
Wielki plac budowy na Kujawskiej [zdjęcia]
Jak poinformował Urząd Miasta Bydgoszcz, rozpoczęły się pierwsze prace przy podbudowach wokół ronda Kujawskiego. Na centralnej wyspie montowany będzie szereg rozjazdów. Bardzo dużo prac wykonywanych jest również przy uzbrojeniu podziemnym. Kujawska to aktualnie największy plac budowy w mieście.
Zgodnie z projektem wymieniana została cała podziemna infrastruktura. To niezbędny zakres prac ponieważ zmienia się poziom posadowienia zarówno ronda Kujawskiego jak i Bernardyńskiego.
Czytaj dalej >>

Wielki plac budowy na Kujawskiej [zdjęcia]
Kujawska w liczbach
Plac budowy został przekazany wykonawcy w lutym bieżącego roku. Do września zrealizowano około 20 procent zakresu rzeczowego zadania. W miejscu inwestycji zaangażowanych jest już około 100-130 pracowników. Park maszyn, z którego korzystają wykonawcy to blisko 40 pojazdów. Największą część maszyn stanowią koparki kołowe i gąsienicowe. Jest to związane z bardzo dużym zakresem robót ziemnych. Uzupełnia je 14 wywrotek. Na plac budowy sprowadzane są również pierwsze walce, które pozwalają przygotowywać podłoże pod nowe jezdnie i torowiska.
Koszt inwestycji wynosi 275 mln zł.

Wielki plac budowy na Kujawskiej [zdjęcia]
Na rondzie Kujawskim kończy się rozbiórka ostatnich elementów przejścia podziemnego. Na sąsiednich ulicach Wojska Polskiego oraz Solskiego trwają prace przy profilowaniu podłoża gruntowego. Powstają pierwsze elementy podbudowy pod rozjazdy, które umieszczone zostaną na wyspie centralnej. Wszystkie tego typu elementy infrastruktury torowej będą kotwione do betonowej płyty. Rozjazdy na rondzie umożliwią wyprowadzenie linii w kierunku ul. Solskiego. Fragment torowiska na tej ulicy ma pełnić funkcję torów odstawczych, a w przyszłości planowane jest budowa trasy przez Szwederowo w kierunku ronda Grunwaldzkiego. Na tramwajowym węźle na rondzie Bernardyńskim zamontowano już rozjazdy. W tym miejscu wykonawca wyposażył je w osprzęt do sterowania, ogrzewania i smarowania zwrotnic.

Wielki plac budowy na Kujawskiej [zdjęcia]
Duży zakres prac wykonywany jest również na ul. Kujawskiej, wzdłuż której powstaje mur oporowy. Jest on niezbędny, by zapewnić torowisku odpowiednie pochylenie. Mur oddzieli torowisko od jezdni, która w dolnej części ulicy będzie znajdować się wyżej. Prace przy tej konstrukcji polegają między innymi na wykonaniu zbrojonej palisady zwieńczonej oczepem. Rozbierane są też pozostałości fundamentów dawnych budynków, które ulokowane były po wschodniej stronie ulicy.