https://expressbydgoski.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Bezpieczniej przy marketach

Włodzimierz Szczepański
Koniec jazdy bez zapiętych pasów i bez świateł, parkowania w miejscu dla niepełnosprawnego. Kodeks ruchu drogowego obejmie też drogi wewnętrzne, w tym parkingi przed marketami.

Koniec jazdy bez zapiętych pasów i bez świateł, parkowania w miejscu dla niepełnosprawnego. Kodeks ruchu drogowego obejmie też drogi wewnętrzne, w tym parkingi przed marketami.

<!** Image 2 align=right alt="Image 144641" sub="Boczne uliczki - odchodzące od ulicy Berlinga w Fordonie - są w większości drogami osiedlowymi. Należy do nich także ulica Witeckiego Fot. Miłosz Sałaciński">- Byłem świadkiem takiej sytuacji przed Auchanem. Łysy facet - nie dość, że zaparkował swój samochód blokując dwa miejsca, w tym jedno dla inwalidy - to na dodatek przy wyjeździe uderzył w cudze auto. Policja nawet nie wlepiła mu mandatu. Przekonał funkcjonariuszy, że to droga wewnętrzna - mówi jeden z mieszkańców Fordonu.

Nocami parkingi i przemysłowe uliczki zamieniają się w tory wyścigowe dla młodych posiadaczy motocykli i ryczących samochodów.

- Niezbyt często, ale mamy z tym problem. Nasza ochrona ma polecenie natychmiastowego reagowania, ale czasami wzywamy policję. Cieszymy się więc z planowanej zmiany przepisów. To jest dobre rozwiązanie - mówi Piotr Grzeszkowiak, kierujący Działem Technicznym Galerii Pomorskiej.

Ponad rok temu młody właściciel motocykla rozbił się o filar parkingu w Tesco. Mieszkańcy domów położonych w pobliżu marketów narzekają na miłośników kręcenia tzw. bączków lub palenia gumy, którzy pojawiają się na parkingach w cieplejsze wieczory. Czy są bezkarni?

<!** reklama>- W tym przypadku kłania się Kodeks wykroczeń i zapis stwierdzający, że kto zagraża zdrowi i życiu innych, podlega karze. Daje on możliwość interwencji w takich sytuacjach. Policjant wypisze też mandat, jeśli sprawca stłuczki uderzył w auto, w którym są pasażerowie - wyjaśnia Maciej Daszkiewicz, z Komendy Wojewódzkiej Policji w Bydgoszczy.

Ogromne kompleksy dróg wewnętrznych znajdują się przy dużych zakładach przemysłowych, na przykład przy Zachemie. W Biurze Prasowym Urzędu Miasta Bydgoszczy usiłowaliśmy dowiedzieć się, ile jest takich ulic w mieście. Niestety, przez dwa dni czekaliśmy na odpowiedź, ale daremnie.

Tabliczkę „Droga wewnętrzna” można spotkać na wielu bydgoskich osiedlach.

- Na naszym osiedlu zostały opracowane zasady ruchu, które trafiły do Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej. Stąd też znaki drogowe przy uliczkach. Tutaj też obowiązują przepisy ruchu drogowego - wyjaśnia Zbigniew Sokół, prezes Fordońskiej Spółdzielni Mieszkaniowej.

Chociaż na osiedlowych uliczkach urządzane są wyścigi, trzeba pamiętać, że większość z nich znajduje się w tzw. strefie zamieszkania.

- Kierowcy zapominają o tym. Tymczasem w tej strefie obowiązuje ograniczenie prędkości do 20 kilometrów na godzinę, parkowanie tylko w wyznaczonych miejscach oraz bezwzględne pierwszeństwo dla pieszych - przypomina Arkadiusz Bereszyński ze Straży Miejskiej w Bydgoszczy.

Pobłażliwość wkrótce jednak się skończy - między innymi wobec kierowców, którzy lubią korzystać z telefonów komórkowych w czasie jazdy po drodze wewnętrznej.

Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji przygotowuje zmianę przepisów. Na drogach wewnętrznych będą obowiązywać takie same, jak na drogach publicznych. Zapłacimy też mandat za parkowanie na kopercie ze znakiem wózka dla niepełnosprawnego.

Wróć na expressbydgoski.pl Express Bydgoski