Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Bez prezentacji na ustnym, z manifestem politycznym do analizy na pisemnym

Ewa Czarnowska-Woźniak
Ewa Czarnowska-Woźniak
Maturzyści z klasy humanistycznej I LO w Bydgoszczy czekają już tylko na wyniki majowych egzaminów. Ich młodsi o rok koledzy do końca nie wiedzą, co ich na maturze czeka
Maturzyści z klasy humanistycznej I LO w Bydgoszczy czekają już tylko na wyniki majowych egzaminów. Ich młodsi o rok koledzy do końca nie wiedzą, co ich na maturze czeka Tomasz Czachorowski
Tegoroczni maturzyści ciągle czekają na wynik swoich egzaminów, tymczasem szkoły żyją już nową, rewolucyjną formułą egzaminów dojrzałości. Testowano ją wczoraj w całym kraju.

Tak zwaną diagnozę przedmaturalną z języka polskiego przygotował Instytut Badań Edukacyjnych. Około 4 tysięcy uczniów zasiadło wczoraj rano na 170 minut do testowania arkuszy egzaminacyjnych z polskiego na poziomie podstawowym. Losowo wybrano do tego celu 50 szkół średnich - w naszym województwie była to zaledwie jedna placówka. - Nie ujawniamy, która to szkoła. To badawczo bez znaczenia, ale dyrektorzy wszystkich placówek, za pomocą swoich aplikacji do strony Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej, mogli pobrać nasz test i wykorzystać go na takich samych zasadach jak badane szkoły - tłumaczy Natalia Skipietrow, rzeczniczka prasowa IBE.
[break]

Koniec z kluczem

Obowiązująca do tego roku formuła egzaminu maturalnego w powszechnym przekonaniu wyczerpała się. Krytykowana była zwłaszcza przez uczelnie (nie sprawdzała opanowania przez absolwentów szkół średnich kluczowych umiejętności). W 2015 roku naukę na poziomie średnim kończy pierwszy rocznik uczniów, który był kształcony według tzw. nowej struktury programowej. Jej efekty ma sprawdzić właśnie nowa matura.
Jaka będzie więc jej struktura? Na obowiązkowym poziomie podstawowym z języka polskiego, uczniom zostaną przedstawione, zamiast jednego zwartego tekstu, co najmniej 2 lub 3 teksty (zawierające nie więcej niż tysiąc słów), do których podanych zostanie 10-13 zadań sprawdzających różne kompetencje. Teksty źródłowe będą szły z duchem czasu - mogą być popularnonaukowe, publicystyczne lub (nowość!) polityczne. Tu uczniowie będą mogli spodziewać się fragmentu przemówienia czy manifestu politycznego - dzięki któremu będzie sprawdzana ich umiejętność krytycznego podejścia do tekstu. W wypracowaniu na poziomie podstawowym - niezależnie, czy będzie odnosiło się do tekstu prozatorskiego czy lirycznego - ważne będzie stawianie autorskiej tezy i umiejętność jej argumentacji. Znika więc znienawidzony przez poprzednie roczniki maturzystów klucz (zamknięty zestaw odpowiedzi, uznanych przez egzaminatorów za poprawne). Całkowita rewolucja obejmie również obowiązkową część ustną. Nie będzie już prezentacji. Zamiast tego zdający będzie losował zadanie przygotowane przez Centralną Komisję Egzaminacyjną. Będzie ono dotyczyć fragmentu tekstów kultury. Maturzysta dostanie 15 minut na przygotowanie wypowiedzi, inspirowanej wylosowanym tekstem.
Wczoraj na stronach OKE i IBE upubliczniono już test - wraz z komentarzem do zasad jego oceniania (można go znaleźć na przykład na głównej stronie www.oke.gda.pl).

We wrześniu mądrzejsi

Testowani uczniowie musieli zatem zmierzyć się wczoraj z tekstami autorstwa językoznawcy, prof. Andrzeja Markowskiego, Umberto Eco oraz ks. prof. Józefa Tischnera. Wczorajsza grupa badawcza, po zakończeniu próbnej matury, wypełniała również ankietę na temat motywacji wyborów poszczególnych odpowiedzi. Cały, opracowany przez specjalistów z IBE, materiał będzie do dyspozycji nauczycieli i maturzystów we wrześniu.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!