Polski model opodatkowania branży jest słusznie krytykowany przez wysoki podatek obrotowy (12-proc.), a także restrykcyjne zapisy dot. reklamy zakładów bukmacherskich. Nie przeszkadza to jednak branży bukmacherskiej rosnąć w szybkim tempie, o czym najlepiej świadczy zakładana wysokość obrotu legalnych bukmacherów oraz wpływy do budżetu. W 2018 roku obroty licencjonowanych bukmacherów w Polsce sięgną ok. 5,1 mld złotych, w 2017 r. było to około 3,3 mld złotych, a w 2016 r. 1,7 mld złotych.
Od kwietnia 2017 r. zgodnie z ustawą zakłady wzajemne mogą oferować jedynie podmioty, które uzyskały licencję od Ministerstwa Finansów. W tym momencie legalnie zakłady bukmacherskie przez Internet może oferować 14 podmiotów.
Z informacji opublikowanych przez portal podatkowy Ministerstwa Finansów wynika, iż wpływy z tytułu podatku od zakładów wzajemnych w 2016 r. wyniosły 196,6 mln złotych. W 2017 r. Skarb Państwa zanotował wyższe wpływy o 210,7 mln złotych (407,36 mln złotych, wzrost o 94-proc. rok do roku). Dane dla trzech pierwszych kwartałów 2018 r. wskazują na kolejny wzrost wpływów do budżetu - Skarb Państwa został zasilony kwotą 445 milionów. Ministerstwo Finansów nie opublikowało do tej pory wyników za ostatni kwartał 2018 r., ale można zakładać przekroczenie bariery 600 mln złotych. Rosnące wpływy z podatków oraz coraz większy udział w rynku legalnych podmiotów to także zasługa powstania Rejestru Domen Służących do Oferowania Gier Hazardowych Niezgodnie z Ustawą. Rejestr ten liczy w tej chwili 5536 rekordów obejmujących firmy, które niezgodnie z ustawą hazardową oferują usługi bez licencji.
Bukmacherzy inwestują w polski sport oraz rozwój produktów
Pozytywne wpływy nowelizacji ustawy hazardowej najlepiej widać po polskim sporcie. Bukmacherzy korzystając z zapisów ustawy hazardowej pozwalających na sponsoring sportu, docierają jednocześnie do nowych, potencjalnych klientów. Sponsoring sportu to nie tylko szansa na zbudowanie rozpoznawalności marki.
Coraz częściej bukmacherzy organizują specjalne kampanie skierowane do wiernych kibiców, co pozwala na bliższe interakcje z kibicami i budowanie lojalności marki. Wśród drużyn występujących w piłkarskiej Ekstraklasie każda posiada sponsora w postaci legalnych zakładów bukmacherskich. W tę formę promocji zaangażowanych jest 5 legalnych zakładów bukmacherskich, a prym wiodą LV BET Zakłady bukmacherskie - sponsor Wisły Kraków, Wisły Płock, Arki Gdynia, Zagłębia Sosnowiec, Piasta Gliwice oraz pierwszoligowej Stali Mielec i Garbarni Kraków.
„Dla całej branży rok 2018 był okresem wielu zmian. W naszym przypadku wprowadziliśmy szereg nowych funkcjonalności do naszego produktu, szczególnie w drugim i trzecim kwartale. Na początku 2019 roku prezentujemy nowe logo, które zostało już zaimplementowane w naszą komunikację marketingową na zagranicznych rynkach, na których działa LV BET. Zaczynamy od drobnej modyfikacji naszej strony, ale w kolejnych miesiącach gracze zauważą szereg zmian w warstwie wizualnej, przy jednoczesnym wprowadzaniu kolejnych funkcjonalności uatrakcyjniających korzystanie z LV BET. Zaprezentujemy również nowe inwestycje sponsoringowe i reklamowe, które będą elementami kampanii przedstawiającej odświeżone logo firmy.” – powiedział Łukasz Kieza, Country Manager LV BET Zakłady Bukmacherskie.
Aktywność sponsorska zakładów bukmacherskich nie ogranicza się jedynie do piłki nożnej. Bukmacherzy aktywnie włączają się w działania sponsoringowe w koszykówce, siatkówce, MMA czy coraz bardziej popularnym wśród młodszego pokolenia e-sporcie.
Mimo pewnych niedoskonałości polskiego modelu opodatkowania branży, pozytywne efekty dla polskiego sportu i budżetu państwa widać gołym okiem. Rok 2019 powinien również przynieść pozytywne wiadomości dla polskiego sportu oraz branży legalnych zakładów bukmacherskich.