https://expressbydgoski.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Wypadniemy z toru?

Sławomir Bobbe
Ratusz obawia się, że poprowadzenie Kolei Dużych Prędkości prawą stroną Wisły odetnie Bydgoszcz.

Ratusz obawia się, że poprowadzenie Kolei Dużych Prędkości prawą stroną Wisły odetnie Bydgoszcz.

- Zwróciłem uwagę na konieczność przyspieszenia realizacji inwestycji kolejowych wiążących Bydgoszcz z innymi ważnymi ośrodkami w kraju oraz uzupełnienia istotnego odcinka Kolei Dużych Prędkości na trasie Bydgoszcz-Poznań, który wzmocniłby relacje między Gdańskiem a Berlinem - Europą Zachodnią przez Bydgoszcz i Poznań - pisze Jan Szopiński w odpowiedzi na interpelację radnego Stefana Pastuszewskiego. - Zgłosiłem również zastrzeżenia do planu poprowadzenia połączenia między Gdańskiem a Bydgoszczą i Toruniem prawą stroną Wisły, które grozi pominięciem Bydgoszczy, zamiast modernizowania i dostosowania do dużych prędkości istniejącej linii 131, przebiegającej przez Tczew i Laskowice.

<!** Image 3 align=none alt="Image 175447" sub="Bez kolei szybkich prędkości nic się w Bydgoszczy nie zmieni. Fot. Tymon Markowski">

Podobne zdanie Bydgoszcz formułuje na forum Unii Metropolii Polskich. Zaniepokojenia nie kryją też w Inowrocławiu, gdyż zgodnie z opracowaniem Ministerstwa Infrastruktury, które przygotowało ,,Program działań dla transportu kolejowego do roku 2015”, Inowrocław jest w ogóle ignorowany w projekcie KDP, a założenia do roku 2015 nie wymieniają w nim ani Bydgoszczy, ani Inowrocławia. Zakładają przebieg tras jedynie przez Włocławek i Toruń.

<!** reklama>

- Plan przewiduje kilka grup szybkości. Pierwsza z nich to koleje dużej prędkości - od 201 do 300 km/h, obejmujące przyszły „Ygrek” (między innymi Centralną Magistralę Kolejową i linię Warszawa-Łódź-Kalisz-Poznań-Wrocław). Druga grupa to linie o prędkości maksymalnej w granicach 161-200km/h. Składają się na nie głównie odcinki linii o dużym znaczeniu w przewozach pasażerskich, w tym połączenie Rzepin-Poznań-Inowrocław-Bydgoszcz-Tczew. W projekcie Koncepcji Przestrzennego Zagospodarowania Kraju Bydgoszcz - wraz z innymi największymi ośrodkami miejskimi - zakwalifikowana została do policentrycznej metropolii sieciowej i jest włączona w system kolei dużych prędkości - zapewnia w odpowiedzi na interpelację wiceprezydent Jan Szopiński.

Ratusz twierdzi, że z materiałów prezentowanych w Warszawie po zakończeniu konsultacji wynikało, że postulaty Bydgoszczy będą wzięte pod uwagę przy tworzeniu wersji ostatecznej projektu.

- Cieszę się, że prezydent cokolwiek zrobił w tej sprawie, ale potrzebne są stałe działania. Kontakt osobisty niekoniecznie z ministrami, ale z dyrektorami departamentów, bo tam powstają dokumenty. Potrzebujemy też ambasadorów, którzy będą w Warszawie pilnowali naszych spraw. Tylko ciągły lobbing zapewni nam na tym polu sukces - uważa radny Stefan Pastuszewski.

Kilka miesięcy temu posłanka Grażyna Ciemniak apelowała o wspólny parlamentarny front w tej sprawie. - Wspólnego działania nie ma. A ja nie mogę zajmować się wszystkim i składać co dwa, trzy miesiące interpelacji w tej sprawie. Jednak prace nad projektem są nadal prowadzone i trzeba się im przyglądać. Wiem, że koledzy z koalicji rządzącej mają to na uwadze. Nie wyobrażam sobie, że finalny projekt pominie Bydgoszcz. Konsekwencje byłyby niewyobrażalne. Pod koniec sierpnia trzeba jednak koniecznie zapytać, na jakim etapie są prace prowadzone przez specjalistów i ewentualnie interweniować.

Komentarze 6

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

A
Administrator
To jest wątek dotyczący artykułu Wypadniemy z toru?
m
metro-polia
Kiedy w koncy Bydgoszcz bedzie miała metro?
Przeciez Ciemniakowa to obiecała.
Nie chca budowac metra, to gadaja o pociagach.
b
bebo
Rydzykowo rozrasta się i zamierza przejmować wszystko. Politycy, obudźcie się i przede wszystkim oficjalnie ogłoście, że nie chcemy być metropolią z troluniem! Trzeba skupić się na Bydgoszczy, tutaj umieścić ośrodki władzy wojewódzkiej i odciąć troluń od źródeł kasy, bo się rydzykowo tak rozrośnie, jak rak na zdrowej tkance i nas zadusi.
m
mieszkaniec byd
Bydgoszcz powoli staje się wielką dziurą odcientą od świata stale wierzacą w idee budowania wspolnej aglomeracji bydgosko- toruńskiej
*najpierw drugą strona Wisły puscili nam Autostrade A-1 (przez Torun i Grudziadz) obiecując polączenie w postaci drogi ekspresowej, która jak sie teraz okazało powstanie za 30 lat
* taraz Szybka Kolej poleci podobnie przez Torun i Włoclawek, nam obiecają na otatrcie łez odnoge od torunia (widoczna w zamieszczonym kiedys projekcie) ktora podobnie jak ekspresowka nie powstanie nigdy albo za kilkanascie lat

I tym samym miejsze miasta regionu będa polączane ze sobą Szybka Koleją i Autostradą a Bydgoszcz stolica wojewodztwa i najwieksze miasto regionu a 8 w Polsce bedzie odciete od Świata! ale jaja!
Kto mądry niech sie pakuje i ucieka z tego jeszcze miasta póki czas!
I
Irizar
Uważam, że pominięcie Bydgoszczy miałoby też niekorzystne skutki dla rentowności takiej linii. Konieczność przesiadki w Toruniu na KDP w kierunku Warszawy czy Gdańska zmniejszyłaby wyraźnie atrakcyjność takich połączeń dla mieszkańców Bydgoszczy i najbliższych okolic czyli ok. pół miliona ludzi. Mając do wyboru połączenia z przesiadką w Toruniu pasażer z Bydgoszczy nie będzie zainteresowany korzystaniem z połączenia. Będzie dalej jeździł samochodem osobowym, którym dojedzie szybciej. KDP powinna łączyć największe miasta Polski, w tym Bydgoszcz. Jeżeli miasta wielkość Bydgoszczy będą omijane i podłączane do KDP "na przesiadkę", to nie uzyska ona optymalnej rentowności. Warto by politycy walczący o ominięcie Bydgoszczy pamiętali, że kolej trzeba nie tylko zbudować, ale trzeba ją później utrzymać, na co wpływ mają ogromny wpływy z biletów. Największą zaletą KDP ma być jej szybkość i wykorzystanie potencjału pasażerskiego największych miast. Może ktoś lubić albo nie lubić Bydgoszczy, ale w przewozach chodzi o to ile się ludzi przewiezie. Uważam, że pominięcie Bydgoszczy w sieci KDP nie jest uzasadnione ekonomicznie.
K
KD już nie ma
Jak zachowała się kiedy w 2004 roku jej brat W. Achramowicz forsował zawłaszczenie naszej AMB? Czy przypuszczała,że nazwa Bydgoszczy zniknie z dyplomów, zwalniani będą najlepsi medycy, prognozy przewidują zwolnienie ok 700 osób, zadłużenie po toruńskich 7-letnich rządach wynosiło będzie ok. 130 mln zł itp??Życzę więcej wyobrażni a także lepszej pamięci!!Gdzie jest nasz prezydent R.Bruski,który tyle nam obiecywał w czasie kampanii wyborczej?Czy już spoczął na "laurach"?
p
pkp-fuj
w nosie mam tą niepoważną firme(PKP).według mnie mogą już dzisiaj zwinąć tory i rozłożyć je np w Afganistanie.PKP i tak ostatnia sprawa o jaką dba,oferując swoje usługi to pasażer.12 lat temu ostatnio korzystałem z usług Pkp i widze że nic się przez te lata nie zmieniło na lepsze-wręcz odwrotnie!także panowie zwijać tory i papa,przynajmniej z Kamiennej w Inwalidów normalnie sobie przejade autem a nie jak teraz.....papa
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na expressbydgoski.pl Express Bydgoski