Premium rate: UKE wprowadza zmiany
Zmiany weszły w życie 12 grudnia. Jak informuje Urząd Komunikacji Elektronicznej - zwiększają one ochronę konsumentów przed nieuczciwymi praktykami i nadużyciami związanymi z usługami premium rate, a także wprowadzają dokumentową formę zawierania umów.
Jak zablokować SMS Premium
Abonent od wczoraj może wybrać jeden z czterech progów kwotowych dla blokady usług premium rate: 0 zł, 35 zł, 100 zł i 200 zł. Oczywiście próg 0 zł oznacza całkowitą blokadę usługi premium rate. Jeżeli klient sieci nie określi żadnej z opcji, to domyślnym progiem będzie 35 zł dla każdego okresu rozliczeniowego. W momencie, gdy dany próg kwotowy abonent osiągnie, to dostawca usług telekomunikacyjnych poinformuje o tym swojego abonenta i automatycznie zablokuje możliwość dalszego korzystania z usług premium rate. Oczywiście będzie można nadal korzystać z usług, jednak będzie to wymagało zgody abonenta.
- W przypadku, niedopełnienia obowiązków informacyjnych względem abonenta, bądź świadczenia usług premium ponad ustalony lub domyślny próg kwotowy, abonent nie będzie mógł być obciążony dodatkową opłatą - informuje UKE.
Zmiany także obejmują rozliczanie usług premium rate. Jeśli skorzysta on z usługi premium rate, to dostawca zamieści w rachunku informację o:
- możliwości i zasadach skorzystania z blokady usług premium,
- numerach premium, z których korzystał abonent w okresie rozliczeniowym,
- rejestrze numerów premium, który prowadzi Prezes UKE.
Rejestr pomoże osobie korzystającej z usług ustalić dane dostawcy usługi premium rate.
Co jeśli abonent ma wykupione usługi cykliczne (np. subskrypcje SMS)? W tym przypadku dostawca będzie musiał uzyskać wyraźną zgodę abonenta przed rozpoczęciem świadczenia usługi.
W przypadku usług świadczonych cyklicznie, powtarzalnie typu: płatne subskrypcje w formie SMS-ów, dostawca będzie musiał uzyskać wyraźną zgodę abonenta bezpośrednio przed rozpoczęciem świadczenia usług dodatkowych.
Zmiany w ustawie Prawo telekomunikacyjne wprowadzają także obowiązek blokady usług premium, które nie zostały wpisane do rejestru numerów premium, prowadzonego przez Prezesa UKE.
UKE informuje również, że wraz ze zmianami, wprowadzono również nową formę zawarcia, zmiany i rozwiązania umowy. Chodzi o formę dokumentową (pozostałe dwie to elektroniczna i pisemna).
Konsumenci mają prawo wyboru formy zawarcia umowy spośród oferowanych przez dostawcę usług. Forma dokumentowa to sposób w jaki może zostać złożone oświadczenie o zawarciu, zmianie, rozwiązaniu umowy. Forma dokumentowa umożliwia złożenie oświadczeń w postaci dokumentu, który pozwala na ustalenie osoby je składającej. W formie dokumentowej można zawrzeć, zmienić, rozwiązać umowę, np. przez telefon, stronę internetową z użyciem poczty elektronicznej - informuje Urząd Komunikacji Elektronicznej.
Abonent zawierający umowę w formie dokumentowej powinien otrzymać "utrwaloną treść zaproponowanych i uzgodnionych warunków umowy oraz treść swojego oświadczenia o zawarciu umowy na trwałym nośniku (np. na papierze, w sms, na płycie CD/DVD, na karcie pamięci, na dysku twardym, czy w treści e-mail)".
POLECAMY PAŃSTWA UWADZE:
Arnold Schwarzenegger w Katowicach
Uczestnicy COP24 w Katowicach próbują mówić po śląsku i polsku
