Spis treści
Wiadomości z rynku żywności od miesięcy są złe. Nawet jeśli już nie brakuje masła, cukru czy olejów roślinnych, to w okresie, gdy znikały one z półek, handlowcy zrobili ostre równanie w górę ich cen, nawet dwu czy trzykrotnie przewyższające średni wskaźnik inflacji. Choć tych produktów nie brakuje, to ceny pozostały na wysokim poziomie, a teraz nawet idą w górę już w średnim rytmie inflacji.
Wydatki na święta Bożego Narodzenia 2022 pod znakiem rekordowych cen żywności
Co gorsza, nie da się świątecznego stołu zastąpić w mniejszej lub większej proporcji tańszymi substytutami. Weźmy dla przykładu mięso: tani zwykle kurczak cenami zajął pozycje rok temu przypisane wieprzowinie pod względem cen. Wołowina droższa jest o 60 proc., a tyle, co rok temu mięso wołowe kosztuje w tej chwili mięso indycze. Ceny jaj już niemal się podwoiły. Karp w tym roku (40-60 zł) na poziomie łososia z ubiegłego roku. I długo by jeszcze mnożyć listę przykładów, pokazującą, że podwyżki 17-18 proc. w przypadku żywności to bajka - trzeba używać wskaźników 40-70 procent.
Boże Narodzenie 2022. Ceny są wysokie, chcemy drastycznie ci...
Zakupy świąteczne 2022. Ile planujemy wydać na żywność i na prezenty
W dniach 25-28 listopada 2022 roku firma Research Partner przeprowadziła na panelu Ariadna badanie dotyczące zakupów Polaków na Święta Bożego Narodzenia – artykułów żywnościowych i prezentów.

Prawie 40 proc. badanych zadeklarowało, że kupi mniej produktów żywnościowych na święta niż rok temu. 34 proc. kupi tyle samo produktów żywnościowych co w 2021 roku, a kolejne 3 proc. ankietowanych nawet więcej. Aż 17 proc. nie ma zdania na ten temat.
Podobne wyniki otrzymano na pytanie o zakupy prezentów świątecznych. 36 proc. Polaków twierdzi, że kupi ich mniej niż rok wcześniej, a 31 proc. tyle samo. Jedynie 6 proc. chce ich kupić więcej, a 20 proc. nie ma zdania na ten temat.
Wydamy mniej, bo widzimy wysoką inflację i odczuwamy spadek wartości pieniądza
Podsumowując wyniki, eksperci Research Partner podkrelają, iż badani odczuwają wysoką inflację i utratę siły nabywczej. Ponad 1/3 ankietowanych liczy się z ograniczeniami zakupów na świąteczny stół oraz pod choinkę.

Wprawdzie respondenci pomiędzy 18. i 24. rokiem życia deklarują, że ich zakupy - zarówno żywnościowe jak i prezenty - będą bardziej obfite, ale osoby po 45. roku życia znacznie częściej twierdzą, że dokonają mniejszych zakupów żywnościowych niż rok wcześniej (45 proc. vs. 39 proc. dla całej populacji). A to właśnie ta grupa wiekowa stanowi ponad połowę naszego społeczeństwa, podkreślają eksperci.
Badanie zostało przeprowadzone przez Research Partner na Panelu Badawczym ARIADNA w dniach 25-28.11.2022, na ogólnopolskiej próbie 1052 osób w wieku 18+, dobranej według reprezentacji w populacji Polaków dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania.
