Budowa torowiska wzdłuż ulicy Kujawskiej ma zagwarantowane pieniądze z Kontraktu Terytorialnego (czyli wskazanych przez samorząd kluczowych inwestycji), która finansowana będzie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Na ten cel (wraz z budową mostu przez Brdę, modernizacją ulicy Chodkiewicza i Toruńskiej - od pętli Stomil do zajezdni) Bydgoszcz ma zagwarantowane 425 milionów złotych. Kolejne 12 milionów, tym razem pochodzących z Zintegrowanych Inwestycji terytorialnych wydamy na przebudowę pętli tramwajowej na Kapuściskach oraz torowiska na Babiej Wsi (od ul. Ustronie do ronda Toruńskiego).
- W ciągu najbliższych 4 lat na transport szynowy wydamy kolejne pół miliarda złotych - zapowiada Rafał Bruski, prezydent Bydgoszczy. - Nowe inwestycje połączyliśmy z dalszą wymianą taboru. Z wykorzystaniem dofinansowania unijnego zamówiliśmy już 18 pojazdów. Zależy nam jednak na wymianie większej części tramwajów na nowoczesne składy niskopodłogowe.
Oczy mieszkańców zwrócone są na ulicę Kujawską. Od wielu lat zapowiadano, że zjeżdżać tędy będzie tramwaj, ale były to tylko zapowiedzi. Teraz wiadomo, że prace nad położeniem torowiska i przebudową ronda rozpoczną się w przyszłym roku.
Inwestycja obejmie, między innymi, budowę drugiej jezdni na ulicy Kujawskiej, co ułatwi wjazd do miasta od strony Inowrocławia. Powstaną również nowe chodniki, ścieżka rowerowa i przystanki. Jednocześnie rozbudowywane będzie węzeł tramwajowy przy ul. Szarych Szeregów na Kapuściskach i nieco zapomniana pętla tramwajowa przy ul. Magnuszewskiej na Wyżynach. Tej inwestycji towarzyszyć będzie zakup 15 nowoczesnych tramwajów.
Z kolei na przełomie 2017 i 2018 roku miasto ogłosi wart 80 milionów złotych przetarg na budowę przeprawy nad Brdą, która łączyć będzie ulicę Fordońską z ulicą Toruńską.
Bydgoszcz czeka też na wolne środki w POIiŚ, jeśli się znajdą, aktualny będzie plan budowy torowiska na Szwederowo i Błonie wraz z zakupem tramwajów. Tyle, że koszt tej inwestycji to jakieś 700 mln zł.