Obejrzenie zawartości przesyłki w obecności kuriera ułatwi dalszą reklamację. Straty pokryte zostaną z ubezpieczenia firmy kurierskiej.
<!** Image 2 alt="Image 155435" sub="Pamiętajmy, że od nierzetelnej firmy kurierskiej można domagać się nawet zwrotu wartości cennej paczki Fot. Tadeusz Pawłowski">Paczkę z alkoholem przewoził „Kolporter Express”. Do kartonu pracownicy dołączyli list. Wyjaśniali, że przesyłka uległa zniszczeniu podczas sortowania. Przesyłka spadła z rolki i się potłukła. Dlatego została przepakowana. Połowa towaru została zniszczona.
- W takiej sytuacji sprawa jest dość jednoznaczna. Firma przyznaje się do zniszczenia paczki. Możemy dochodzić pokrycia strat - wyjaśnia Krzysztof Tomczak, miejski rzecznik konsumentów w Bydgoszczy.
Jak wyjaśnia rzecznik, firmy kurierskie obowiązują przepisy prawa przewozowego. Zaleca jednak, aby po otrzymaniu paczki... - Chociaż wykazać minimum ostrożności i obejrzeć, w jakim stanie jest karton. Dopiero potem podpisać pokwitowanie dostawy, bo jak podpisaliśmy, to znaczy, że nie tylko otrzymaliśmy, ale wiemy, w jakim jest stanie - dodaje Krzysztof Tomczak. Radzi zawartość paczki obejrzeć w obecności kuriera. Wówczas nie będzie wątpliwości, że paczka mogła spaść ze stołu w domu odbiorcy.
<!** reklama>- Na miejscu można spisać protokół, że przesyłka została uszkodzona. Reklamować przesyłkę należy u kuriera, w którymś z naszych biur terenowych lub bezpośrednio w głównej siedzibie. Można telefonicznie. Reklamujący zostanie poinformowany, jakie musi dostarczyć dokumenty, bo przecież reklamacja też podlega pewnym standardom. W przypadku tej przesyłki z alkoholem również wystarczy zgłosić się do naszego biura - wyjaśnia zasady reklamowania Maciej Topolski, rzecznik prasowy „Kolportera”.
Podobnie jest na Poczcie Polskiej. - Działamy w oparciu o przepisy prawa pocztowego, a także rozporządzenia ministra infrastruktury w sprawie reklamacji. Wszystkie firmy podlegają tym samym przepisom, chyba że to firma transportowa albo w ogóle działa bez koncesji - tłumaczy Bogdan Lenkiewicz z Poczty Polskiej.
Paczki są szczególnym rodzajem przesyłek.
- Są z reguły ubezpieczone. I właśnie z ubezpieczenia firmy kurierskiej możemy domagać się pokrycia strat zniszczonej paczki - dodaje Krzysztof Tomczak.
Chociaż przesyłki są cenne, różnie się je traktuje. - Znajomy pracujący w firmie kurierskiej opowiada, że nieraz paczki są po prostu rzucane albo upychane na siłę, aby zmieściły w wozie. Oni nie mają czasu, aby zadbać o przesyłkę - mówi pani Mariola.
Ranking firm kurierskich
- Portal Money.pl przeprowadził badanie polskiego rynku usług kurierskich i opublikował Ranking Firm.
- Zbadano 37 firm zajmujących się usługami kurierskimi. W grupie tych, które spełniły określone kryteria sprawdzano, m.in.: ceny przesyłek, wachlarz oferowanych usług, elastyczność firm i kurierów, niezawodność, kontakt z klientem i przyjazność stron internetowych.
- Po podliczeniu punktów pierwsze miejsce zajęła firma DHL Express, drugie - TNT, trzecie - OPEK, czwarte - UPS Polska, a piąte - Pocztex.
