- Ustawienie i stan techniczny zawieszenia decydują o długości drogi hamowania, skuteczności skręcania i poprawności pracy elektronicznych systemów wspomagających jazdę - wyjaśnia Radosław Jaskulski, instruktor Skody Auto Szkoły.
Jednym z najbardziej zaawansowanych rodzajów zawieszenia jest zawieszenie adaptacyjne. Tego rodzaju rozwiązanie nie jest już zarezerwowane tylko i wyłącznie dla aut klasy wyższej. Stosują je też w swoich modelach producenci samochodów dla szerokiej grupy nabywców, tacy jak na przykład Skoda. System nosi nazwę Dynamic Chassis Control (DCC) i znajduje zastosowanie w modelach: Octavia (także Octavia RS i RS245), Superb, Karoq i Kodiaq. Dzięki DCC kierowca może dostosować charakterystykę zawieszenia albo do warunków panujących na drodze, albo do własnych, indywidualnych preferencji.
Układ DCC wykorzystuje amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia, w których przepływ oleju, czyli substancji odpowiadającej za redukowanie wstrząsów, jest regulowany. Odpowiada za to elektronicznie sterowany zawór, który otrzymuje dane na podstawie warunków na drodze, stylu jazdy kierowcy i wybranego przez niego profilu jazdy. Jeśli zawór w amortyzatorze jest w pełni otwarty, wówczas tłumienie nierówności jest najskuteczniejsze, czyli system zapewnia wysoki komfort podróży. Przy niepełnym otwarciu zaworu przepływ oleju w amortyzatorze jest kontrolowany, a to oznacza, że zawieszenie jest bardziej sztywne, co redukuje przechyły nadwozia i sprzyja bardziej dynamicznej jeździe.

System DCC występuje razem z układem wyboru profilu jazdy (Driving Mode Select), który umożliwia dopasowanie niektórych parametrów samochodu do potrzeb i upodobań kierowcy. Chodzi o charakterystykę napędu, amortyzatorów oraz układu kierowniczego. O wyborze profilu decyduje kierowca, który może włączyć jedną z kilku dostępnych opcji. Na przykład w Skodzie Kodiaq użytkownik ma do wyboru aż 5 trybów: Normal, Eco, Sport, Individual i Snow. Ten pierwszy jest ustawieniem neutralnym, dostosowanym do zwykłej jazdy na asfaltowej nawierzchni. W trybie Eco pierwszeństwo ma optymalne zużycie paliwa, czyli system przede wszystkim tak dozuje dawkę paliwa, aby zapewnić ekonomiczny poziom spalania. Tryb Sport odpowiada za dobrą dynamikę, czyli sprawne przyspieszenie i maksymalną stabilność na zakrętach. W tym trybie zawieszenie jest bardziej utwardzone. Individual dostosowuje się do stylu jazdy kierowcy. System pod uwagę bierze m.in. sposób operowania pedałem przyspieszenia oraz ruchy kołem kierownicy. Natomiast tryb Snow jest przeznaczony do jazdy na śliskich nawierzchniach, szczególnie zimą. Dozowanie momentem obrotowym silnika jest wówczas bardziej stonowane, podobnie jak działanie układu kierowniczego.
Zaletą systemu DCC jest m.in. gotowość do reakcji w sytuacjach ekstremalnych. Jeśli jeden z czujników wykryje gwałtowne zachowanie kierowcy, np. nagły manewr spowodowany ominięciem przeszkody, DCC dostosuje odpowiednie ustawienia (większa stabilność, lepsza przyczepność, krótsza droga hamowania), a następnie powróci do wcześniej ustawionego trybu.
Zatem system DCC to nie tylko większy komfort jazdy, ale przede wszystkim większe bezpieczeństwo i kontrola zachowania pojazdu.