Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Benzyna E10 zastąpi popularną PB95. Sprawdź tylko, czy będziesz mógł ją wlać do swojego auta!

Marek Weckwerth
Marek Weckwerth
Zajeżdżamy na stację paliw i... nie widzimy benzyny PB95. Ale spokojnie, PB95 zastąpiona zostanie przez E10 i ta będzie wprowadzana sukcesywnie od 1 stycznia 2024 roku.
Zajeżdżamy na stację paliw i... nie widzimy benzyny PB95. Ale spokojnie, PB95 zastąpiona zostanie przez E10 i ta będzie wprowadzana sukcesywnie od 1 stycznia 2024 roku. Marek Weckwerth
Od 1 stycznia przyszłego roku w Polsce wprowadzana będzie sukcesywnie nowa benzyna 95-oktanowa zawierająca do 10 procent biokomponentów. Tym samym ta właśnie – E10 – zastąpi PB95.

Będzie bardziej ekologicznie (ślad węglowy jest o ok. 70 proc. mniejszy w porównaniu z paliwami kopalnymi) i zgodnie z unijnymi wymogami. Polska będzie 18. krajem w UE, który wprowadzi paliwo E10. Jest jednak „małe ale” - starsze auta, dokładniej ich silniki, mogą „nie trawić” nowego paliwa.

Obecnie oferowana na stacjach paliw PB95 to benzyna silnikowa E5, czyli zawierająca objętościowo do 5 proc. biokomponentów (bioetanolu). Nowy produkt będzie ich miał do 10 proc.

Większość aut jest dostosowana

Ta zmiana nie powinna wywoływać obaw większości właścicieli pojazdów.

„W dokumentach, instrukcji obsługi pojazdu lub na klapie wlewu paliwa w samochodzie powinno znajdować się charakterystyczne oznaczenie E10 – potwierdzające dostosowanie do nowego paliwa. Właściciele starszych pojazdów powinni sprawdzić, czy ich pojazdy są dostosowane do tankowania nowego paliwa” – informuje Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ).

Przystosowanie silnika do zasilania benzyną E10 można sprawdzić u sprzedawcy czy producenta pojazdu. Według danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego z 2020 roku średni wiek samochodu osobowego wynosił w naszym kraju 14,3 roku. Znaczna większość pojazdów osobowych z silnikiem o zapłonie iskrowym wyprodukowanych po 1 stycznia 2010 r. jest przystosowania do benzyn E10.

Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA) opracowało (w języku angielskim) raport kompatybilności samochodów różnych marek i modeli ws. używania benzyny E10 („E10 petrol Vehicle compatibility list 2021 update”).

To też może Cię zainteresować

Przykładowo fiaty produkowane od roku 2000 są zasadniczo dostosowane do E10, ale oprócz kilku modeli, np. Palio 1.6 16V, Punto (188) 1.8 16V, Stilo 1.6 16V (1.596 cm3), 1.8 16V, 2.4 20V. Produkowane na Europę fordy można tankować E10 od rocznika 1992, z wyłączeniem Mondeo 1.8 SCI od roku 2003 do 2007. Można także tankować samochody marki Opel-Vauxhall, z wyjątkiem modeli Vectra, Signum, Zafira wyposażonych w 2.2 – litrowy silnik direct injection o kodzie Z22YH. Długo można wymieniać, bo raport jest obszerny.

Z kolei resort klimatu i środowiska przygotował przeglądarkę, w której można sprawdzić kompatybilność samochodów danej marki i modelu oraz rocznika. Wyszukiwarka jest dostępna na stronie e10.klimat.gov.pl

Można wlać PB98 i mieszać z E10

Jeśli właściciel pojazdu nie ma pewności czy może zatankować E10, powinien wlać do baku benzynę E5. Ta nadal będzie dostępna na stacjach benzynowych, ale w klasie premium 98, zatem droższej. PB98 nie ulegnie zmianie – format E10 zostanie wprowadzony jedynie w PB95.

Gdy pojazd, zgodnie z deklaracją producenta, jest przystosowany do stosowania benzyny E10, można ją mieszać z „Premium” 98 w dowolnych proporcjach.

Dystrybutory będą oznakowane

Na stacjach paliw pojawią się obowiązkowe oznakowania (naklejki) na pistoletach do nalewania i na dystrybutorach, określające rodzaj paliwa, co musi być zgodne z rozporządzeniem ministra klimatu i środowiska z 31 sierpnia 2021 r.

Stosowana na całym świeci

e
Jak przekonuje MKiŚ benzyna E10 jest już szeroko stosowana na całym świecie, w tym w Europie, Stanach Zjednoczonych i Australii. Od 2016 r. jest również paliwem wzorcowym, na którym nowe samochody są testowane pod kątem emisji i osiągów.

Polska będzie 18. krajem w UE, który wprowadzi paliwo E10. To jest już dostępne w Austrii, Belgii, Bułgarii, Danii, Estonii, Finlandii, Francji, Niderlandach, Hiszpanii, Irlandii, Litwie, Łotwie, Luksemburgu, Niemczech, Rumunii, Słowacji, Węgrzech. Dodatkowo w Europie E10 jest dostępna także m.in. w Wielkiej Brytanii i Norwegii.

Zgodnie z raportem organizacji zajmującej się wykorzystaniem biokomponentów ePure bioetanol ma mniejszy ślad węglowy – średnio o ok. 70 proc. w porównaniu z paliwami kopalnymi takimi jak benzyna silnikowa pochodząca z przeróbki ropy naftowej.

Zastosowanie bioetanolu w benzynie E10 nie jest samo w sobie rewolucyjne – bioetanol jest już obecny w ogólnodostępnych benzynach silnikowych 95 i 98. Szacuje się, że zwiększenie zawartości bioetanolu w benzynie jedynie w niewielkim stopniu wpłynie na wzrost zużycia paliwa (rzędu 1 do 2 proc.), co jest trudne do wyodrębnienia z innych czynników wpływających na zużycie paliwa, takich jak np. styl jazdy czy ciśnienie w oponach.

Głównym celem zmian jest ograniczenie negatywnego wpływu sektora transportu na zdrowie ludzi i środowisko naturalne, w tym poprawa jakości powietrza w dużych miastach, gdzie transport samochodowy jest głównym emitentem zanieczyszczeń (smogu). Ponadto, zwiększenie udziału zrównoważonych biopaliw w paliwach transportowych umożliwi Polsce osiągnięcie unijnego celu 14 proc. udziału paliw pochodzących z surowców odnawialnych w paliwach zużytych w transporcie oraz zmniejszy zależność od paliw kopalnych.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Benzyna E10 zastąpi popularną PB95. Sprawdź tylko, czy będziesz mógł ją wlać do swojego auta! - Gazeta Pomorska