https://expressbydgoski.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Śmierć w zderzeniu z ciężarówką US Army. Sprawa przed sądem

Marcin Rybak
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjne Andrzej Zgiet
Plutonowy Piotr S. źle zabezpieczył przejazd konwoju ciężarówek armii amerykańskiej na Dolnym Śląsku. Przyczynił się tym samym do śmiertelnego wypadku na drodze krajowej 18 niedaleko Świętoszowa. Tak wynika z aktu oskarżenia przesłanego sądowi przez wojskowy wydział wrocławskiej Prokuratury Fabryczna.

Do tragedii doszło 7 czerwca ubiegłego roku około godziny 23.00. Jadący drogą w stronę Olszyny ford mondeo uderzył w amerykańską ciężarówkę, która wjeżdżała na trasę nr 18 z bocznej leśnej drogi pobliskiego poligonu. Kierowca forda w ostatniej chwili zauważył potężny pojazd na lewym pasie jezdni. W momencie zderzenia jechał z prędkością niemal 100 kilometrów na godzinę. Pasażer zginął na miejscu. Kierowca przeżył, ale został ciężko ranny.

Zgodnie z przepisami, podczas wjeżdżania na drogę krajową tego typu pojazdów, konwojujący je żołnierze powinni ustawić ostrzegawcze światła 500 i 200 metrów wcześniej. Niczego takiego nie było. Co więcej na drodze nie ustawiono nawet wojskowego samochodu z włączonymi niebieskimi światłami ostrzegawczymi na dachu. W środku nocy, w lesie, na nieoświetlonej drodze, kierowca forda nie miał żadnych szans.

Trzy potężne amerykańskie ciężarówki Oshkosh Hemmt miały przejechać z bazy w Żaganiu – Karlikach do Nowego Tomyśla. Transport miał być konwojowany przez żołnierzy z Kompanii Regulacji Ruchu z Oleśnicy. Dowódcą był plutonowy Piotr S. Około 22.00 żołnierze z Oleśnicy pojawili się w bazie w Karlikach. Pierwszą godzinę konwój jechał przez las poligonową „drogą technologiczną. Około 23.00 z tej właśnie drogi zaczęli wjeżdżać na trasę nr 18.

Pierwszy wjechał honker z plutonowym S. Stanął na prawym pasie ruchu i włączył niebieskie światła. Tak by samochody jadące od strony Wrocławia widziały, że jest przeszkoda. Przed tarpana wjeżdżać zaczęły amerykańskie samochody. Najpierw terenowy hammer za nim pierwsza z ciężarówek. Ustawiła się na prawym pasie. Wtedy zdarzyło się coś, co dziś zaprowadziło plutonowego na ławę oskarżonych.

Zdaniem prokuratury honker z Piotrem S. przestał blokować drogę od strony Wrocławia i pojechał na przód. Tył konwoju został nieoświetlony. W tym czasie na drogę wjeżdżać zaczęła druga z ciężarówek. Prowadzona przez amerykankę Andreę L. Pojazd był źle ustawiony i kierująca nim kobieta, zamiast na prawy, wjechała na lewy pas jezdni. Od strony Wrocławia nadjechał ford monedo. Kierowca próbował hamować, ale nie zdążył.

Plutonowy S. przekonuje, że jest niewinny. To nie tak, że nagle przestał blokować trasę i ostrzegać nadjeżdżających kierowców. Wszystko – mówił w śledztwie – działo się bardzo szybko. Po prostu zauważył, ze druga z ciężarówek źle się ustawiła i wjeżdża prosto na lewy pas ruchu. Podjechał do przodu i zaczął czerwoną latarką dawać sygnały, żeby kierowca zatrzymała swój pojazd. Ona nie zareagowała. Właśnie wtedy doszło do wypadku.

Specjaliści, proszeni przez śledczych o opinię, nie mieli wątpliwości, że gdyby kolumna była prawidłowo oznakowana do tragedii by nie doszło. Wojskowe przepisy nakazują by pierwsze czerwone, ostrzegawcze światło było pół kilometra przed (z punktu widzenia nadjeżdżającego kierowcy) wjeżdżającą na drogę krajową ciężarówką. Poza tym plutonowy swoim honkerem powinien cały czas stać z tyłu kolumny ostrzegając przed niebezpieczeństwem.

Komentarze 17

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

Z
Zzz
Człowiek zginął a oskarżony nagrody wyróżnienia...
S
ST
Tak się dzieje jak BABY biorą się na kierowanie pojazdów i idą do wojska. Brak słów.
w
wera
ameryka ot i wszystko
A
AG
NATO SOFA RP-USA przywiduje odpowiedzialność karną w miejscu popełnienia czynu zabronionego, czyli w PL.
a
asd
!!!
a
af
!!!
J
Ja
Czekaj czekaj.....To jak to jest?????W zawartym tak naprawdę trochę jednostronnym artykule jest cytuję...... powinni ustawić ostrzegawcze światła 500 i 200 metrów wcześniej.
W poniższych komentarzach czytam że ich nie było na kompanii. To kto tu powinien dostać działe???? Biedny żołnierz co mu pachołków nie dali bo nie było?????
o
owo
Przy takiej organizacji to ruscy by nas wzieli bez jednego wystrzalu
J
Ja21
Szanowni redaktorzy powiedzcie jak to sie ma: Pierwszy wjechał honker z plutonowym S. Stanął na prawym pasie ruchu i włączył niebieskie światła. Tak by samochody jadące od strony Wrocławia widziały, że jest przeszkoda.
A dalej piszecie
Co więcej na drodze nie ustawiono nawet wojskowego samochodu z włączonymi niebieskimi światłami ostrzegawczymi na dachu. W środku nocy, w lesie, na nieoświetlonej drodze, kierowca forda nie miał żadnych szans.
Jak to sie ma do siebie. To mial wlaczone sygnaly swietlne czy nie mial????
---
wypadki powodowane przez amerykańskie wojsko to była istna plaga. Sam byłem świadkiem jak na autostradzie z amerykańskiej ciężarówki jakiś gnój wyrzucił puszkę po coli lub piwie wprost na jezdnię po której wyprzedzały go inne samochody.
J
Ja2
AMERYKANCE NIE POSTAWIONO ZARZUTU ZE WZGLEDU NA UMOWE NATO SOFA. ALE WSZYSCY BIEGLI UZNALI ZE JEST BEZPOSREDNIO WINNA SPOWODOWANIA WYPADKU ORAZ SKUTKOW TEGO WYPADKU.
J
Ja2
AMERYKANCE NIE POSTAWIONO ZARZUTU ZE WZGLEDU NA UMOWE NATO SOFA. ALE WSZYSCY BIEGLI UZNALI ZE JEST BEZPOSREDNIO WINNA SPOWODOWANIA WYPADKU ORAZ SKUTKOW TEGO WYPADKU.
J
Ja
Drodzy czytelnicy, prokurator nawet nie sprawdzil czy kompania ma takie swiatla do dyspozycji. NIE MIALA. Po drugie jezeli podajesz komus sygnal STOP czerwona latarka to chyba ten sygnal obowiazuje do odwolania, aby nie jechac, natomiast anerykanka to zignorowala. W tym wszystkim widac kogo chce sie zrobic kozlem ofiarnym.
H
Heniu075
Zwasalowana Polska dalej brnie w bagno, po przez zapraszanie obcych wojsk, przy akompanjamencie pieknej propagandy tzw polskich mediow niezaleznych....zenujace kiedys Moskwa dzis waszyngton...
t
temat tabu
To on się włączał do ruchu i nikt nie zdjął z niego odpowiedzialności za bezpieczne wykonanie tego manewru. Wygląda na to, że z Polaka na siłę próbuje się zrobić kozła ofiarnego. A mieliśmy wstać z kolan.
Wróć na expressbydgoski.pl Express Bydgoski