Polska jest czwartym eksporterem mebli na świecie. 43 procent firm meblarskich sprzedaje swój towar w sposób zorganizowany za granicę - 90 proc. produkcji trafia na eksport, 10 proc pozostaje na rodzimym rynku.
Przed branżą stoi wciąż jednak wiele wyzwań takich jak wdrażanie nowych technologii, odpowiednia promocja, czy budowa silnych i rozpoznawalnych marek. – Znaczna część naszej produkcji, między innymi w Arabii Saudyjskiej sprzedawana jest jako meble niemieckie – mówił prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Producentów Mebli Jan Szynaka. Prezes zwrócił także uwagę na konieczność stworzenia rozpoznawanej na świecie polskiej marki. Pomóc w tym ma program Polskie Meble w PFR przy współpracy z PAIH w ramach zagranicznych biur handlowych Agencji. Promocji polskich produktów służą także Międzynarodowe Targi Poznańskie, w ramach których organizowane są targi Meble Polska. W tym roku na tym wydarzeniu zaprezentuje się ponad 1300 firm i marek.
2016 rok był rekordowy pod względem sprzedaży eksportowej mebli. Wzrost wartości eksportu wyniósł 7 proc. Całkowity eksport sięgnął natomiast 9,4 mld euro. Warto zaznaczyć, że wartość wyeksportowanych mebli z Polski na przestrzeni lat 2010-2016 wzrosła aż o 68 proc. Głownym odbiorcą mebli z Polski od lat pozostają Niemcy, a udział tego kierunku sprzedaży eksportowej wyniósł 36,3 proc. Kolejno w rankingu znajdują się Wielka Brytania, Czechy i Francja. W pierwszej dwudziestce odbiorców znajdują się jeszcze Stany Zjednoczone, Szwajcaria, Chiny oraz Rosja.
