https://expressbydgoski.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Zdarzyło się kiedyś w Bydgoszczy... Przejście przy Klaryskach: przenieść czy zostawić?

Krzysztof Błażejewski
Narodowe Archiwum Cyfrowe/nac.gov.pl
Bardzo nietypowy układ centrum Bydgoszczy w postaci dwóch głównych arterii (ul. Jagiellońskiej i Marszałka Focha), które łączą się, ale z uwagi na brak koordynacji przy ich wytyczaniu, poprzez „eskę” (podobnie nie pasują do siebie wyloty ul. Mostowej i Gdańskiej), od dawna wywoływał kłopoty komunikacyjne.

Zarząd miasta Bydgoszczy już w okresie międzywojennym z uwagi na rozwój motoryzacji usiłował uporać się z ruchem na tym skrzyżowaniem, wyznaczając przejścia dla pieszych. Ich lokalizacja wywoływała jednak ciągłe spory ze stowarzyszeniami kierowców, ponadto dochodziło do „korków” i zatorów, a także stosunkowo częstych potrąceń pieszych. Jeszcze w latach 30. w tym miejscu ustawiono specjalną sygnalizację, jeszcze nie świetlną, w której kierunek ruchu wskazywały podnoszone i opadające strzałki.

3 tysiące przechodniów

Po II wojnie przejścia dla pieszych, oznakowane „zebrami” usytuowano w tych samych miejscach, co dziś. W 1962 roku jednak Komenda Ruchu Drogowego Milicji Obywatelskiej wystąpiła do Prezydium Miejskiej Rady Narodowej z propozycją przeniesienia tych przejść w inne, bardziej odległe od skrzyżowania miejsca. Przez ul. Jagiellońską w myśl tej propozycji można byłoby przechodzić dopiero na wysokości siedziby Narodowego Banku Polskiego, a przez ul. Gdańską – za kościołem Klarysek. Jak obliczono wówczas, przez obydwa te przejścia w ciągu godziny w dzień powszedni przewijało się około 3 tysiące ludzi. Zdaniem milicjantów, odsunięcie przejść od narożnika, gdzie często piesi łamali zasady i szli „na przełaj”, w znaczącym stopniu podniosłoby stopień bezpieczeństwa ruchu w tym newralgicznym punkcie Bydgoszczy.

Postawili na światła

Włodarze miasta po długich naradach i konsultacjach na takie rozwiązanie jednak nie przystali. Przejść postanowili nie przesuwać. Zdecydowali się za to zakupić za znaczne jak na owe czasy pieniądze na „prawdziwą” sygnalizację świetlną i jeszcze w tym samym roku została ona zamontowana. Ponieważ nasilenie ruchu miało wówczas zupełnie inne proporcje niż dziś: pojazdów było dziesiątki razy mniej niż pieszych, sygnalizacja zdawała dobrze egzamin ku zadowoleniu wszystkich uczestników ruchu, a także władz miasta, dumnych z podjęcia właściwej decyzji. A że taką była, świadczy także i to, że w tym rejonie miasta układ przejść i świateł nie zmienił się już do dziś.

Polub "Express" na Facebooku

Komentarze 3

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

x
xs
Nie niech piesi te biedne pisowskie szczury ktorych nie stac na samochod ida sobie podziemnymi kanałami. My platformiane Pany z wypasionymi autami z Osielska mamy jechac gora. Tramwaje tez powinno albo wogle zniknąć bo to dla plebsu albo zrobic z nich metro.
J
Jaster
Proponuje przejście podziemne dla pieszych. Ze względu na dużą ilość przechodniów należałoby zastosować schody ruchome.
M
Mieszkaniec
Proponuje zrobić przejazd podziemny dla samochodów od ronda Jagiellonów do opery. Technologicznie jest do zrobienia, a do tego rozwiąże dużo problemów.
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na expressbydgoski.pl Express Bydgoski