Będzie nowy przetarg na budowę przystanków wiedeńskich w Bydgoszczy, ale nie trzech, tylko dwóch

Małgorzata Pieczyńska
Małgorzata Pieczyńska
Na razie w Bydgoszczy jest tylko jeden przystanek wiedeński, który został oddany do użytku we wrześniu 2019 r. Budowa kolejnych odwlecze się w czasie.
Na razie w Bydgoszczy jest tylko jeden przystanek wiedeński, który został oddany do użytku we wrześniu 2019 r. Budowa kolejnych odwlecze się w czasie. Tomasz Czachorowski/Archiwum
Bydgoscy drogowcy unieważnili przetarg na budowę peronów wiedeńskich na ul. Gdańskiej i Jagiellońskiej. Oferta, którą złożyła firma Affabre, była zbyt droga. Negocjacje z wykonawcą nie przyniosły efektu, więc będzie nowy przetarg, ale na dwa, a nie trzy przystanki.

Zobacz wideo: Przebudowa zajezdni tramwajowej przy ul. Toruńskiej w Bydgoszczy.

Przetarg, który ogłoszono 16 sierpnia br., dotyczył realizacji 3 przystanków wiedeńskich, które miały powstać w systemie "projektuj i buduj". Jeden całkiem nowy planowano zlokalizować na ul. Jagiellońskiej przy kościele Klarysek (na skrzyżowaniu z ul. 19 Marca dla tramwajów jadących w kierunku węzła Garbary). Pozostałe dwa miały być przebudowane na ul. Gdańskiej w rejonie ul. Chodkiewicza (przesunięte bliżej ul. Zamojskiego -zarówno przystanek tramwajowy w kierunku Lasu Gdańskiego oraz ul. Jagiellońskiej).

Już w chwili ogłoszenia przetargu, drogowcy podkreślali, że kluczowymi kryteriami oceny ofert w przetargu będą cena i długość gwarancji. Nowe przystanki wiedeńskie miały być gotowe w 10 miesięcy od chwili podpisania umowy. W ramach przetargu ujęto prawo opcji, które w przypadku pozyskania dodatkowych środków finansowych, pozwoliłoby na prace budowlane przy kolejnych dwóch przystankach.

Negocjacje z wykonawcą nie przyniosły efektu

Początkowo termin składania ofert zaplanowano na środę (31 sierpnia). Tego samego dnia miało nastąpić także ich otwarcie, ale wykonawca zainteresowany przetargiem - z uwagi na obszerny zakres dokumentacji przetargowej do weryfikacji oraz sezon urlopowy - poprosił o przełożenie terminu o tydzień.

Jak już informowaliśmy, 8 września otwarto oferty. Do przetargu zgłosiła się jedna firma - Affabre, która zaproponowała kwotę ponad 2 mln 200 tys. zł (dokładnie 2.205.455,19 zł), a w prawie opcji kolejnych ponad 890 tys. zł. Tymczasem zamawiający, czyli ZDMiKP na realizację tego zadania chciał przeznaczyć kwotę 1 mln 163 tys. 580 zł.

Oferta spełniała wszystkie wymogi formalne, więc komisja przetargowa poddała ją badaniu i ocenie. Podjęto też decyzję o przeprowadzeniu negocjacji z wykonawcą w celu polepszenia treści oferty w zakresie jej ceny, które mogłyby doprowadzić do znaczącego jej obniżenia.

Negocjacje odbyły się 15 września. Jednak wykonawca poinformował, że nie ma możliwości obniżenia ceny swojej oferty dla zamówienia podstawowego do wysokości środków, przeznaczonych przez ZDMiKP na sfinansowanie zamówienia. Drogowcy zadeklarowali, że zwiększą kwotę do 1 mln 950 tys. zł, ale ta propozycja także spotkała się z odmową.

Powtórzony przetarg dotyczyć będzie dwóch przystanków na Gdańskiej

- W tej sytuacji, wobec braku podstaw do dalszych negocjacji, podjęto decyzję o odstąpieniu od zapraszania wykonawcy do składania oferty dodatkowej, która jak wynikało z jednoznacznego oświadczenia wykonawcy, nie byłaby równa lub niższa cenowo od możliwości finansowych zamawiającego - mówi Tomasz Okoński, rzecznik ZDMiKP w Bydgoszczy.

Drogowcy zamierzają jeszcze w tym roku ogłosić nowy przetarg, ale...

- Owszem, planujemy go powtórzyć, jednak w zamówieniu podstawowym chcemy zmniejszyć zakres prac - mówi Tomasz Okoński. - Nowe postępowanie przetargowe będzie nie na trzy, lecz na dwa przystanki wiedeńskie, które mają powstać na ul. Gdańskiej w rejonie ul. Chodkiewicza (w obie strony). Ten, który miał zostać zlokalizowany przy kościele Klarysek, przełożony został do prawa opcji, czyli jak zostanie pieniędzy, to go zrobimy. Jeśli nie, to inwestycja będzie zrealizowana w późniejszym czasie.

Wybudowanie peronów wiedeńskich ma poprawić bezpieczeństwo, ułatwiać podróże osobom z niepełnosprawnościami i jeszcze lepiej skomunikować centrum z wykorzystaniem tramwajów. Docelowo ulica Gdańska ma zostać wyposażona w perony wiedeńskie na odcinku od placu Teatralnego do ul. Kamiennej.

Przypomnijmy, że pierwszy w Bydgoszczy przystanek wiedeński przy placu Teatralnym został oddany do użytku we wrześniu 2019 r. Jego budowa kosztowała wtedy 498 tys. zł.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na expressbydgoski.pl Express Bydgoski
Dodaj ogłoszenie