
Fałszywe kompetencje
Prawie 29% badanych celowo zawyżyło poziom posiadanej przez siebie umiejętności. Kandydaci chętnie chwalą się też wyższą znajomością języka obcego niż w rzeczywistości — do takiego zachowania przyznało się prawie 27% respondentów. Ponadto niemal 18% ankietowanych skłamało na temat swojego wykształcenia, a 17% podpisało się pod osiągnięciami zawodowymi innych osób lub całego zespołu.

Kłamstwo ma krótkie nogi?
Jak wynika z odpowiedzi osób przepytanych przez serwis LiveCareer, aż 75% ankietowanych, którzy skłamali na rozmowie kwalifikacyjnej, nie zostało przyłapanych. Zaś osoby nakryte na kłamstwie najczęściej nie ponosiły żadnych konsekwencji swojego czynu (40%). Pozostali kandydaci zwykle tracili szansę na zatrudnienie (25%) lub dostali upomnienie, ale nie stracili szansy na pracę (22%). Wśród innych konsekwencji kłamstwa respondenci wymienili m.in. zwolnienie z pracy, pracę za gorszą stawkę oraz utratę szansy na zatrudnienie w innej firmie.

Gastronomia w czołówce
Do kłamstwa na rozmowie kwalifikacyjnej najczęściej przyznawali się pracownicy gastronomii - 63% badanych. Kłamstwa w tej branży najczęściej dotyczyły dużego zainteresowania ofertą pracy. Drugie miejsce w tym niechlubnym rankingu zajęli pracownicy administracji państwowej (53%), a trzecie — biznesu i finansów (51%). Nieco niżej uplasowali się pracownicy branży edukacyjnej — w tej grupie niemal co druga osoba odpowiedziała, że zdarzyło jej się kłamać. Co ciekawe, aż 57% pracowników edukacyjnych przyznało się do zaniżania własnych oczekiwań finansowych.

Częściej kłamią mężczyźni
Do podawania fałszywych lub naciągniętych informacji na rozmowie kwalifikacyjnej przyznało się 49% mężczyzn oraz 36% kobiet. Mężczyźni o wiele częściej wyolbrzymiają zakres dotychczasowych obowiązków, celowo pomijają poprzednie miejsca pracy, kłamią na temat swojego wykształcenia i przypisują sobie cudze osiągnięcia zawodowe. Natomiast kobiety jedynie w dwóch przypadkach mówią nieprawdę częściej niż mężczyźni: gdy okazują nadmierny entuzjazm ofertą pracy lub zaniżają swoje oczekiwania finansowe.