Na budowę zaczęły zjeżdżać pierwsze elementy konstrukcji nośnej nowego wiaduktu. W poniedziałek były przemieszczane i ustawiane do scalenia - poinformował w ZDMiKP. Następnie zostaną nasunięte na nowe przyczółki
Pod presją czasu
Budowa tej konstrukcji jest wyjątkowym wyzwaniem - zaznaczają drogowcy. Inwestycję zaplanowano z bardzo krótkim czasem realizacji podstawowych prac. Wznoszenie konstrukcji odbywa się nad magistralą kolejową o wyjątkowo dużych natężeniach ruchu. Warunki postawione przez PKP praktycznie nie pozwalają na zatrzymanie pociągów. Wykonawca, mimo tych wyzwań zakłada, że przy sprzyjającej pogodzie uzyska przejezdność obiektu, jak wcześniej zakładał, jeszcze w tym roku.
Nowoczesne rozwiązania dla rowerzystów
Wiadukt nie będzie posiadał już podpór pośrednich. Po zmontowaniu i nasunięciu konstrukcja zostanie zabezpieczona przed korozją i pomalowana. Utrzymana będzie w niebiesko-szarej kolorystyce. Nowy obiekt nie tylko pozwoli na bezpieczny przejazd samochodom. Zarezerwowano na nim również miejsce na ciąg pieszo-rowerowy. Pozwoli to pieszym i rowerzystom bezpiecznie dotrzeć do Lasu Gdańskiego. Powstaje już zjazd z obiektu w kierunku drogi pożarowej (dawny trakt do Czarnówka, obecnie osiedle Eskulapa).
Mosty i wiadukty w Bydgoszczy. Tak je budowano. Zobacz archi...
Częścią inwestycji jest kompleksowa przebudowa przejść dla pieszych wraz z budową przejazdów rowerowych na wysokości ul. Czerkaskiej. Skorygowany zostanie też wlot w ulicę Modrzewiową, który zostanie zawężony, tak by zmieściły się w sąsiedztwie cmentarza chodniki i drogi rowerowe prowadzące na wiadukt. Zmodernizowana zostanie też sygnalizacja świetlna. W nawierzchnie dróg rowerowych wbudowane zostaną pętle indukcyjne wzbudzające sygnalizację świetlną.
Zakładamy, że na zielonej fali rowerzystom uda się przejechać przez wszystkie jezdnie ulicy Wyszyńskiego. Pierwszą taka pętlę uruchomiono w naszym mieście w 2017 r. w rejonie ulic Nad Torem – Orlicza – Świekatowska, a kolejne w tym roku na skrzyżowaniach nowego odcinka Trasy Uniwersyteckiej oraz w rejonie ul. Pelplińskiej i Orląt Lwowskich" - informuje ZDMiKP
Kosztowna inwestycja
Rozbiórka starego wiaduktu i budowa nowego obiektu kosztuje ponad 20 mln zł. Stalowe elementy będą objęte długą, 15-letnią gwarancją na korozję. W kolejnych latach planowana jest również przebudowa obiektu po stronie zachodniej. ZDMiKP zamierza na inwestycję wykorzystać środki zewnętrzne z tak zwanej rezerwy subwencji ogólnej (pula środków z budżetu państwa na najważniejsze inwestycje drogowe realizowane przez samorządy).
Wiadukty wraz z dwujezdniową ul. Armii Krajowej oddano do użytku w 1984 roku. Nowa trasa zdecydowanie odciążyła ulicę Gdańską. Wiadukty przerzucono nad torami dwóch linii kolejowych (Bydgoszcz – Kutno oraz biegnącej równolegle na tym odcinku magistrali węglowej). Obiekt wschodni nie spełniał już norm stawianych obiektom na ważnych drogach o dużym natężeniu ruchu i był w złym stanie technicznym. Stąd konieczność przebudowy.
Ogromny dźwig w Bydgoszczy. Demontaż wiaduktu na Armii Krajo...
