https://expressbydgoski.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Zmiana opon. Czy znasz zasadę 3P?

Mariusz Michalak
Ciśnienie należy kontrolować przynajmniej raz w miesiącu, a także przed każdą dłuższą trasą.
Ciśnienie należy kontrolować przynajmniej raz w miesiącu, a także przed każdą dłuższą trasą. Grzegorz Olkowski
Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego zaleca, aby dla bezpiecznej i komfortowej jazdy stosować się do zasady 3P. Wyjaśniamy na czym polega.

Spis treści

Porządne opony

Pierwsze „P” to porządne opony. Wybierzmy nowe opony o odpowiednich parametrach do naszego samochodu i stylu jazdy. Zwróćmy uwagę na rozmiar, indeks prędkości i nośności, bieżnik oraz podstawowe parametry na etykiecie unijnej – szczególnie hamowanie na mokrej drodze. Najlepiej zaopatrywać się w oficjalnych, sprawdzonych sklepach i serwisach – żeby uniknąć problemów z jakością.

Profesjonalny serwis

Drugie „P” to profesjonalny serwis. W przypadku opon warto również korzystać ze sprawdzonego serwisu, który w sposób bezpieczny wymieni opony nie uszkadzając ich oraz odpowiednio wyreguluje ciśnienie.

Uszkodzenie felgi czy rant opony będzie widoczne od razu, ale niewłaściwa obsługa może również doprowadzić do niewidocznych uszkodzeń, które ujawnią się dopiero w trakcie jazdy. Pamiętajmy, że przy prędkości autostradowej opona obraca się około 1000 razy na minutę. Od rzetelnego wykonania tej usługi zależy nasze bezpieczeństwo.

Prawidłowe ciśnienie

Trzecim filarem zasady 3P jest właściwe ciśnienie w oponach. Ciśnienie należy kontrolować przynajmniej raz w miesiącu, a także przed każdą dłuższą trasą. Nawet najlepsze opony, zamontowane w profesjonalnym serwisie, zostaną zniszczone, jeśli będziemy jeździć z obniżonym ciśnieniem powietrza. Pamiętaj! Prawidłowe ciśnienie w oponach to nie tylko kwestia bezpieczeństwa, ale także oszczędności na paliwie i dłuższej żywotności opon.

Zbyt niskie, albo za wysokie ciśnienie w oponach ma swoje konsekwencje – bieżnik nie przylega odpowiednią powierzchnią do jezdni. Przy zbyt niskim ciśnieniu wydłuża się droga hamowania oraz pogarsza przyczepność i kierowalność auta na zakrętach. Dodatkowo zwiększa się hałas, zużycie paliwa i koszty eksploatacji auta. Zbyt wysokie ciśnienie w oponie też pogarsza przyczepność, a do tego przyspiesza zużycie zawieszenia. Jak wynika z badań Moto Data, 58% kierowców zbyt rzadko sprawdza ciśnienie w oponach1.

– Podjechanie na stację i sprawdzenie ciśnienia w oponach nie zajmuje więcej niż tankowanie. Czynność, którą powinniśmy wykonywać co miesiąc, to prosty i obowiązkowy punkt wizyty na stacji. Nie wystarczy sprawdzać ciśnienia jedynie przy sezonowej wymianie. Beztroskę w tym względzie możemy przypłacić ciężkim wypadkiem – komentuje Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).

ZOBACZ TAKŻE: Opony całoroczne. W te mity wierzą kierowcy. To musisz wiedzieć przed zakupem

Droga hamowania to tylko jeden z czynników, na jakie wpływa złe ciśnienie w ogumieniu. Powoduje też nadmierne zużycie warstw wewnętrznych opony. Ubytek o tylko 0,5 bara wydłuża drogę hamowania nawet o 4 metry i obniża żywotność opon aż o 1/3. Jest to efekt zwiększenia odkształceń w ogumieniu i podniesienia temperatury pracy – co może doprowadzić nawet do rozerwania opony w czasie jazdy. To jednak nie przemawia do świadomości kierujących, gdyż nadal 58% z nich kontrolę ciśnienia w oponach przeprowadza nieregularnie2. Pamiętajmy, że źle napompowane opony to złe prowadzenie pojazdu. Przy zbyt małym ciśnieniu w kołach prowadzi się ospale i może ściągać na boki, a podczas pokonywania zakrętów będzie bardzo podnadsterowny. W autach z kołami o stosunku szerokości bieżnika do wysokości mniejszym niż 55 (ta druga liczba przy rozmiarze opony), ryzykujemy także zniszczenie felgi przy wjeździe na krawężnik i samej opony, której bok wtedy zostaje wzięty w nożyce między rantem felgi a krawężnikiem lub krawędzią dziury.

Z kolei zbyt wysoka ilość powietrza oznacza pogorszenie przyczepności ze względu na zmniejszoną powierzchnię styku z drogą . oraz wydłuża drogę hamowania Zbyt mocne napompowanie przekłada się też na zmniejszenie komfortu jazdy, zwiększenie hałasu oraz nierównomierne zużycie bieżnika opony. Co gorsza, powoduje także szybsze zużycie zawieszenia auta – szczególnie sworzni i tulei gumowych.

______________

PARTNER

______________

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Motoryzacja

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na expressbydgoski.pl Express Bydgoski