby powstać 5 rond, przejazd (wiadukt) pod jedną jezdnią ul. Kamiennej, chodniki i drogi rowerowe – wyjaśniał ZDMiKP.

Projekt ma pozwolić na powstanie:

  • bezkolizyjnego połączenia ulic Spornej i Przemysłowej z Fordońską;
  • bezkolizyjnego połączenia ul. Kaplicznej z Fordońską (likwidacja skrzyżowania, poprawiająca bezpieczeństwo i ułatwiająca dojazd do pobliskiego cmentarza i szkoły);
  • budowę wiaduktu pod jedną jezdnią ul. Kamiennej (usprawnienie przejazdu, poprawienie połączenia z bocznymi ulicami i wyeliminowanie części punktów kolizyjnych na przecięciu Kamiennej z Fordońską).

Pod koniec 2020 r. ZDMiKP informował o złym stanie wiaduktów Warszawskich. Prace naprawcze (osiem podpór pod obiektem) zakończono w 2022 r., ale to rozwiązanie przejściowe, które pozwala na ich użytkowanie przez 10 kolejnych lat. Rozbiórka i budowa nowych obiektów inżynierskich planowana jest na lata 2026-2029. Szacowany wstępny koszt budowy nowej przeprawy w ciągu ul. Fordońskiej to ok. 200 mln zł.

od 7 lat
Wideo

Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera