Zobacz wideo: Przebudowa zajezdni tramwajowej przy ul. Toruńskiej w Bydgoszczy

Nowy obiekt w ciągu ul. Armii Krajowej nadal będzie posiadał 2 pasy ruchu, ale zostanie dostosowany także do potrzeb pieszych i rowerzystów. Na razie ruszyły prace rozbiórkowe jednego z dwóch wiaduktów - tym razem wschodniego, od stronu osiedla Leśnego.
Już od poniedziałkowego (19.09) wieczora wykonawca rozpoczął wprowadzać nową organizację ruchu przy wiadukcie i w jego obrębie.
- Podczas budowy ruch prowadzony będzie dwukierunkowo sąsiednim wiaduktem. Przejazd pod samym obiektem, czyli dojazd do ul. Modrzewiowej będzie jeszcze zachowany. Dopiero w późniejszym etapie ulica zostanie zamknięta - informuje Tomasz Okoński, rzecznik zarządu róg Miejskich i Komunikacji Publicznej.
Powyższe zmiany pozwolą wykonawcy przystąpić do rozbiórki istniejącego wiaduktu nad torami kolejowymi. Prace te będą prowadzone w terminach uzgodnionych i zaakceptowanych przez zarządcę infrastruktury kolejowej.
To już kolejne prace budowlane w tym miejscu. Nowy obiekt będzie wyglądał podobnie jak sąsiedni wiadukt – pojawią się łuki nośne z rur stalowych oraz podwieszone do nich przęsło stalowe. Pojawia się schody po obu stronach torów kolejowych, chodnik i droga rowerowa od strony ul. Czerkaskiej oraz pochylnia pieszo-rowerowa do Lasu Gdańskiego. Ponad rok temu przebudowano obiekt leżący po wschodniej drogi wylotowej z miasta.
W maju ZDMiKP otworzył koperty w przetargu: wszystkie ze złożonych ofert przekraczały zakładany przez drogowców budżet, wynoszący 25 milionów złotych. Zgłosiło się pięć firm, najniższą cenę zaoferował Mostostal Kielce – który niedawno wykonywał obiekt w ciągu ulicy Wojska Polskiego. Stawka firmy wynosi 29 mln zł.
- Jeśli w trakcie prac nie wystąpi konieczność dodatkowych robót prace budowlane potrwają około roku - zastrzega rzecznik ZDMiKP.
I na rok utrudnień i ograniczeń musza być przygotowani kierowcy jadący i z kierunku Bydgoszczy, i z północy, od strony Osielska. Wczoraj wlokący się w ślimaczym tempie sznur aut był tam już przed południem, w godzinach szczytu jest jeszcze gorzej. - Pamiętam. jakie były korki przy budowie wschodniego wiaduktu - opowiada jeden z kierowców. - Teraz będzie dokładnie to samo...
Wiadukty, których patronem od tego roku jest Jan Nowak-Jeziorański, legendarny Kurier z Warszawy, wraz z dwujezdniową ul. Armii Krajowej zaprojektowało już nieistniejące bydgoskie Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego, a wybudowało intensywnie działające na terenie Bydgoszczy Płockie Przedsiębiorstwo Robót Mostowych. Obiekty oddano do użytku czterdzieści lat temu! Wtedy nowa trasa zdecydowanie odciążyła ulicę Gdańską. Wiadukty przerzucono nad torami dwóch linii kolejowych. Z biegiem lat obiekty były już w nie najlepszym stanie technicznym. Nie spełniały też współczesnych norm technicznych stawianym wiaduktom na drogach o tak dużym natężeniu ruchu.
Obiekt wschodni został przebudowany w latach 2019-2020.