Siła obrazu
Żyjąc w nowoczesnym świecie rzadko myślimy o wydarzeniach, które rozgrywały się na ulicach naszych miast, w parkach po których spacerujemy lub na plażach, przy których odpoczywamy. Namacalnymi śladami historii pozostają pomniki, które jednak, wtopione w miejską tkankę, łatwo przeoczyć. Jest jednak coś, co przeoczyć trudno: mowa o cyklu fotografii Know Where You Stand (pl. "Wiedz, gdzie stoisz") autorstwa amerykańskiego fotografa, Setha Tarasa.

Saint-Laurent-sur-Mer to z pozoru zwykła, nadmorska, francuska miejscowość. Wyróżnia ją jeden fakt - jest położona przy plaży, na której 6 czerwca 1944 roku odbył się desant wojsk amerykańskich pod kryptonimem "Omaha Beach". Po prawie 10 godzinach boju plaża została zdobyta. Sukces okupiono ok. 3 tysiącami zabitych, rannych i zaginionych alianckich żołnierzy.
Odcinek plaży rozciąga się na 31,6 km pomiędzy Isigny-sur-Mer nad rzeką Vire na zachodzie, a Port-en Bessin na wschodzie.
strona autora
Seth Taras
Seria zdjęć powstała we współpracy z History Channel, w ramach ogólnoświatowej kampanii promującej świadomość historyczną. Idea projektu jest dosyć jasna: plaża, na której teraz odpoczywasz może być plażą, na której nasi przodkowie walczyli i ginęli podczas II wojny światowej. Autor zdjęć w rozmowie z nami podkreśla:
Celem kampanii było promowanie większego zrozumienia znaczących historycznych wydarzeń, które mogły rozgrywać się dokładnie tam, gdzie właśnie jesteś. Gdyby nie zdjęcia takie jak te, łatwo zagubić świadomość minionych doświadczeń.
Co ciekawe, kampania miała swoją premierę już ponad dekadę temu, lecz mimo tego zdjęcia Setha Tarasa wciąż pojawiają się w mediach społecznościowych, zbierając liczne reakcje i komentarze.
Dzieje się tak między innymi dlatego, że siła obrazów amerykańskiego fotografa jest ponadczasowa. Autor łączy historyczne zdjęcia ze współczesnymi kadrami z określonego miejsca, tworząc nową, współegzystującą rzeczywistość - możliwą wyłącznie dzięki medium, jakim jest fotografia.

LZ-129 Hindenburg był największym w historii niemieckim sterowcem pasażerskim, który zapewniał podróżnym przelot przez Ocean Atlantycki w luksusowych warunkach. Nadano mu nazwę „Hindenburg” na cześć byłego prezydenta Niemiec. Jego pierwszy lot odbył się w 1936 roku.
W 1937 doszło do katastrofy. Po wystartowaniu z Frankfurtu z 97 osobami na pokładzie i trzydniowej podróży przez Atlantyk, sterowiec rozbił się w trakcie lądowania na lotnisku w Lakehurst w stanie New Jersey (USA). W płomieniach zginęło 13 pasażerów i 22 członków załogi.
strona autora
Seth Taras
Podobny motyw pojawił się w pracach rosyjskiego fotografa, Sergey Larenkova, oraz wielu innych profesjonalnych twórców a także amatorów. Stanowi to niezbity dowód, iż temat jest aktualny i cieszy się szerokim zainteresowaniem. Inne przykłady kolaży łączących archiwalne zdjęcia ze współczesnymi możecie zobaczyć w poniższym materiale:
Duchy II Wojny Światowej: niezwykłe zdjęcia przypominają o h...
Odbiór kampanii
Cztery zdjęcia, które powstały w ramach cyklu Setha Tarasa, mają niewątpliwą moc. Pojawia się jednak pytanie, czy podobne obrazy faktycznie zmieniają naszą świadomość historyczną. Co na ten temat uważa sam fotograf? Na pytanie, czy zdjęcia wpłynęły na publiczność, Seth odpowiada:
Chciałbym tak myśleć. O kampanii napisano w kilkudziesięciu artykułach. Zdjęcia zostały pierwotnie opublikowane w 130 krajach i są nadal w szerokim obiegu cyfrowym, nawet po dekadzie. Jeśli chodzi o odbiór kampanii - był niezwykle pozytywny. Zdobyliśmy wiele nagród, w tym lwa w Cannes i Silver Cube od The Art Directors Club, a także znaleźliśmy się w publikacji Luerzer's Archives "200 Best Photographers Worldwide".
Sam pomysł stworzenia cyklu Know Where You Stand zrodził się na kursie operatorskim, gdzie fotograf poznał dyrektora artystycznego projektu. Mieliśmy podobne pomysły na temat tworzenia zdjęć i w ciągu kilku dni zostałem zatrudniony. - opowiada Seth.
Wszystkie zdjęcia z kampanii Know Where You Stand można zobaczyć w galerii:
