Zobacz wideo: Bydgoszcz. Centrum Edukacyjno-Społeczne na Okolu gotowe.
Przypomnijmy, że idea budowy wielkiego terminala kolejowego w podbydgoskim Emilianowie pojawiła się w 2016 roku. W sierpniu spółkę z udziałem m.in. PKP SA i Bydgoskiego Parku Przemysłowo-Technologicznego zarejestrowano w Krajowym Rejestrze Sądowym. - Powołano taką spółkę, ale to nie ona będzie operatorem - zaznacza Paweł Bukowski, prezes spółki, dodając, że spółka nikogo nie zatrudnia, a on sam jest na kontrakcie menedżerskim.
Bukowski nakreślił radnym trzy tory powstawania spółki - pierwszy, z udziałem gminy Nowa Wieś Wielka oraz Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, to uzyskanie wszystkich niezbędnych zgód środowiskowych.
- Nie będą to decyzje na cały terminal, ale na jego pojedyncze części np. stacja paliw, magazyny, rampy itd. Mam nadzieję, że decyzje zostaną wydane jeszcze w tym roku - mówi prezes Paweł Bukowski.
Terminal i rozbudowa
Istotne jest to, że UOKiK wydał zgodę na udział w spółce PKP. Prezes przewiduje, że rozbudowa terminalu będzie kontynuowana, kiedy pierwsza jego część będzie miała około 80 procent możliwości przeładunkowych. Pieniądze na pierwszy etap mają pochodzić z Krajowego Planu Odbudowy. - Został złożony wniosek i przyjęty do realizacji, wniosek spełnia 100 procent wymogów, powinniśmy być spokojni o dofinansowanie - mówi Paweł Bukowski.
Jak mówi prezes Bukowski, port rzeczny w Solcu Kujawskim nie jest osobną inwestycją, oba miejsca powinny być kompatybilne. Do węzła trzeba też jeszcze doliczyć bydgoski Port Lotniczy.
Strefa inwestycji wokół Emilianowa
Jak mówi Bukowski, wokół Emilianowa ma powstać strefa inwestycyjna, bo tam, gdzie powstają terminale powstają takie miejsca. - Chcę, żeby terminal był częścią Bydgoszczy - mówi prezes. Będzie to o tyle proste, że sejmik województwa zmienił przeznaczenie terenów o powierzchni 120 ha właśnie na inwestycyjne.
Rafał Bruski, prezydent Bydgoszczy, przypomniał interpelację Łukasza Schreibera, posła PiS, który w 2016 pytał, czy rząd będzie partycypował w budowie terminala w Emilianowie. - Odpowiedź była odmowna - mówi prezydent.
Warto też przypomnieć marszałkowską strategię rozwoju województwa. Emilianowo jest w planie, ale z uwagą, że ma być budowane ze środków rządowych. - Jest to trochę niepokojące - stwierdził Bukowski.
W tej chwili spółka czeka na raport Portu Gdynia, który ma określić zapotrzebowanie i rolę Emilianowa.
