
Nieodpowiednie pakowanie bagażu
O tym, jakie niebezpieczeństwo sprowadza bezmyślne rozmieszczanie przewożonych samochodem przedmiotów, świadczyć może test zderzeniowy Fiata Punto wykonany przez niemiecki automobilklub ADAC. Przestrzeń bagażową auta wypełniały akcesoria i produkty z hipermarketu budowlanego, a ładunek był niezabezpieczony. Podczas zderzenia czołowego, wnętrze pojazdu zostało kompletnie zniszczone. Tylna kanapa nie wytrzymała naporu ciężkich przedmiotów, wskutek czego przedostały się one do kabiny pasażerskiej. Odłamki bagażu mogłyby spowodować ciężkie obrażenia lub śmierć podróżujących samochodem osób.

Niezachowanie bezpiecznej odległości od poprzedzającego pojazdu
2 sekundy – to minimalny dystans między pojazdami przy sprzyjających warunkach atmosferycznych i jeździe z prędkością do 60 km/h. Należy go zwiększyć o minimum sekundę jadąc za jednośladem, dużym autem oraz podczas niepogody. Utrzymywanie zbyt małej odległości od poprzedzającego pojazdu jest jedną z najczęstszych przyczyn wypadków na prostym odcinku drogi. Warto przyjąć zasadę, że jeśli kierowca porusza się ze stałą prędkością i nie ma zamiaru wyprzedzać, lepiej jest utrzymywać odstęp większy niż 3 sekundy ze względu na widoczność drogi, uniezależnienie się od zachowań kierowcy jadącego przed nami i dłuższy czas, który mamy wtedy na reakcję. Jak określić odległość w sekundach? Należy wybrać na drodze przed sobą punkt odniesienia (np. znak drogowy, drzewo). W momencie, gdy poprzedzający samochód minie wyznaczone miejsce, trzeba zacząć odliczać czas. Gdy przód naszego auta dojedzie do tego samego punktu, liczenie przerywamy liczyć. Liczba sekund między momentem, kiedy auto przed nami mija dany punkt a chwilą kiedy nasze auto dojeżdża to tego samego miejsca, oznacza odległość między pojazdami.

Nadużywanie sprzęgła
Wciskanie pedału sprzęgła i trzymanie go podczas hamowania to działanie bezsensowne. Hamując silnikiem (zdejmując nogę z gazu, skutkiem czego samochód zaczyna zwalniać) nie zużywamy paliwa, w przeciwieństwie do jazdy na luzie bez wrzuconego biegu. Oszczędzamy także na częściach, bowiem mniej zużywają się klocki hamulcowe i tarcze. Hamowanie silnikiem gwarantuje nam także większe bezpieczeństwo, ponieważ pojazd z wrzuconym biegiem jest dużo stabilniejszy niż jadący na luzie, a ponadto mamy nad nim większa kontrolę w sytuacji, w której potrzebna jest nasza natychmiastowa reakcja.

Nieprawidłowe przyspieszanie
Z punktu widzenia zużycia paliwa – co może wydawać się dziwne – przyspieszać należy dynamicznie, mocno (na ok. 75 proc.) wciskając pedał gazu. Celem jest sprawne osiągnięcie planowanej prędkości i wrzucenie jak najwyższego biegu. Warto przy okazji pamiętać, aby zmieniać bieg na wyższy tak szybko, jak tylko jest to możliwe.