Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

W końcu pojedziemy w Polsce pociągiem szybciej niż 250 km/h? Są szanse, ale...

Zbigniew Biskupski AIP
Karolina Misztal
Po sześciu latach przerwy wraca temat powstania w Polsce Kolei Dużych Prędkości. na razie wiadomo jedno: aby one powstały, musi być rentowność tego przedsięwzięcia.

- Warunkiem powstania w Polsce Kolei Dużych Prędkości musi być rentowność tego przedsięwzięcia. Resort infrastruktury i budownictwa wraca do debaty publicznej na ten temat, która została przerwana w 2011 r. Jeżeli podjęcie tej inwestycji będzie uzasadnione z punktu widzenia ekonomicznego - nie tylko społecznego - to ona powinna być podjęta, bo Polacy na to zasługują. Nie może być to projekt deficytowy –  powiedział minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk podczas konferencji „Rozwój polskiej kolei z wykorzystaniem środków UE – analiza możliwości budowy Kolei Dużych Prędkości w Polsce”.
 
Konferencja, zorganizowana przez Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa 14 czerwca 2017 r., była okazją do spotkania reprezentantów instytucji i firm zaangażowanych w rozwój kolei oraz do wymiany poglądów i doświadczeń w zakresie nowoczesnego transportu kolejowego. Zaprezentowane zostały stanowiska ekspertów dotyczące rozwiązań możliwych do zastosowania podczas budowy Kolei Dużych Prędkości oraz taboru wykorzystywanego do obsługi tego projektu. Wnioski zgłoszone w ramach konferencji posłużą do sporządzenia analizy dotyczącej możliwości realizacji Kolei Dużych Prędkości oraz przedstawienia jej wyników Radzie Ministrów.

Decyzje teraz, pierwsza inwestycja za trzy lata?

Projekt budowy systemu kolei dużych prędkości (KDP) w Polsce jest przedsięwzięciem cywilizacyjnym. W „Strategii Rozwoju Transportu do 2020 z perspektywą do 2030 roku” wskazano na potrzebę podjęcia ostatecznych decyzji związanych z ewentualną budową systemu Kolei Dużych Prędkości uzupełnionego o tzw. Y (połączenie Warszawa – Łódź – Poznań/Wrocław) do roku 2020.
 
Szczegółowe informacje dotyczące historii projektu, wyniki przeprowadzonych prac studialnych projektu KDP (finansowanych ze środków UE dostępnych w ramach PO IiŚ 2007-2013) oraz przebieg KDP zostały zaprezentowane przez przedstawicieli PKP Polskie Linie Kolejowe SA.
 

Istotnym elementem debaty była analiza możliwych kierunków rozwoju dalszych połączeń w ramach projektu, w szczególności trasowanie przedłużenia KDP w kierunkach: zachodnim i południowym, w celu połączenia polskiego systemu Kolei Dużych Prędkości z systemami krajów sąsiadujących.

Przedstawiciele instytucji badawczych i naukowych omówili kwestie rozbudowy KDP w kontekście międzynarodowym, opisując Polskę na tle projektów KDP w Europie Środkowo-Wschodniej. Uwagę poświęcono także modelowaniu podróży i prognozowaniu ruchu, w tym występujące uwarunkowania i metody badań.

Szybko i bezpiecznie

W kontekście ewentualnej budowy KDP niezwykle ważne są również kwestie bezpieczeństwa ruchu kolejowego i zgodności technicznej oraz zapewnienia odpowiedniego taboru. W przypadku ruchu pociągów z prędkością przekraczającą 250 km/h, oprócz specjalnie dostosowanej infrastruktury kolejowej, konieczne jest wdrożenie wymaganych dla KDP zasad prowadzenia ruchu i systemów zarządzania bezpieczeństwem. Sprawy te zostały przedstawione przez przedstawiciela Urzędu Transportu Kolejowego.
 
W dalszej kolejności, opierając się na doświadczeniach krajów Europy Zachodniej, zaprezentowano koncepcje wykorzystania linii KDP do obsługi pasażerskich przewozów międzyaglomeracyjnych i regionalnych.

Czytaj też:
Już ponad połowa Polaków musi leczyć się prywatnie. Ile na co wydajemy?

Bardzo ważny głos zabrał przedstawiciel Izby Gospodarczej Transportu Lądowego, omawiając potencjał branży wykonawców i producentów konieczny do realizacji projektu KDP.
 
W ostatniej części konferencji zaprezentowany został potencjał naukowy w zakresie wdrażania projektów KDP, a także szczegółowo opisane kierunki kształcenia przyszłych kadr i dotychczasowe osiągnięcia naukowe. Przedstawiono również możliwość wykorzystania infrastruktury badawczej Instytutu Kolejnictwa w zakresie podsystemów KDP.
 
Podsumowując wnioski z konferencji wiceminister Andrzej Bittel, odpowiedzialny w MIB za sprawy transportu kolejowego, powiedział, że jej wyniki posłużą do przeprowadzenia dalszych analiz w zakresie możliwości realizacji projektu KDP w Polsce oraz podjęcia decyzji o realizacji projektu, która powinna opierać się na rzetelnych analizach, wynikach prac studialnych oraz przy uwzględnieniu możliwości finansowych państwa.
 
- Należy mieć na uwadze, że decyzja ta musi zapaść z uwzględnieniem całego kontekstu funkcjonowania systemu transportowego w kraju, tj. zrównoważonego i synergicznego rozwoju wszystkich gałęzi transportu, ze szczególnym uwzględnieniem ich intermodalności. Zważywszy, że transport kolejowy jest systemem naczyń połączonych, wymagane jest systemowe podejście – dodał A. Bittel.

OBEJRZYJ WIDEO:
Co drugi Polak planuje w tym roku wyjechać na wakacje

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: W końcu pojedziemy w Polsce pociągiem szybciej niż 250 km/h? Są szanse, ale... - Strefa Biznesu