Postępowanie dotyczyło opracowania dokumentacji projektowej dla zadania pn. „Przebudowa Węzła Wschodniego w Bydgoszczy. Inwestycja ma być zlokalizowana w ciągu ul. Fordońskiej od skrzyżowania z ulicami Kamienną, Sporną i Pod Wiaduktem do skrzyżowania z ulicami Konduktorską i Kapliczną wraz z adaptacją skrzyżowań i niezbędnym kompleksowym zagospodarowaniem terenu.
Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej przewidywał wydatek 1,6 mln zł, ale wszystkie ceny ofert potencjalnych wykonawców były znacznie wyższe. Najniższą cenę zaoferowała Pracownia Projektowa MID z Gdańska – 2,47 mln zł. Więcej oczekują pozostali oferenci – konsorcjum firm BAK z Bydgoszczy i AXIAL z Poznania 3,07 mln zł, Multiconsult z Warszawy blisko 4,5 mln zł, a Biuro Projektów Drosystem ponad 4,8 mln zł.
Oferty w przetargu otwarto 5 września i od tej pory zapadła cisza. Zapytaliśmy drogowców czy podjęto decyzję w tej sprawie, a jeśli nie, to kiedy można spodziewać się rozstrzygnięcia. – W odpowiedzi na poniższe zapytanie pragniemy poinformować, że postępowanie przetargowe jest w toku – przekazał Tomasz Okoński, rzecznik ZDMiKP.
W ramach zadania drogowcy chcą przygotować dokumentację projektową zupełnie nowych wiaduktów Warszawskich. Projektanci mają zaproponować warianty, które będą zawierały po 3 pasy ruchu w obu kierunkach (w tym buspas), nowe chodniki, pełnowymiarowe drogi rowerowe, zatoki autobusowe, odwodnienie i oświetlenie. Koncepcje muszą uwzględniać zlokalizowaną w okolicy infrastrukturę kolejową i dalsze inwestycje kolejowe na tym odcinku.
– Zależy nam, aby docelowo upłynnić ruch i zwiększyć bezpieczeństwo na skrzyżowaniu ulic Fordońskiej, Spornej i Kamiennej. W ramach opracowania miałoby powstać 5 rond, przejazd (wiadukt) pod jedną jezdnią ul. Kamiennej, chodniki i drogi rowerowe – wyjaśniał ZDMiKP.
Projekt ma pozwolić na powstanie:
- bezkolizyjnego połączenia ulic Spornej i Przemysłowej z Fordońską;
- bezkolizyjnego połączenia ul. Kaplicznej z Fordońską (likwidacja skrzyżowania, poprawiająca bezpieczeństwo i ułatwiająca dojazd do pobliskiego cmentarza i szkoły);
- budowę wiaduktu pod jedną jezdnią ul. Kamiennej (usprawnienie przejazdu, poprawienie połączenia z bocznymi ulicami i wyeliminowanie części punktów kolizyjnych na przecięciu Kamiennej z Fordońską).
Pod koniec 2020 r. ZDMiKP informował o złym stanie wiaduktów Warszawskich. Prace naprawcze (osiem podpór pod obiektem) zakończono w 2022 r., ale to rozwiązanie przejściowe, które pozwala na ich użytkowanie przez 10 kolejnych lat. Rozbiórka i budowa nowych obiektów inżynierskich planowana jest na lata 2026-2029. Szacowany wstępny koszt budowy nowej przeprawy w ciągu ul. Fordońskiej to ok. 200 mln zł.
