Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Będą nowe linie autobusowe w Kujawsko-Pomorskiem. 39 samorządów dostanie 31 mln zł na obsługę 326 połączeń

Maciej Czerniak
Maciej Czerniak
39 gmin i powiatów w Kujawsko-Pomorskiem ma dostać dofinansowanie do utrzymania i reaktywacji linii autobusowych
39 gmin i powiatów w Kujawsko-Pomorskiem ma dostać dofinansowanie do utrzymania i reaktywacji linii autobusowych Archiwum Polskapress
Wojewoda podpisał umowy z samorządami w Kujawsko-Pomorskiem na dofinansowanie z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych. To pieniądze na zorganizowanie połączeń o łącznej długości 13 tys. kilometrów.

Zobacz wideo: Koniec z plastikowymi sztućcami i słomkami

Na utrzymanie i reaktywację lokalnych połączeń autobusowych w Kujawsko-Pomorskiem przeznaczone zostanie w tym roku 31 mln zł. To dofinansowanie z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych. Wojewoda Mikołaj Bogdanowicz podpisał umowy na ten cel z 39 samorządami (powiatami i gminami).

Najwięcej pieniędzy w ramach tego programu dostanie powiat świecki. To 3 586 044,00 zł na utrzymanie 18 lokalnych linii autobusowych. Na drugim miejscu jest powiat lipnowski, który na ten cel ma otrzymać 2 097 145,06 zł. Z kolei starosta inowrocławski na obsługę 8 linii otrzyma 1 270 608,00 zł, a starostwo chełmińskie - 1 023 087,00 zł.

- To ważne wsparcie i ważne przedsięwzięcie rządowo-samorządowe – mówi wojewoda Mikołaj Bogdanowicz. - Powoduje uruchamianie i odnawianie wygaszonych linii autobusowych, szczególnie w tym trudnym czasie pandemii koronawirusa. Z wsparcia skorzystało 25 gmin, 13 powiatów i Samorząd Województwa Kujawsko-Pomorskiego.

To Cię może też zainteresować

Na mocy podpisanych umów możliwe będzie uruchomienie 326 lokalnych połączeń o łącznej długości ponad 13 tys. kilometrów.

FRPA to fundusz celowy powołany dla przywrócenia lokalnych połączeń autobusowych.

- Dzięki temu mieszkańcy, przede wszystkim z mniejszych miejscowości, będą mogli dotrzeć środkami transportu publicznego do pracy, szkół, placówek zdrowia i instytucji kultury. Zwiększenie siatki połączeń autobusowych stworzy także możliwość znalezienia pracy w miejscowościach, do których dojazd był dotychczas utrudniony lub niemożliwy - informuje Kujawsko-Pomorski Urząd Wojewódzki.

Samorządy w Kujawsko-Pomorskiem muszą częściowo opłacić połączenia autobusowe

Wśród beneficjentów funduszu znalazły się, m.in. gminy: Dąbrowa Chełmińska (141 644,16 zł na obsługę jednej linii komunikacyjnej), Kowal (246 682,80 zł na 8 linii), Gąsawa (409 769,10 zł na 9 linii), Pruszcz (409 949,70 zł na 13 linii), Mrocza (406 470,96 zł na 7 linii), Golub-Dobrzyń (711 285,00 zł na 6 linii), Płużnica (344 660,40 zł na 9 linii). Wśród powiatów dofinansowanie otrzymają: sępoleński (528 980,58 zł, 16 linii), rypiński (704 016,67 zł, 18 linii), wąbrzeski (872 442,60 zł, 17 linii), tucholski (458 983,80 zł, 11 linii), włocławski (484 928,40 zł, 3 linie), toruński (159 489,00 zł na 3 linie).

Osobną dopłatę w wysokości ponad 12 mln zł na obsługę 67 połączeń dostanie też samorząd województwa kujawsko-Pomorskiego

Na liście beneficjentów nie ma gminy ani powiatu bydgoskiego. Wiemy na pewno, że Bydgoszcz nie wnioskowała o dopłatę, bo w świetle warunków projektu po prostu nie mogła.

- Dopłacie ze środków Funduszu podlegają linie komunikacyjne niefunkcjonujące co najmniej 3 miesiące przed dniem wejścia w życie ustawy o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej oraz linie, na które umowa o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego została zawarta po 18 lipca 2019 roku - tłumaczy Marta Stachowiak, rzecznik prasowy prezydenta Bydgoszczy Rafała Bruskiego.

Dodatkowo samorząd musi opłacić - jak stanowią przepisy ze środków własnych organizatora "część ceny usługi w wysokości nie mniejszej niż 10 proc."

- Przewozy autobusowe realizowane w ramach komunikacji miejskiej nie podlegają dopłacie ze środków Funduszu - mówi Stachowiak.

Jak dofinansowanie przełoży się na konkretne połączenia w powiatach? Podajemy wykaz połączeń na podstawie informacji uzyskanej ze Starostwa Powiatowego w Chełmnie:

"Linie ujęte we wniosku (FRPA) Powiatu Chełmińskiego na rok 2021:
Chełmno - Podwiesk- Wielkie Łunawy- Chełmno (kontynuacja linii z 2020 r.)
· przebieg linii: Chełmno, Klamry, Nowawieś Chełmińska, Małe Łunawy, Wielkie Łunawy, Podwiesk, Dolne Wymiary, Dorposz Chełmiński, Łęg, Kolno, Górne Wymiary, Ostrów Świecki, Górne Wymiary, Nowe Dobra, Chełmno
· długość linii: 45,5 km
· planowana wielkość pracy eksploatacyjnej w roku 2021: 80.333 wzkm
Chełmno - Kijewo Królewskie – Unisław (kontynuacja linii z 2020 r.)
· przebieg linii: Chełmno, Brzozowo, Watorowo, Dorposz Szlachecki, Kosowizna, Kijewo Królewski, Napole, Bajerze, Trzebcz Szlachecki, Trzebskie Pole, Bągart, Stablewice, Unisław, Gołoty, Szymborno, Płutowo, Kijewo Królewskie, Kosowizna, Dorposz Szlachecki, Watorowo, Brzozowo, Chełmno
· długość linii: 48,0 km
· planowana wielkość pracy eksploatacyjnej w roku 2021: 128.616 wzkm
Chełmno- Stolno- Lisewo- Lipienek (kontynuacja linii z 2020 r.)
· przebieg linii: Chełmno, Grubno, Stolno, Cepno, Kamlarki, Krusin, Bartlewo, Błachta, Pniewite, Kornatowo, Lisewo, Mgoszcz, Strucfoń, Lipienek
· długość linii: 40,0 km
· planowana wielkość pracy eksploatacyjnej w roku 2021: 75.184 wzkm
Chełmno - Borówno – Chełmno (nowa linia)
· przebieg linii: Chełmno, Brzozowo, Kałdus, Starogród Górny, Starogród Dolny, Bieńkówka, Borówno, Bieńkówka, Starogród Dolny, Starogród Górny, Kałdus, Brzozowo, Chełmno
· długość linii: 32,0 km
· planowana wielkość pracy eksploatacyjnej w roku 2021: 56.896 wzkm

Wkład własny (wszystkie linie): 133.595,31 zł, dopłata z FRPA: 1.023.087,00 zł
Łączna wartość: 1 156 682,31 zł"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Będą nowe linie autobusowe w Kujawsko-Pomorskiem. 39 samorządów dostanie 31 mln zł na obsługę 326 połączeń - Gazeta Pomorska