https://expressbydgoski.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Centralny Port Lotniczy powinien znajdować się nie dalej, niż 50 km od Warszawy

Kacper Rogacin, Maciej Badowski AIP
Średnia odległości europejskich hubów od centrum bazowego miasta wynosi ok. 22 km.
Średnia odległości europejskich hubów od centrum bazowego miasta wynosi ok. 22 km. 123RF
Jak podkreślają eksperci, budowa Centralnego Portu Lotniczego wymaga szczegółowych analiz strategicznych, które uwzględnią szereg czynników decydujących o powodzeniu tego przedsięwzięcia.

Ze względu na ograniczone możliwości rozwoju warszawskiego lotniska im. Fryderyka Chopina, potencjalnym rozwiązaniem może być sprawnie funkcjonujący duoport (na bazie obecnych lokalizacji lotnisk na terenie Okęcia oraz Modlina) lub Centralny Port Lotniczy. Obie koncepcje wymagają dalszej analizy w powiązaniu ze spójną strategią rozwoju całego sektora lotniczego w Polsce, tym bardziej, że potencjalny sukces CPL zależeć będzie w znacznej mierze od siły operującego na nim narodowego przewoźnika.

- Rozwój rynku lotniczego w Polsce nie zwalnia, dlatego nasza prognoza dotycząca liczby pasażerów na ten rok znów jest dwucyfrowa. Wśród portów, które w 2017 r. mają szansę rosnąć najszybciej, znajduje się lotnisko Chopina, jak również wiodące porty regionalne, między innymi lotnisko w Krakowie, Wrocławiu i Gdańsku. Jednocześnie wybrane porty przegrywają walkę konkurencyjną. Przewidujemy, że będzie to kolejny trudny rok między innymi dla lotnisk w Łodzi czy Bydgoszczy – mówi Michał Szyk, wicedyrektor w dziale doradztwa biznesowego PwC.

Zdaniem ekspertów PwC, którzy przeanalizowali działanie podobnych portów centralnych w innych krajach, polski CPL powinien znajdować się w odległości nie większej niż 50 km od Warszawy. Średnia odległości europejskich hubów od centrum bazowego miasta wynosi ok. 22 km.

- Według prognoz ULC liczba pasażerów polskich portów lotniczych w 2030 r. niemal się podwoi i będzie wynosić ok. 60 mln. Podjęcie już teraz działań zmierzających do zapewnienia przepustowości polskich lotnisk wydaje się więc konieczne, pamiętając przy tym jednak o wpisaniu ich w szerszy kontekst rozwoju całej Polski. Największym wyzwaniem w tym przedsięwzięciu będzie zapewnienie odpowiedniego finansowania, a obserwując podobne przykłady w innych europejskich krajach, nie będzie to zadanie łatwe – podsumowuje ekspert.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 7

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

?
Pod Paryżem do lotniska Beauvais jest ponad 120 km.
m
mark
jak mówią eksperci cpl do mrzonka i należy rozkrzyżować pasy na Okęciu, część S-ki puszczając tunelem i podpierać się Modlinem
G
Gresal
Nowe Centralny Port Lotniczy powino być usytuowane w Bielicach/k Sochaczewa.
Przemawia za tą lokalizacją:
1) bliskość autostrady A2 w Wiskitkach
2) łącznica kolejowa ze stacją w Sochaczewie.
3) planowanie budowy linii kolejowej dużej prędkości miedzy Warszawą a Łodzią (właśnie w Bielicach mogło by być rozgałężnienie przez Płock Radziwie do stacji we Włocławku.
Wtedy centralne lotnisko miałoby sens.
t
tubylec
PwC sami w sobie nie są ekspertami. Oni tych ekspertów po prostu zatrudniają a wyniki ich badań i ekspertyz przetwarzają na potrzeby usługobiorcy.
G
Gość
Kto placi... Budzet placi, miliony placi!
Czy lotnisko bedzie stalo w miejscu stadionu narodowego czy palacu kultury jest istotne
z punktu ekologicznego i kosztow budowy. Berlinskie lotnisko buduja chyba 7 lat i buduja
niewiadomo jeszcze ile czasu. Z kosztami analogicznie, bo z kazdym rokiem miliardy... miliardy...
I kto to lotnisko bedzie budowal... I w ktorym dziesiecioleciu i za ktorego organu... SLD, PO, PiS?
Na dzisiaj to chca, ale nie wiedza gdzie. Dobre sobie! Jednak amerykanskie firmy ze specjalizacja gadania
juz dobrze zarabiaja i dalej beda. Za "dobrej zmiany" jest jak za spolki POPSL, bo tylko wydaja!
Natomiast kiedy zaczna zarabiac i to cyklicznie, a nie od przypadku do przypadku?
B
Baltazar
CPL jeśli musi powstać to koło Opoczna bo w przeciwnym razie będzie za daleko od południa Polski i oni dalej będą latać przez Frankfurt. Warszawa ma tyle samo pasażerów co Katowice i Kraków czyli około 8 mln. Drugie 8 jest generowane przez 4 mln tranzytu bo są liczeni podwójnie przy przesiadce i im jest obojętne gdzie się przesiadają. Do Opoczna z Łodzi, Kielc, Radomia, Częstochowy nie trzeba nawet szybkiej kolei i dojadą za 1,5 godziny a Warszawa, Katowice i Kraków już mają CMK i Pendolino. Z Warszawy 1 godzina czyli tylko 20 minut więcej niż do Mszczonowa a z Krakowa i Katowic 1,5 godziny. Albo chcemy ten CPL wypełnić pasażerami albo budujemy koło Warszawy ku uciesze Frankfurtu.
S
Szymon
Przepraszam, ale jeśli PwC to eksperci to autor artykułu powinien wskazać od czego są specjalistami. Oni nie mają pojęcia o lotniskach, są ogólnymi ekspertami tylko od finansów i prawa, więc trudno nazywać ich tutaj ogólnie ekspertami jeśli już mówimy o przedsięwzięciu budowy lotniska. No ale tego typu firmy "od niczego" lubią się posługiwać wielkimi specjalistycznymi słowami takimi jak: eksperci, audyt, konsulting i doradzać coś co jest oczywiste dla wszystkich.
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na expressbydgoski.pl Express Bydgoski