Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Bezpieczeństwo na drogach poprawia się. Spadła liczba śmiertelnych wypadków

Marek Weckwerth
Marek Weckwerth
Duży wpływ na poprawę bezpieczeństwa mają modernizacja dróg i zaostrzenie i egzekwowanie kar dla sprawców wykroczeń, jak w tym przypadku przez policję
Duży wpływ na poprawę bezpieczeństwa mają modernizacja dróg i zaostrzenie i egzekwowanie kar dla sprawców wykroczeń, jak w tym przypadku przez policję Marek Weckwerth
Po raz pierwszy w historii Polska została laureatem Europejskiej Rady Bezpieczeństwa Transportu. To dlatego, że w 10 lat udało nam się zredukować liczbę śmiertelnych wypadków o 47 procent.

Ta nagroda to Road Safety Performance Index (PIN) Award. A jeszcze do niedawna byliśmy w samym ogonie Europy, co jasno wynikało z raportów rady (ang. ETSC), a każdy z nas – kierowców – obserwował szaleństwa i absolutną głupotę bardzo wielu rodaków na drogach. Niestety nadal może obserwować, choć jak się wydaje rzadziej.

– Polska poczyniła największe postępy jeśli chodzi o poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego. Nie stało się tak przypadkiem. Na ten sukces przełożyła się metodyczna praca w trzech obszarach: infrastruktury, edukacji i zmian legislacyjnych. Co ważne, bardzo dużo zależy od zachowania wszystkich uczestników ruchu drogowego: kierowców, rowerzystów czy pieszych – powiedział odbierając nagrodę w Brukseli minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Coraz lepsze statystyki

Spójrzmy na statystyki: w 2012 roku na polskich drogach zginęło 3571 osób, a dla porównania w 2022 roku było ich 1896. Tym samym po raz pierwszy w historii polskiej motoryzacji liczba ta spadła poniżej 1900. Jest to zatem 47-procentowy spadek.

Z danych Komendy Wojewódzkiej Policji w Bydgoszczy wynika, że w 2012 roku na drogach regionu zginęło 219 osób, zaś w roku ubiegłym 103. Ale cofnijmy się jeszcze bardziej – do roku 2007… Wtedy w Kujawsko-Pomorskiem z życiem pożegnały się aż 363 osoby.

- Tak, ta poprawa na drogach regionu jest jeszcze lepiej widoczna, bo ponad 50-procentowa. To oczywiście nas cieszy, ale nie usypia czujności. Wciąż trzeba bardzo dużo robić, aby poprawa była ciągła – stwierdza mł. insp. Maciej Zdunowski, naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego KWP w Bydgoszczy.

Ministerstwo Infrastruktury podaje, iż największy spadek liczby wypadków, ofiar i rannych nastąpił w Polsce po 2019 roku. W ubiegłym roku w stosunku do 2021 osiągnięto spadek liczby zabitych o 15,6 proc., zaś rannych o 6,1 proc. Na drogach naszego regonu ten spadek wyglądał tak: w liczbie zabitych o 19 proc., w liczbie rannych o 10 proc.

To też może Cię zainteresować

W 2021 roku po raz pierwszy zmniejszyły się koszty społeczne wypadków drogowych. O ile w 2018 roku było to 56,6 mld zł, to w 2021 koszty te wyniosły 39,3 mld zł.

Ustalono wzorce i standardy

Prawdopodobieństwo wypadków maleje dzięki poprawie jakości dróg, czyli rozbudowie tras jednojezdniowych do dwóch jezdni (o rozdzielonych kierunkach ruchu), dofinansowaniu dróg lokalnych, budowie nowych skrzyżowań, doświetlaniu przejść dla pieszych.

– Budujemy nowe drogi, ale chcemy też, aby ich zarządcy podczas prowadzenia swoich inwestycji zadbali o to, aby były bezpieczne. Dlatego przygotowaliśmy we współpracy ze specjalistami uznanych polskich uczelni szereg wzorców i standardów w drogownictwie, obejmujących m.in. wytyczne dla projektowania przejść dla pieszych oraz projektowania oświetlenia tych przejść, czy projektowania infrastruktury dla rowerów – dodał minister Adamczyk.

Dużo zmieniło się w prawie

W 2019 roku w ramach zmian prawnych wprowadzone zostały zasady tworzenia korytarzy życia na drogach i obowiązku jazdy „na suwak”. Ujednolicono też dopuszczalną prędkość w obszarze zabudowanym niezależnie od pory dnia do 50 km na godz.

Zwiększono również zakres ochrony pieszego w rejonie przejścia dla pieszych, ale zmiana ta została powiązana z wprowadzeniem obowiązków także dla pieszych. Ci muszą zachować szczególną ostrożność, nie mogą korzystać w trakcie wchodzenia i przechodzenia przez jezdnię lub torowisko z telefonów komórkowych oraz innych urządzeń upośledzających percepcję, zwłaszcza wzrokową.

Kolejną zmianą było wprowadzenie od 1 czerwca 2021 roku konieczności zachowania bezpiecznej odległości między pojazdami na autostradach i drogach ekspresowych.

Z początkiem 2022 roku zaostrzono taryfikator mandatów i kar za najcięższe przestępstwa i wykroczenia drogowe, zaś 17 września ubr. podwyższono punktację karną. Ubezpieczyciele uzyskali dostęp do informacji o mandatach i punktach karnych kierowców, co może wpłynąć na propozycje niższych stawek ubezpieczenia dla bezpiecznych kierowców, a wyższych dla naruszających przepisy.

od 7 lat
Wideo

Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Bezpieczeństwo na drogach poprawia się. Spadła liczba śmiertelnych wypadków - Gazeta Pomorska