Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

UOKiK wszczął postępowanie przeciwko T-Mobile Polska. Chodzi o dodatkowo płatne serwisy. Operatorowi grozi kara do 10 proc. obrotu

OPRAC.:
Maciej Badowski
Maciej Badowski
Do Urzędu "docierało wiele sygnałów na dodatkowo płatne serwisy"- poinformowano w komunikacie.
Do Urzędu "docierało wiele sygnałów na dodatkowo płatne serwisy"- poinformowano w komunikacie. fot. 123RF
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął postępowanie przeciwko T-Mobile Polska. Chodzi o dodatkowo płatne serwisy świadczone przez podmioty trzecie, a rozliczane przez operatora przy wykorzystaniu usługi "Zamów z T-Mobile"- poinformował Urząd. Za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów grozi kara do 10 proc. obrotu.

Jak podaje w komunikacie UOKiK, do Urzędu "docierało wiele sygnałów na dodatkowo płatne serwisy". - Płatności za nie są pobierane cyklicznie lub jednorazowo, a opłata automatycznie doliczana do rachunku. Usługi te są świadczone przez podmioty trzecie, a rozliczane są przez operatora T-Mobile Polska przy wykorzystaniu usługi „Zamów z T-Mobile”- wskazano w komunikacie. Wiele osób, które zgłosiły się do UOKiK, było nieświadomych, że aktywowały takie serwisy.

Jak wyjaśniono w dalszej części, aktywowanie następowało podczas przeglądania internetu, np. w wyniku przypadkowego kliknięcia w reklamę, niekiedy przy wykorzystaniu karty SIM w routerze (potwierdzenie aktywacji przychodziło na router). Numer telefonu abonenta jest automatycznie sczytywany i na tej podstawie naliczane są opłaty.

Jednocześnie UOKiK podkreśla, że z informacji od abonentów wynikało, że przed aktywacją serwisów nie musieli oni podejmować żadnych dodatkowych czynności. O naliczeniu opłat mieli dowiadywać się z rachunku telefonicznego. - Fakt, że mogło dochodzić do przypadkowych aktywacji usług, potwierdzali też abonentom konsultanci- napisano.

Zdaniem operatora, aktywacja każdorazowo następuje przez kliknięcie przycisku „zamawiam i płacę”, jednak konsumenci w treści skarg wskazywali co innego. Prezes UOKiK zweryfikuje to szczegółowo w postępowaniu wszczętym przeciwko T-Mobile Polska.

- Zgodnie z dobrym obyczajem, pobieranie dodatkowych opłat jest możliwe tylko na podstawie uprzedniej, wyraźnej woli konsumenta. Takim potwierdzeniem może być wpisanie hasła lub numeru PIN, odesłanie SMSa. Operator powinien stosować taki mechanizm uwierzytelniający, aby nie dochodziło do przypadkowej aktywacji– mówi Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK, cytowany w komunikacie.

Jego zdaniem niewystarczające jest w tym zakresie bazowanie jedynie na informacjach od kontrahentów prowadzących strony internetowe, na których dochodziło do rzekomych aktywacji.

Zarzuty Prezesa UOKiK ponadto dotyczą niepotwierdzania konsumentom warunków zawarcia umowy o świadczenie usługi „Zamów z T-Mobile” na trwałym nośnik, a także udzielania niepełnych odpowiedzi na reklamacje. Zdaniem Prezesa Urzędu, T-Mobile nie odnosił się do zastrzeżeń abonentów, nie weryfikował okoliczności aktywacji usługi. Tym samym operator mógł naruszyć dobre obyczaje.

Ponadto zastrzeżenia budzi brak danych na rachunku, "które umożliwiłyby zorientowanie się konsumentowi co to za usługi i który podmiot je świadczy", za to pojawiały się jako "inne opłaty - zakupy elektroniczne/usługi elektroniczne, usługi premium – diect billing". Na koniec wskazano, że operator nie zawsze wskazywał nazwy aktywowanych usług, kto je świadczy, "tym samym konsument może nie wiedzieć za co płaci".

Postępowanie w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów może zakończyć się nałożeniem kary finansowej do 10 proc. ubiegłorocznego obrotu.

od 7 lat
Wideo

21 kwietnia II tura wyborów. Ciekawe pojedynki

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: UOKiK wszczął postępowanie przeciwko T-Mobile Polska. Chodzi o dodatkowo płatne serwisy. Operatorowi grozi kara do 10 proc. obrotu - Portal i.pl