Rozbudowa Grunwaldzkiej, trasy Uniwersyteckiej, zakup około 30 tramwajów i rozbudowa infrastruktury sportowej. Miasto ostrzy sobie zęby na kolejne rozdanie unijnych dotacji.
<!** Image 3 align=none alt="Image 194198" >W ratuszu trwają dyskusje nad projektami, które będą zgłaszane przy kolejnym rozdaniu unijnych dotacji na lata 2014-20. - Powołałem 6 zespołów, które w sierpniu będą się zbierały nad wypracowaniem kluczowych i strategicznych inwestycji - mówi prezydent Rafał Bruski.
<!** reklama>- Te działania wynikają z założeń Krajowej Polityki Miejskiej zgodnie, z którymi rząd będzie wspierał te pozycje w planie rozwoju, dla których zostaną opracowane strategie. Wcześniej w styczniu, uprzedzając te działania, wystąpiłem pisemnie do 165 różnych osób i instytucji z prośbą o przedstawienie propozycji dużych, zintegrowanych projektów inwestycyjnych, mających wpływ na rozwój miasta oraz jego funkcji.
Takie wnioski dotarły, między innymi, do parlamentarzystów ziemi bydgoskiej, bydgoskich radnych sejmiku, radnych miejskich, starosty, burmistrzów i wójtów miast i gmin sąsiednich, bydgoskich uczelni, przedstawicieli działających w mieście instytucji, organizacji i stowarzyszeń, wybranych bydgoskich firm, spółek komunalnych, wydziałów ratusza.
Próba sił
- Do wydziału rozwoju i strategii miasta wpłynęły już 82 odpowiedzi. Do jesieni gotowa będzie kompleksowa i uzgodniona z radnymi lista kluczowych projektów. Dokumenty strategiczne, dotyczące miasta i obszaru, muszą być spójne.
Zdaniem naszego informatora z ratusza, to także kolejna próba sił pomiędzy różnymi wizjami metropolii. - To ma pokazać, że Bydgoszcz jest gotowa samodzielnie sięgać po środki unijne nie oglądając się na Toruń, lansujący dwumiasto. Kluczową sprawą będzie jednak to, czy unijne dotacje po raz kolejny będą rozdzielane przez urzędy marszałkowski, czy trafią bezpośrednio do metropolii - twierdzi urzędnik.
Po pierwsze, komunikacja
Drogowcy nie tylko zgłosili, ale rozpisali też przetargi na dokumentacje projektowe na rozbudowę Grunwaldzkiej od węzła zachodniego do granicy miasta i przedłużenie trasy Uniwersyteckiej od Wojska Polskiego do Glinek. Chcieliby także rozbudować trasę WZ o drugą jezdnię i przebudować Kujawską.
Spółka tramwaj Fordon, która wkrótce ma zacząć budowę linii tramwajowej do Mariampola, też myśli o kolejnych inwestycjach. - Jeśli będzie taka możliwość, w pierwszej kolejności będziemy aplikować o kolejne pieniądze na nowy tabor. Do 2020 na potrzeby linii chcielibyśmy dokupić 20 składów - mówi prezes spółki Witold Dębicki.
MZK również chciałyby rozpocząć wymianę taboru tramwajowego. - Chcielibyśmy kupić 10 nowych tramwajów. Przedsięwzięciem korzystnym z punktu widzenia MZK byłaby też budowa linii tramwajowej w ciągu ul. Kujawskiej na odcinku od ronda Kujawskiego do ronda Bernardyńskiego - podkreśla w rozmowie z „Expressem” prezes Dębicki.
Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że prezydent skłania się także do skorzystania z unijnych pieniędzy na rozbudowę infrastruktury sportowej: rewitalizacji toru regatowego i modernizacji stadionu Polonii.
Fakt
Prezydent powołał 6 zespołów, które mają opracować listę najpilniejszych inwestycji, które będą zgłaszane do kolejnych programów unijnych
gospodarka przestrzenna, transport i infrastruktura techniczna
gospodarka, rynek pracy oraz szkolnictwo wyższe i edukacja
gospodarka komunalna i ochrona środowiska
kultura , turystyka, promocja, rekreacja i sport
zdrowie i opieka społeczna
bezpieczeństwo i porządek publiczny