Być może przyzwyczajeni do wysokich dynamik, gdzie w ostatnich 25 latach te średnie roczne dynamiki wynosiły 19 proc. r/r. Ta dynamika, która dzisiaj jest bliska 0 może wszystkich dziwić, ale przede wszystkim największy segment rynku, czyli segment pojazdów lekkich zanotował ujemne wskazania- mówi AIP Andrzej Sugajski, dyrektor generalny Związku Polskiego Leasingu. - Wynika to przede wszystkim z transakcji, które były realizowane w ubiegłym roku pod wpływem zapowiadanych, a potem już wprowadzonych przepisów podatkowych, które wpływały na decyzje przedsiębiorców w zakresie przyspieszenia decyzji zakupowych o chociażby leasingu pojazdów. Głównie to wpłynęło na tegoroczne wyniki- dodaje.
- Wszystkie pozostałe segmenty są na plusie. Zarówno ciężkie środki transportu drogowego, których dynamika 4,4 proc. r/r pozwoliło zrealizować inwestycje na poziomie 11 mld zł oraz w rynku maszyn i urządzeń +3,7 proc. również w analogicznym poziomie 11 mld zł. Segment rynku pojazdów w związku ze słabszymi wynikami odnotował spadek swojego udziału w rynku z 48 proc. pod koniec ubiegłego roku do 43 proc. w tym roku- mówi ekspert.
Branża leasingowa w ciągu pierwszych 6 miesięcy tego roku sfinansowała pojazdy lekkie o wartości 16,5 mld zł, co stanowiło wynik o -6,8 proc. niższy przed rokiem (wówczas zawarto kontrakty na pojazdy o łącznej wartości 17,8 mld zł). Ta kategoria rynku obejmuje zarówno pojazdy osobowe, które zanotowały -9,6 proc. spadek, jak też pojazdy do 3,5 t. (+8,5 proc. wzrost wartości finansowania r/r). Samochody osobowe i dostawcze do 3,5 t. mają wysoki, bo 42,8 proc. udział w rynku leasingu.
Prognoza wyników branży leasingowej pokazuje istotne wyhamowanie po 6 latach intensywnego rozwoju rynku. Dynamika branży leasingowej w 2019r. na poziomie 2,4 proc. będzie zgodna z prognozowanym wzrostem inwestycji prywatnych i scenariuszem rozwoju gospodarczego w Polsce. W 2019r. branża leasingowa możne udzielić łącznego finansowania o wartości przekraczającej 84,6 mld zł.
