Były minister transportu Sławomir Nowak został we wtorek rano przewieziony z policyjnej izby zatrzymań do siedziby Prokuratury Okręgowej w Warszawie.
Tam usłyszał zarzut „kierowania zorganizowaną grupą przestępczą czerpiącą korzyści z korupcji”.
Jak podaje warszawska prokuratura Sławomir Nowak jest podejrzany o żądanie i przyjmowanie korzyści majątkowych i osobistych w zamian za przyznawanie prywatnym podmiotom kontraktów na budowę i remont dróg na Ukrainie, a także o pranie pieniędzy pochodzących z tego przestępstwa. W jego efekcie uzyskał ponad 1,3 mln złotych. Część kwoty posłużyła do zakupu przez podstawioną osobę samochodu marki Range Rover Velar za 310 tys. złotych i obrazów za prawie 56 tys. złotych.
Przedstawione zarzuty dotyczą okresu od października 2016 r. do września 2019 r., gdy były minister w polskim rządzie kierował ukraińską Państwową Służbą Dróg Samochodowych – Ukrawtodor.
W związku ze sprawą oprócz Nowaka, zostały zatrzymane jeszcze dwie osoby – Dariusz Z. i Jacek P. Usłyszeli oni zarzuty udziału w zorganizowanej grupie przestępczej, prania brudnych pieniędzy oraz przyjmowania korzyści majątkowych.
Sławomir Nowak jest dodatkowo podejrzany o podżeganie lekarza z Wojskowego Instytutu Medycznego w Warszawie do wystawienia mu zaświadczeń lekarskich, którymi zamierzał posłużyć się do usprawiedliwienia swojej nieobecność w pracy na Ukrainie.
To efekt międzynarodowego śledztwa prowadzonego przez wspólny zespół prokuratorów z Polski i Ukrainy, a także funkcjonariuszy CBA oraz ukraińskiej służby antykorupcyjnej NABU.
Źródło:
TVN 24
W komunikacie prokuratury czytamy, że z obszernego materiału dowodowego wynika, że Sławomir Nowak, jako szef ukraińskiej państwowej agencji drogowej Ukrawtodor żądał „udzielania mu korzyści majątkowych i osobistych w zamian za decyzje o przyznawaniu prywatnym firmom zleceń w zakresie zamówień publicznych”. Decyzje dotyczyły m.in. kontraktów na budowę i remonty dróg na Ukrainie oraz nadzoru nad realizacją już zawartych umów.
„Korzyści majątkowe od firm, które zdobywały zlecenia od Ukrawtodoru w efekcie przestępstw korupcyjnych, były przekazywane w gotówce albo za pośrednictwem założonych na polecenie Sławomira Nowaka spółek zarejestrowanych na Cyprze i w Polsce. Kontrahenci Ukrawtodoru dokonywali wpłat na rzecz kontrolowanych przez Sławomira Nowaka spółek m.in. pod pozorem zapłaty za usługi consultingowe, które w rzeczywistości nie były wykonywane, a także pod pozorem zwiększenia kapitału zakładowego tych spółek. Wpłacane środki następnie były rozdysponowane przez Sławomira N.” – informuje prokuratura.
W czasie trwania śledztwa ustalono, że w korupcyjny proceder była zaangażowana grupa przestępcza zorganizowana i kierowana przez Sławomira Nowaka, wśród nich podlegli mu pracownicy Ukrawtodoru oraz zatrzymani w Polsce Dariusz Z. i Jacek P. Były minister rozdzielał między nich zadania, polegające m.in. na kontaktach z przedstawicielami firm ubiegających się o zamówienia, przyjmowaniu gotówki oraz ukrywaniu przestępczego pochodzenia pieniędzy.
W poniedziałek Sławomir Nowak w krótkiej rozmowie z TVN24 stwierdził, że jest niewinny.
Zatrzymanie Nowaka
Informację o zatrzymaniu byłego szefa resortu transportu i byłego dowódcy „GROM” podał w poniedziałek w mediach społecznościowych rzecznik ministra-koordynatora służb specjalnych Stanisław Żaryn.
„Gdańskie CBA zatrzymało byłego posła na Sejm RP, byłego ministra transportu, byłego szefa ukraińskiej Państwowej Służby Dróg Samochodowych (Ukravtodor) Sławomira N., a także Dariusza Z., b. dowódcę JW „GROM” i przedsiębiorcę z Gdańska Jacka P.” – napisał Żaryn na Twitterze.
Tego samego dnia antenie Polsat News Żaryn przekazał, że zatrzymanie Sławomira Nowaka i dwóch innych osób jest sprawą , która dopiero się rozpoczęła i będzie miała prawdopodobnie swój dalszy ciąg. - Toczą się równolegle dwa śledztwa: polskie i ukraińskie - mówił.
Rzecznik ministra-koordynatora służb specjalnych Przypomniał, że sprawa dotyczy "ważnej funkcji publicznej", jaką Nowak pełnił na Ukrainie. Nie wykluczył również kolejnych zatrzymań.
Dodał, że służby przeszukają w Polsce ok. 30 miejsc po zatrzymaniu byłego ministra transportu.
Międzynarodowe śledztwo
Jak poinformowało CBA sprawa ma charakter międzynarodowy. Śledztwo prowadzone jest jednocześnie przez Centralne Biuro Antykorupcyjne i Prokuraturę Okręgową w Warszawie a także Specjalną Prokuraturę Antykorupcyjną w Kijowie oraz Narodowe Antykorupcyjne Biuro Ukrainy.
Narodowe Biuro Antykorupcyjne Ukrainy (NABU) informuje z kolei, że w ramach wspólnego dochodzenia ws. Ukrawtodoru przeprowadzono ponad 50 przeszukań w Kijowie, Lwowie i w Polsce. Zatrzymano wiele osób.
Kim jest Sławomir Nowak?
Sławomir Nowak był ministrem transportu, budownictwa i gospodarki morskiej w latach 2011-2013, za rządów Donalda Tuska.
N. zrezygnował z funkcji ministra, gdy w 2013 r. prokurator generalny poinformował o zamiarze wystąpienia do Sejmu o uchylenie jego immunitetu celem przedstawienia zarzutów związanych z nieprawidłowościami w oświadczeniach majątkowych. Chodziło o wątpliwości dotyczące jego oświadczenia majątkowego Nowaka, do którego minister nie wpisał zegarka, wartego kilkanaście tysięcy złotych.
Sąd skazał Sławomira Nowaka na 20 tys. złotych grzywny za złożenie nieprawdziwych oświadczeń majątkowych, a ten
złożył dymisję ze stanowiska ministra, którą przyjął premier.
Były minister w październiku 2016 r. został powołany na stanowisko szefa ukraińskiej agencji drogowej Ukrawtodor. Pod koniec 2019 r. zwolnienie Nowaka z tej funkcji zapowiedział ukraiński minister infrastruktury Władisław Kriklij. Wówczas Sławomir Nowak złożył dymisję, oznajmiając, że otrzymał nową propozycję pracy na Ukrainie. Nie poinformował jednak o szczegółach nowego zatrudnienia.
Zatrzymany były dowódca GROM
Płk Dariusz Z. to jeden z pierwszych żołnierzy przyjętych do GROM-u, gdzie. przeszedł wszystkie szczeble kariery od szturmowca do zastępcy dowódcy zespołu bojowego. Zaliczył także wiele zagranicznych misji, zdobywając przy tym wiele odznaczeń.
Swoją karierę w jednostce zakończył w 2004 r., przez kontuzję kolana jaką odniósł po skoku spadochronowym. Podjął wówczas pracę w sektorze prywatnym.
W lipcu 2008 r. wrócił do GROM-u już jako jego dowódca. Ponieważ wprowadzał znaczące zmiany kadrowe – zwolnił doświadczonych oficerów - w połowie lutego 2010 r. jeden z oficerów złożył doniesienie do prokuratury. Jego zdaniem w jednostce panowały nieprawidłowości w polityce kadrowej, a żołnierzom dawał się we znaki nepotyzm oraz naruszania godności żołnierzy przez płk. Dariusza Z.
Inne wnioski do prokuratury związane były z kwestiami dotyczącymi gospodarowania mieniem wojskowym - jednak śledztwa nie potwierdziły tych zarzutów.
W 2010 r. płk Dariusz Z. złożył rezygnację ze stanowiska. Jako nieoficjalną przyczynę takiej decyzji wymieniało się wówczas konflikt z ówczesnym ministrem obrony narodowej Bogdanem Klichem. Media spekulowały, że na odejście Z. wpłynęła także zapowiedź powołania przez prezydenta na stanowisko dowódcy Dowództwa Wojsk Specjalnych (któremu podlega GROM) gen. Piotra Patalonga – z którym płk Dariusz Z. także miał być skonfliktowany.
Ponieważ grypa polityków PO broniła Dariusza Z., usiłując nie dopuścić do jego dymisji, już wówczas prasa rozpisywała się o jego związkach z ówczesna partią rządzącą.
Były szef GROM, już jako wiceprezesem PERN-u (spółki eksploatującej sieć rurociągów transportujących rosyjską ropę naftową dla największych producentów paliw w Polsce oraz w Niemczech) został jedną z osób która została nagrana w tzw. aferze podsłuchowej.
