Bon turystyczny niedostępny na koncie PUE w ZUS-ie. Co zrobić, by go aktywować?

Marta Zalewska
Marta Zalewska
By skorzystać z bonu turystycznego, trzeba go aktywować i otrzymać specjalny kod. Co zrobić, jeśli na naszym koncie PUE nie ma bonu? Wyjaśniamy krok po kroku.
By skorzystać z bonu turystycznego, trzeba go aktywować i otrzymać specjalny kod. Co zrobić, jeśli na naszym koncie PUE nie ma bonu? Wyjaśniamy krok po kroku. Karolina Misztal
Niektórzy rodzice mają problem, by aktywować bon turystyczny. - Chcieliśmy z żoną wykorzystać bon podczas weekendowego wyjazdu z dzieckiem nad morze, ale już wiem, że się to nie uda: na moim koncie PUE w ogóle nie ma bonu! Aktywacja jest bardziej skomplikowana niż się wydaje - skarży się Rafał, nasz Czytelnik z Bydgoszczy. O czym trzeba pamiętać, by móc wykorzystać bon turystyczny? Wyjaśniamy.

Bon turystyczny - jak aktywować?

Bon turystyczny przeznaczony jest dla rodzin z co najmniej jednym dzieckiem oraz rodzin z dziećmi niepełnosprawnymi, niezależnie od dochodów. Przysługuje tym samym rodzicom, którzy są uprawnieni do pobierania 500 zł na dziecko w ramach rządowego programu Rodzina 500 plus. Aby skorzystać z bonu, trzeba go aktywować na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS. Lepiej zrobić to z wyprzedzeniem, by nie mieć problemu jak nasz Czytelnik z Bydgoszczy.

Zobacz także listę miejsc nad morzem, gdzie można płacić bonem turystycznym:

Bon turystyczny. Lista miejsc nad morzem, gdzie można zapłac...

- Chcieliśmy z żoną wykorzystać bon podczas weekendowego wyjazdu z dzieckiem nad morze, ale już wiem, że się to nie uda. Aktywacja jest bardziej skomplikowana niż się wydaje - opowiada Czytelnik Rafał.

Najpierw bon turystyczny próbowała aktywować żona pana Rafała, ale było to niemożliwe, ponieważ aktywacji może dokonać tylko rodzic, który pobiera 500 plus. - Założyłem więc Profil Zaufany, ale nadal nie mogłeś się zalogować, bo niezbędna była weryfikacja dokumentem w ZUS-ie. Gdy wreszcie mi się to udało, okazało się, że na moim koncie nie ma opcji aktywowania bonu. Nie było jej fizycznie na stronie - relacjonuje nasz Czytelnik.

Co zrobić w sytuacji, gdy po zalogowaniu do PUE, nie mamy przyznanego bonu na naszym koncie?

Bon turystyczny: ZUS pomoże na infolinii

ZUS uruchomił specjalną infolinię dla beneficjentów oraz przedsiębiorców, którzy chcą skorzystać z programu. Pod numerem telefonu 22 11 22 111 można uzyskać informacje na temat Polskiego Bonu Turystycznego. Z pomocy ZUS próbował również skorzystać nasz Czytelnik, który jednak przez dwa dni nie mógł się dodzwonić. - Ciągle słyszałem komunikat "wszystkie linie zajęte" - skarży się.

Zainteresowanie bonem turystycznym jest jednak bardzo duże, a infolinia oblegana. Jak informuje ZUS, zaledwie w ciągu pierwszych czterech godzin od uruchomienia infolinii, konsultanci odebrali ponad 1000 telefonów.

Panu Rafałowi udało się w końcu dodzwonić na infolinię i uzyskać pomoc krok po kroku. Wyjaśnia, jak to zrobić: - By bon turystyczny pojawił się w profilu PUE, trzeba złożyć wniosek o przyznanie świadczenia w formie bonu do Polskiej Organizacji Turystycznej. Co ważne - do wniosku musi być dołączona kopia decyzji o przyznaniu świadczenia 500 plus. Wniosek o przyznanie bonu pobieramy najpierw ze strony Polskiej Organizacji Turystycznej i wypełniony składamy już przez rządowy portal ePUAP.

Na platformie ePUAP po zalogowaniu trzeba:

  • kliknąć "moja skrzynka",
  • kliknąć "załatw sprawę",
  • wybrać "inne podziały spraw",
  • kliknąć literkę P,
  • wybrać "Pismo ogólne do podmiotu publicznego",
  • kliknąć "Załatw sprawę",
  • wybrać z listy "polska organizacja turystyczna",
  • załączyć wypełniony wniosek wraz z poświadczeniem przyznania świadczenia 500+
  • wysłać.

Polska Organizacja Turystyczna ma 30 dni na rozpatrzenie wniosku. Dopiero wówczas bon turystyczny pojawi się na koncie i będzie można go aktywować.

ZUS przypomina, że pytania dotyczące bonu można też przesyłać mailem na adres bon@zus.pl. Przy aktywacji bonu można również skorzystać z poniżej instrukcji wideo:

- Cały proces zajął mi kilka dni, przez co nie udało się aktywować bonu przed naszym urlopem. Wykorzystamy go więc dopiero za rok - opowiada Czytelnik i przestrzega wszystkich, którzy chcą skorzystać z bonu, żeby uczyli się na jego błędach i zabrali się za to z wyprzedzeniem.

Podobny problem z aktywacją bonu turystycznego ma więcej osób. W internecie zaczęły się nawet pojawiać oferty płatnej pomocy w tym zakresie. Czytaj więcej w materiale poniżej:

Pieniądze z bonu turystycznego można wydać na zorganizowany wyjazd (np. obozy czy kolonie dla dzieci), ale również na noclegi w czasie rodzinnego wypoczynku. Niestety, bon turystyczny nie pokryje wszystkich wydatków związanych z wyjazdem na wakacje. Zobacz, za co nie zapłacisz bonem 500 plus:

Bon turystyczny 500 plus na wakacje. Uwaga - za to nie zapła...

Wideo

Materiał oryginalny: Bon turystyczny niedostępny na koncie PUE w ZUS-ie. Co zrobić, by go aktywować? - Gazeta Pomorska

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

M
Marek Major

Też po wejściu na profil nie było opcji. Tak w ogóle było napisane że profil mam potwierdzić fizycznie w ZUSie. Na szczęście na stronie Millenet była opcja logowania do e(coś tam) ZUS. Po napisaniu wiadomości do ZUS, nagle opcja bonu pojawiła się.

Dodaj ogłoszenie