– Działając w imieniu Zarządu Rady Osiedla Okola oraz licznej grupy mieszkańców Bydgoszczy, bardzo proszę o przeanalizowanie i dokonanie stosownej korekty sygnalizacji świetlnej polegającej na wydłużeniu czasu trwania sygnału zielonego dla pieszych pomiędzy przystankami tramwajowymi przystanku „Garbary” w ciągu ul. Marszała Focha – przekazuje Jan Dopierała, przewodniczący rady w piśmie do dyrektora Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy. Wysłano je w poniedziałek (5 lutego).
– W obecnej chwili, zdaniem sygnalistów, zielone światło świeci się zbyt krótko, co utrudnia bezpieczne przejście pomiędzy przystankami dla użytkowników w pełni sprawnych i praktycznie uniemożliwia bezpieczne przejście dla osób niepełnosprawnych poruszających się na wózkach inwalidzkich, z balkonikami czy o kulach – czytamy.
Pismo jest pokłosiem dwóch śmiertelnych wypadków z udziałem tramwajów w Fordonie, do których doszło w styczniu. – Mieszkańcy zgłaszali się do nas z uwagami na temat przejścia na ul. Focha. Podobnie wygląda to na sąsiednim przystanku, również Garbary, przy ul. Królowej Jadwigi. Wiem, że takich miejsc w Bydgoszczy może być więcej, choćby rondo Grunwaldzkie, gdzie nie można „ciągiem” pokonać skrzyżowania, a trzeba się kilka razy zatrzymywać – mówi „Expressowi Bydgoskiemu” Jan Dopierała.
– Jeżeli trzeba pokonać kilka przejść, a światła nie są odpowiednio zsynchronizowane, to niestety część osób ryzykuje i żeby zdążyć na tramwaj, wchodzi na pasy na czerwonym świetle. Dodatkowo, to bywa niebezpieczne w przypadku osób
niepełnosprawnych. Byłem świadkiem jak pan o kulach nie był w stanie przejść przez pasy, gdy światło zmieniło się na czerwono, był jeszcze w połowie torowiska. Na szczęście nie jechał wówczas tramwaj, a kobieta obok pomogła mu przejść – stwierdza.
Jak dodaje przewodniczący, choć pismo dotyczy jednego miejsca na mapie Bydgoszczy, to warto, aby drogowcy przyjrzeli się szerzej problemowi i zbadali, jak wygląda to na największych skrzyżowaniach w mieście, wprowadzając ewentualne korekty. Wśród punktów, które piesi wskazują na takie, na których z uwagi na światła czas pokonania skrzyżowania jest zbyt długi wymieniane są m.in. rondo Fordońskie czy Toruńskie. Przesłaliśmy pytania dotyczące pisma rady osiedla i synchronizacji sygnalizacji świetlnej do ZDMiKP. Czekamy na odpowiedź.
Długie oczekiwanie na zmianę światła w żadnym stopniu nie usprawiedliwia wchodzenia na jezdnię czy torowisko przy sygnale czerwonym, ale faktem jest, że wiele osób wciąż podejmuje takie ryzyko, narażając nie tylko własne życie i zdrowie. W czwartek (8 lutego) funkcjonariusze Komendy Miejskiej Policji w Bydgoszczy, wspólnie z Zarządem Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej obserwowali ruch w rejonie skrzyżowania ulic Akademickiej i Kaliskiego. Tu to w połowie stycznia doszło do śmiertelnego potrącenia przez tramwaj.
Tylko w ciągu dwugodzinnych działań zarejestrowano 10 rażących wykroczeń, polegających na przechodzeniu lub przebieganiu przez jezdnię na czerwonym świetle. Ponadto dwa wykroczenia zostały popełnione przez kierowców w stosunku do pieszych.
