Wybór właściwych opon może pomóc w obniżeniu emisji spalin i zużycia paliwa. To ważne przy obecnych cenach.
Najbardziej bezpośredni wpływ mają różnice w oporach toczenia, które oznaczają energię traconą podczas ruchu opony. Im niższy opór toczenia, tym mniejsza utrata energii i mniejsze zapotrzebowanie na paliwo. Większa oszczędność paliwa ma pozytywny wpływ na ślad węglowy kierowcy dzięki mniejszej emisji CO2. W przypadku pojazdów elektrycznych mniejszy opór toczenia przekłada się na większy zasięg jazdy.
- Opór toczenia ma ogromny wpływ na zużycie paliwa. Opony klasy A w unijnym systemie etykietowania opon z prawidłowym ciśnieniem mogą zaoszczędzić nawet pół litra paliwa na 100 km w porównaniu z oponami o najniższych parametrach - mówi Matti Morri, kierownik ds. technicznej obsługi klienta w Nokian Tyres.
Unijny system etykietowania opon ułatwia porównywanie różnic w efektywności paliwowej, przyczepności na mokrej nawierzchni i zewnętrznym hałasie toczenia. Ponad 90 proc. produktów Nokian Tyres reprezentuje najwyższe klasyfikacje w zakresie oporów toczenia.
Ekonomiczna jazda pomaga wydłużyć żywotność opon
Przyjęcie ekonomicznego stylu jazdy odgrywa również ważną rolę w zmniejszaniu wpływu jazdy na środowisko. Unikanie jazdy na biegu jałowym, wykorzystywanie przerwy w pracy silnika, przewidywanie ruchu drogowego i wstępne rozgrzewanie pojazdu w niskich temperaturach może obniżyć zużycie paliwa nawet o 20 procent. Równie ważne jest utrzymywanie prawidłowego ciśnienia w oponach.
- Ekonomiczny styl jazdy pozwala na dłuższe użytkowanie opon. Pieniądze wydane na opony i regularne dbanie o samochód zwrócą się, bo zużycie paliwa będzie minimalne - mówi Morri.
W kierunku bardziej ekologicznej przyszłości
Kiedy rozważa się całkowity wpływ opony na klimat, ważne jest, aby porównać różnice w odpowiedzialności za środowisko poszczególnych producentów.
- Znaczna część naszej produkcji jest zasilana energią odnawialną. Panele słoneczne wytwarzają energię elektryczną dla naszych magazynów w Nokii, w Finlandii, a także dla naszego centrum testowego w Hiszpanii - mówi Teemu Soini, menedżer ds. projektowania materiałów w Nokian Tyres.
Nokian Tyres ma długą historię odpowiedzialnej produkcji opon, a firma jest pionierem w rezygnacji ze stosowania szkodliwych olejów wysokoaromatycznych. Najnowszą innowacją Nokian Tyres jest opona koncepcyjna Green Step, która charakteryzuje się ambitnym projektem, w którym 93 procent materiałów pochodzi z recyklingu lub jest odnawialnych.
Stare opony stają się nowymi oponami
Według najnowszych badań, na świecie wyrzuca się rocznie miliard opon. Co dzieje się z oponami po zakończeniu ich cyklu życia? - W Europie wskaźnik recyklingu zużytej opony jest bardzo wysoki. Materiały gumowe można oddzielić i przetworzyć na nowe opony. Metalowe wzmocnienia mogą być ponownie wykorzystane do produkcji opon lub do użytku w innych gałęziach przemysłu - mówi Teemu Soini.
Nokian Tyres przetwarza wszystkie pozostałości gumy z produkcji opon, dzięki czemu w zakładach nie powstają żadne odpady gumowe.
