

Efekt świeżości
Zwykle do informacji, które dotarły do nas jako ostatnie, przypisujemy większą wartość. Te, które podane były wcześniej, wydają się mniej ważne.
Kontrastem dla efektu świeżości jest tzw. efekt pierwszeństwa – mamy tendencję do zapamiętywania informacji, które pojawiały się na początku np. wykładu.

Efekt potwierdzenia
Lubimy słuchać tylko tych informacji, które są spójne z naszymi poglądami. Takie informacje uznajemy za słuszne i prawdziwe, chociaż wcale nie muszą takimi być.
Ze względu na efekt potwierdzenia dwie grupy społeczne, które prezentują sprzeczne postawy, nie mogą się ze sobą porozumieć. Ciągle operują bowiem faktami, które pasują wyłącznie do ich poglądów.

Efekt placebo
Ten efekt znamy wszyscy. Wykazano, że sama wiara w pozytywne działanie danego środka wystarczy, żeby faktycznie zadziałał pozytywnie. Efekt placebo jest często wykorzystywany i testowany w medycynie.