https://expressbydgoski.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Bydgoskie ulice zdalnie sterowane

Katarzyna Idczak
Rozkłady jazdy na ekranach LCD, inteligentny system sygnalizacji świetlnej, urządzenia szpiegujące w tramwajach - to technika, która w 2014 roku ma usprawnić komunikację miejską.

Rozkłady jazdy na ekranach LCD, inteligentny system sygnalizacji świetlnej, urządzenia szpiegujące w tramwajach - to technika, która w 2014 roku ma usprawnić komunikację miejską.

<!** Image 2 align=none alt="Image 171694" >

Wczoraj w warszawskim Centrum Unijnych Projektów Transportowych prezydent Rafał Bruski podpisał umowę o dofinansowanie projektu na powstanie w naszym mieście inteligentnego systemu transportowego. Wartość całej inwestycji szacuje się na blisko 70 mln zł, z czego UE dołoży nam 56 mln zł. Na co zostaną wydane te pieniądze?

Narzekamy, że kiepsko się jeździ po bydgoskich ulicach. Dziury na drodze to jedno, ale brak rozwiązań, które usprawniłyby komunikację miejską to zupełnie inna sprawa. Kierowcy i użytkownicy komunikacji miejskiej mogą wymieniać bez końca - światła nie są dostosowane do natężenia ruchu, brakuje informacji o korkach i wypadkach, tramwaje zamiast jeździć, tracą czas na rondach... Lekarstwem na te bolączki ma być właśnie inteligentny system transportowy, który do 2014 roku zostanie wdrożony na kilka sposobów. 90 kamer, 30 km kabli i 45 unowocześnionych sygnalizatorów świetlnych umożliwi sterowanie ruchem. - Wszystko będzie działało automatycznie, ale mózgiem pozostanie centrum sterowania, gdzie sztab ludzi będzie na bieżąco obserwować, co dzieje się na ulicach. Kiedy będzie trzeba, zatrzymają na chwilę ruch, aby udrożnić zakorkowany odcinek drogi albo przyspieszą pojawienie się zielonego światła. Naszym priorytetem jest komunikacja miejska. Chcemy, aby tramwaje i autobusy poruszały się najsprawniej i najszybciej nawet kosztem indywidualnych kierowców. Może zmniejszy to liczbę aut w Bydgoszczy - mówi Krzysztof Kosiedowski, rzecznik Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej.<!** reklama>

Tramwaje zostaną uzbrojone w nadajnik, dzięki któremu będzie można śledzić tempo poruszania się tramwaju i reagować na wszystkie zdarzenia. Na przystankach tramwajowych pojawi się 180 tablic LCD, na których pasażer odczyta, za ile minut podjedzie tabor albo, że jest jakieś opóźnienie. Dodatkowo przy wiatach stanie 20 kiosków informacyjnych, gdzie można będzie kupić bilet albo na interaktywnej mapie zaplanować trasę miejskiej podróży.

Techniczne nowinki mają też wesprzeć kierowców. 32 tablice tzw. zmiennej treści, zainstalowane w różnych punktach w Bydgoszczy będą na bieżąco informować, gdzie pojawił się korek albo trwają roboty drogowe i jaką inną trasę wybrać. - Również parkingi zostaną objęte inteligentnym systemem. Wykorzystamy parkometry ze specjalnymi czujnikami, które potrafią szybko obliczać, ile miejsc zostało w danej strefie parkowania - wyjaśnia Krzysztof Kosiedowski.

Na początek wszystkie te nowoczesne rozwiązania zostaną zastosowane tylko w ścisłym centrum Bydgoszczy. Zamkną się na obszarze ograniczonym od północy - ul. Kamienną, Artyleryjską i Zygmunta Augusta, od zachodu - ul. Dworcową, Królowej Jadwigi, Focha, Kruszwicką, placem Poznańskim i ul. Szubińską, od południa ul. Piękną i Solskiego, a od wschodu - ul. Wyszyńskiego, r. Fordońskim, mostem Pomorskim, r. Toruńskim, ul. Jana Pawła II i Ujejskiego. Z myślą o budowie tramwaju do Fordonu system obejmie też ul. Fordońską do pętli tramwajowej przy ul. Wyścigowej.

- W naszym mieście wdrożymy zintegrowany system, który pozwala zaoszczędzić czas i pieniądze. Są na to wyliczenia. Pewne elementy tego systemu działają już we Wrocławiu, Warszawie i Łodzi - kwituje rzecznik ZDMiKP.

Wróć na expressbydgoski.pl Express Bydgoski