
3. Termin zakończenia rekrutacji
Udział w kilku procesach rekrutacyjnych może blokować kandydata, zwłaszcza jeżeli ogłoszeniodawca złoży nam propozycję pracy. Aby nie robić sobie złudnych nadziei, warto już na początku rekrutacji dowiedzieć się, ile będzie trwała rekrutacja i kiedy można się spodziewać jej zakończenia. Po upływie wyznaczonego terminu warto zadzwonić do rekrutera z prośbą o informację zwrotną.

2. Godziny pracy
Polacy coraz większą wagę przywiązują do godzin pracy. Z badania Hays wynika, że co druga osoba poszukująca pracy chciałaby znaleźć w ogłoszeniu informacje na ten temat. Na popularności zyskuje tzw. work-life balance, równowaga między życiem prywatnym a zawodowym. Pracownicy chcą mieć czas dla siebie. Troszczą się o chwile spędzanymi z najbliższymi czy na zajęciach dodatkowych. Dlatego nie zaszkodzi zapytać rekrutera o nadgodziny.
Warto także upewnić się, w jakich godzinach odbywa się praca - w stałych czy w trybie zmianowym. Kolejną kwestię stanowią weekendy. Osobie, która pracuje w niedzielę, przysługuje dzień wolny w tygodniu, ale nie każdemu odpowiada taka zamiana. Jeżeli kandydat planuje weekendowe wyjazdy w gronie najbliższych, nieregularne godziny pracy mogą być dla niego uciążliwe.

1. Wysokość wynagrodzenia
Nawet najbardziej przyjemna praca może stać się utrapieniem, jeżeli nie będzie należycie wynagradzana. Niektórym wydaje się, że kilkaset złotych miesięcznie nie robi dużej różnicy, ale w skali roku możemy naprawdę dużo stracić, jeśli nasze zarobki będą zaniżone. Tymczasem wiele firm w Polsce nie dość, że nie podaje do wiadomości publicznej wysokości pensji, to informacje o zarobkach traktuje jako poufne. W niektórych przedsiębiorstwach za ujawnienie wysokości zarobków pracownikowi grozi kara pieniężna.
Zaledwie 4% firm w Polsce zawsze zamieszcza informację o oferowanej pensji w ogłoszeniu o pracę. Kolejne 14% przedsiębiorstw ujawnia zarobki opcjonalnie, ale nieregularnie. Zupełnie inne zasady obowiązują za granicą, np. w Wielkiej Brytanii, gdzie informowanie o wysokości wynagrodzenia już na etapie aplikacji stało się standardem.
– Kandydatom najczęściej brakuje w ogłoszeniach informacji o wysokości zarobków. Oferta, która nie zawiera informacji o oferowanym wynagrodzeniu, jest w mniejszym stopniu zauważana, co ogranicza szanse na szybkie dotarcie do docelowej grupy ekspertów, a tym samym – na zatrudnienie pracownika o pożądanych kompetencjach – wyjaśnia Paula Rejmer, ekspert Hays Poland.

Jakich informacji najczęściej brakuje w ogłoszeniach rekrutacyjnych?
Perspektywa kandydatów
Informacje o firmie: 12%
Forma zatrudnienia: 15%
Wartości, jakimi kieruje się firma: 16%
Zakres obowiązków: 17%
Oferowane świadczenia dodatkowe: 19%
Dostępne narzędzia pracy: 21%
Nazwa pracodawcy: 26%
Lokalizacja: 27%
Terminy aplikowania i kolejne etapy rekrutacji: 38%
Informacje o godzinach pracy: 45%
Wysokość wynagrodzenia: 87%
Źródło: Raport Hays Poland – (Nie)jawne oferowane wynagrodzenie 2018