https://expressbydgoski.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Solcowi Kujawskiemu marzy się wielki port

Wojciech Mąka
Port rzeczny ma już lokalizację - na zakręcie Wisły, tuż za Łęgnowem
Port rzeczny ma już lokalizację - na zakręcie Wisły, tuż za Łęgnowem Port rzeczny
Solec Kujawski mocno inwestuje - teraz chce budować olbrzymi port rzeczny. Jeżeli inwestycja dojdzie do skutku, będzie to pierwsza budowa tak wielkiego portu rzecznego w kraju.

Inwestycja jest zapisana w strategii rozwoju województwa i strategii rozwoju gminy Solec Kujawski, przegłosowanej kilka miesięcy temu przez miejscowych radnych. Port rzeczny ma już nawet lokalizację - na zakręcie Wisły, tuż za bydgoskim Łęgnowem. - To na razie wstępna koncepcja, ale dążymy do zrealizowania tego celu, to dla gminy ważna inwestycja - mówi „Expressowi” Zbigniew Stefański, rzecznik Urzędu Gminy w Solcu Kujawskim.
[break]

Płytka Wisła

Problemy są dwa. Po pierwsze, na razie po Wiśle nie mogą pływać pełnowymiarowe barki. Bo jest za płytko. Podczas ostatniego spotkania przedsiębiorców z marszałkiem województwa Piotrem Całbeckim na Uniwersytecie Technologiczno-Przyrodniczym w Bydgoszczy temat portu w Solcu także był poruszany. Skończyło się na tym, że inwestycja ma szanse powodzenia, o ile Wisła zostanie udrożniona. Drugi problem to pozyskanie pieniędzy. A potrzeba ich niemało. Już pierwszy etap budowy portu ma kosztować 150 mln zł.

- W pierwszym etapie budowy multimodalnej bazy kontenerowej przewiduje się zagospodarowanie terenu o powierzchni ok. 25-30 hektarów, a docelowo - 70-90 hektarów - informuje Zbigniew Stefański. Na tym terenie ma się znaleźć miejsce dla 1700 kontenerów. Sam port ma mieć powierzchnię 3 hektarów. Magazyny na towary to następnych 10 tysięcy metrów kwadratowych. Pomieszczenia biurowe mają zająć 1500 metrów kwadratowych. Do tego powstanie parking dla TIR-ów.
- Wielkość przeładunków ma wynieść 750 tysięcy ton rocznie - mówi rzecznik Urzędu Gminy w Solcu.

Dobra lokalizacja

W raportach fachowców czytamy: „Analizy z zakresu żeglugi śródlądowej pokazują, że odcinek Dolnej Wisły od Gdańska do Bydgoszczy można wykorzystać gospodarczo, przywracając żeglowność transportową. Idealnym miejscem w regionie kujawsko-pomorskim wskazywanym pod budowę portu multimodalnego jest obszar położony na terenie gminy Solec Kujawski, w bezpośredniej bliskości skrzyżowania międzynarodowych dróg wodnych E40 i E70, dróg ekspresowych S5 i S10, autostrady A1, linii kolejowej 018 Kutno-Piła oraz portu lotniczego w Bydgoszczy. Oddziaływanie terminalu, według wstępnych prognoz, obejmuje swoim zasięgiem takie miasta jak Poznań, Łódź, Olsztyn, Trójmiasto, a także pozostałe miejscowości, znajdujące się w promieniu 200 km od Solca Kujawskiego. Port multimodalny w regionie w naturalny sposób stałby się zapleczem dla portów morskich w Gdańsku i Gdyni”.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 15

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

P
Przemek
Każdy pomył na ożywienie martwej rzeki jest dobry . Również budowa mostu jest potrzebna , gdyż most fordoński jest przeciążony , a w zasięgu jest A-1 .
H
Haga
chyba Pan pomylił port w Gdyni z portem w Gdańsku, a w zasadzie ok. 5 mln to perspektywa dla Gdańska i Gdyni w sumie
b
bartek n
tak nowy most w solcu by sie przydal- port za to nie- w Bydgoszczy juz jest tor regatowy- tam mozna zorganizowac port - jest wystarczajaco miejsca i dla regat, i dla statkow
A
Anka
do Plan 6-letni, porozmawiaj z żeglugowcami a dowiesz się kto tak na prawdę doprowadził do upadku żeglugę bydgoską :) i cały czas doprowadza.... nie był to akurat ani Jasiak ani Zemke.... :)
w
wodniak
Jeżeli transportu kontenerów nie "przerzucimy" przynajmniej w części na wodę to i tak drogami nie będziemy jeździć. Obecnie do Gdyni dociera około 1 miliona kontenerów za trzy lata ma być ich 5 milionów. Jeden rozładowany na "tiry" kontenerowiec tworzy kolejkę od Gdyni do Torunia. A te "wspaniałe" nowo wybudowane autostrady zostaną rozjechane w kilka lat. O skutkach dla środowiska nawet nie warto pisać.
L
Lena
Właśnie dlatego , że zamarł transport wodny należy go ożywić!
I
II
Nie pisz już więcej.
v
vlo
Ważniejszy jest most. A port do celów rekreacyjnych, a nie transportowych. Na Wiśle nie istnieje transport rzeczny.
P
Plan 6- cio letni
No proszę, taki mały Solec potrafi,a ósme miasto wielkie w kraju nie potrafi. Taki Bruski, Jasiukiewicz, Zemke wiele, wiele lat rządzili i do ruiny doprowadzili Żeglugę Bydgoską, a teraz dalej się pchają do rządzenia Bydgoszczą, zaś jeden to nawet do Brukseli się pcha stale, by się tam sam kompromitować i Bydgoszcz. Coście chętne towarzysze do rządzenia i reprezentowania nas Mieszkańców Bydgoszczy zrobili do tej pory, aby szlak wodny kanałem noteckim do Szprewy i dalej na zachód nie zasyfiał ???
T
Tadek
Super sprawa bo dodatkowe miejsca pracy ,prestiż regionu i niezbędna budowa mostu w Solcu kuj.
E
Ewa
Czas najwyższy aby uaktywnić zaniedbany transport wodny. Drogi zostały zdominowane przez tiry a transport Wisłą i kanałami mógłby ożywić gospodarkę i powiązać województwo z całą Europą. Dlaczego na Zachodzie transport wodny się rozwija a u nas zamiera.?
J
Jack
Zarówno port jak i most przyczyniły by się do aktywizacji gospodarczej województwa.
N
Nata
Bardziej przydatny byłby most i dalej przedłużenie do autostrady.
N
Nao
Kanał bydgoski raczej zarośnie, przynajmniej główny szlak będzie ożywiony.
c
ciosu
Dwa artykuły wcześniej jest napisane że niema pieniędzy na drogi. A w powyższym artykule chcą port budować za ??? milionów. Port fajna sprawa ale drogi i ulice to podstawa, bo jak do portu dojedziemy? Po piachu?
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na expressbydgoski.pl Express Bydgoski