https://expressbydgoski.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Ani pandemia ani wojna nie zniszczyły handlu. Największe wyzwania spadły na spedytorów

Jerzy Mosoń
Wideo
od 16 lat
Wydarzenia ostatnich trzech lat wstrząsnęły światowym handlem. Dopiero teraz widać w pełni, jak ważnymi elementami biznesu są transport i logistyka. Kłopot w tym, że nie zawsze spedytor jest przygotowany na dynamiczne zmiany spowodowane sytuacją nadzwyczajną. Wróć! Właściwy spedytor poradzi sobie w każdej sytuacji. Tylko jak go znaleźć? Spróbujemy pomóc krok po kroku.

Spis treści

Najpierw pandemia i związane z nią ograniczenia w funkcjonowaniu gospodarki, a od ponad roku wojna – to najważniejsze czynniki, które dezorganizują światowy handel, w tym w szczególności transport i logistykę. Ekspertka radzi, na co zwrócić uwagę szukając odpowiedniego spedytora, by nie zawalił całego kontraktu.

Kolej i porty otrzymały cenną lekcję

Kryzys zbożowy związany z przerwaniem ukraińskich dostaw żywności pokazał, że przed największymi wyzwaniami stanęła polska kolej, której możliwości przeładunkowe okazały się na początku niewystarczające. W 2022 r. przewiozła ona jednak aż 248,6 mln ton ładunków, czyli najwięcej od 2018 r., więc zważywszy na stan infrastruktury, można ten wynik uznać za rewelacyjny.
Z kolei polskie porty przeładowały aż 133 mln ton. Warto jednak zauważyć, że stało się to w głównej mierze za sprawą wzrostu importu węgla i ropy naftowej, więc wciąż jest przestrzeń do tego, aby mogły one lepiej konkurować z portami w Kłajpedzie.

Skracanie łańcuchów dostaw czy czekanie na umowę z Indiami

Większego znaczenia nabiera także proces skracania łańcuchów dostaw. Choć nie wiadomo, czy ten trend nie jest tylko chwilowy. Ponieważ niewykluczone, że dotychczasowe wielkie transporty z Chin – kraju, który nie zdał egzaminu podczas pandemii i ograniczyły produkcję, zastąpi import z Indii. Jest na to duża szansa, z uwagi na negocjowaną właśnie z Delhi umowę o strefie wolnego handlu między Indiami a Unią Europejską. Do czasu jej zawarcia rynek będzie mocno zdywersyfikowany, a firmy logistyczne będą musiały nastawić się albo na nieprzewidywalną współpracę z Chinami albo na operowanie na krótszych dystansach.

Na drogach jeszcze długo nie będzie luzu

Agresja Rosji na Ukrainę oraz prowokacyjne zachowanie Moskwy i Mińska wobec ich zachodnich sąsiadów wpłynęły też na transport drogowy. W ostatnich miesiącach media obiegły zdjęcia z kolejek samochodów czekających na wjazd na Białoruś albo wyjazd z Ukrainy. Takie sytuacje mogą się powtarzać, co logistycy powinni mieć na uwadze. Branża transportu drogowego musi też zmierzyć się z wyzwaniem technologicznym. Choć ciężarówki napędzane ropą nie znikną z dróg jako pierwsze, to już dziś właściciele firm powinni planować zakupy floty pojazdów bardziej ekologicznych.

Oddzielną kwestią jest doświadczenie z okresu Covid–19, kiedy to firmy transportowe z dnia na dzień musiały wyposażyć się w zamrażarki potrafiące sprostać wyzwaniu tzw. nieprzerwanego łańcucha chłodniczego, którego temperaturowy peak znajdował się w przypadku jednego z preparatów na poziomie aż -80°C. Czy po tych doświadczeniach branża TSL jest już przygotowana do podobnych wyzwań?

Jak wybrać firmę spedycyjną, by zwiększyć szansę dokończenia transakcji?

Według Joanny Owierczuk z firmy BGT, szukając obecnie przewoźnika, warto skupić się nie tylko na opiniach na jego temat wśród przedsiębiorców, ale też zapoznać się z raportami finansowymi.

– Wiarygodna firma transportowo spedycyjna nie będzie miała żadnego problemu z udostępnieniem swoich dokumentów – warto sprawdzić aktualne ubezpieczenia tej firmy (wartość polisy), Certyfikaty ISO świadczące o jakości oferowanych usług, sprawdzić firmę w rejestrach np. w Krajowym Rejestrze Sądowym – radzi Joanna Owierczuk.

Kolejnym ważnym elementem, na który należy zwrócić uwagę, jest zakres, w którym dana firma może świadczyć usługi; w jakich kierunkach się specjalizuje oraz na rodzaj towarów, jakie można za jej pomocą przewieźć.

– Dobrze prowadzona firma transportowa może zaoferować nie tylko sam transport, ale też obsługę logistyczną. Pomoże w obsłudze celnej, udostępni powierzchnię magazynową oraz związanie z tym operacje, jak np. oklejanie towaru – dodaje ekspertka.

Nie warto bazować na zaufaniu i rekomendacjach. Mały test to konieczność

Specjalistka radzi także przeprowadzenie małego testu. Na czym ma polegać? Chodzi o podjęcie próby kontaktu kilka razy w jakimś przedziale czasu i sprawdzenie jak szybko ktoś reaguje na telefon, czy odpowiada na maile.

– Czas reakcji wskaże nam niejako, na jakim poziomie jest obsługa i czy na daną firmę możemy tak naprawdę liczyć. Ważnym elementem jest także sprawdzenie wysokości ubezpieczenia firmy transportowej, ponieważ może się okazać, że jego wysokość nie pokryje kosztów naszego ładunku w razie wypadku lub innego zdarzenia losowego – zauważa Owierczuk.

Kolejnym zagrożeniem dla importera czy eksportera jest brak zaplecza celnego spedycji – tzn. firma logistyczna nie ma ułożonych stałych kontaktów z agencjami oraz urzędami, co przy niestandardowym ładunku może skończyć się ogromnymi opóźnieniami w dostawie i jeszcze większymi kosztami – wyjaśnia pani ekspert.

Komentarze 2

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

C
Celia Zaria
Join this most wonderful and cool online home based job and start making more than $700 every day. I made $24583 last month, which is incredible, and I strongly encourage you to join and begin earning money from home. 3z4 Simply browse to this website now for more information.

For Details===> w­w­w.S­m­a­r­t­C­a­r­e­e­r­1.c­o­m
C
Christobel Bobbie
My last salary was $8750, ecom only worked 12 hours a week. My longtime neighbor estimated $15,000 and works about 20 hours for seven days. u123 I can’t believe how blunt he was when I looked up his information.

Check it out on this site======> w­w­w.S­m­a­r­t­C­a­s­h­1.c­o­m
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na expressbydgoski.pl Express Bydgoski