- Zlecenie tej inwestycji do realizacji było jednym z trudniejszych zadań w ostatnich latach – podkreśla prezydent Bydgoszczy Rafał Bruski. – Dzięki konsultacjom wybraliśmy wariant rozwiązujący najwięcej problemów. Na etapie koncepcji musieliśmy koordynować wiele innych przedsięwzięć, m.in. rozbudowę infrastruktury wodno-kanalizacyjnej. Konieczna była zmiana statusu drogi, by skutecznie pozyskać środki unijne.
Najdłuższa bydgoska ulica
Ulica Nakielska to jedna z najdłuższych bydgoskich ulic w Bydgoszczy - dystans od ronda przy ul. Łochowskiej do ronda Grunwaldzkiego to prawie 5,5 kilometra. Komunikuje kilka bydgoskich osiedli: Wilczak, Jary, Miedzyń i Prądy z centrum miasta oraz z węzłem „Bydgoszcz - Miedzyń” na obwodnicy. Z ulicy każdego dnia korzysta również wielu mieszkańców podmiejskich gmin, m.in. Białe Błota.
W pierwszej kolejności powstaje dokumentacja projektowa dla odcinka od ul. J. Bronikowskiego do Lisiej o długości 3,3 km. Umowę z wykonawcą, firmą Mosty Katowice Sp. z o.o. podpisano 1 grudnia 2023 roku. Wartość prac projektowych to ok. 2,95 mln zł. Jest już decyzja środowiskowa na ten odcinek, co otwiera drogę do kolejnych prac.
Zbyt wąski wiadukt
Problemem Nakielskiej był - i wciąż jest - wiadukt kolejowy biegnący nad ulicą, a należący do PKP. - Bez jego przebudowy nie można ruszać z dalszymi pracami - przyznaje Tomasz Okoński, rzecznik Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy. Po prostu wiadukt nad ulicą na zbyt wąski prześwit, żeby dalej planować budowę drogi.
Koncepcja zakłada ona między innymi budowę od podstaw nowej jednojezdniowej ulicy z 4 pasami ruchu, z czego dwa środkowe to buspasy - chodnikami, drogą rowerową i rondem turbinowym na wysokości ul. Bronikowskiego. Cała ulica zyska też odwodnienie. Przebudowę przejdzie oświetlenie uliczne i sygnalizacje świetlne. Projektant na opracowanie wszystkich materiałów oraz uzyskanie Zezwolenia na Realizację Inwestycji Drogowej ma czas do lata 2025 r.
Pętla tramwajowa do przeniesienia
Rzecznik drogowców mówi, że wiadukt musi być przebudowany, bo pod nim ma biec też - oprócz szerszej jezdni - torowisko tramwajowe. - To ważne o tyle, że pętlę z Wilczaka chcemy przenieść za wiadukt.
Główne rozmowy z PKP już się zakończyły. PKP deklaruje jednoznacznie przebudowę wiaduktu.
Następnie zlecone zostaną prace budowlane. Ostatecznie na to zadanie miasto wykorzysta m.in. fundusze unijne, to ok. 6 mln euro na Zintegrowane Inwestycje Terytorialne.
Przygotowania do kolejnych etapów
Równocześnie przygotowana została koncepcja niezbędna do rozbudowy odcinka od ul. Bronikowskiego w kierunku ronda Grunwaldzkiego, do ul. Nasypowej. Na dalszym odcinku przeanalizowano ewentualne, optymalne rozwiązania projektowe, godzące oczekiwania związane z wyposażeniem pasa drogowego w niezbędną infrastrukturę z wymaganiami i ograniczeniami stawianymi przez służby konserwatorskie. Proponowane rozwiązania poddano konsultacjom społecznym.
